AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.581

Ryckig gång på 316 E46

lo
81
lovestad
Bmw 318 D sedan -08
BMW 520 D X-drive mildhybrid -20
Har en 316 -01 och när man håller jämn hastighet typ 90 km/h så hackar bilen till, väldigt irreterande, har även känt detta fenomen på en 316 -04, någon av er duktiga själar som har en ide vad det kan vara.

Bilen svarar på gaspådrag som vanlig och har låg förbrukning.

MVH
Patrik
Visa användare
166
bmwjonsson
Z3 Coupe 2,8 -00
318i sedan E46-99
Jag har samma fenomen på min 316-2001 att den licksom nästa kväver sig i en halv sekund och det är mera påtagligt när den är klall och på lägre växlar.

ligger man på 5an känns det som man har en automat låda som växlar ner!

väldigt irriterande och obekvämt.
tar tacksamt i mot förslag på felsökning.
kan det vara "vanos" givar historien som spökar ?
bilen är fullservad. gått 18000mil, problemet hat smygit sig fram under hösten och nu börjar det bli jobbigt med kall starter.

BMW Z3M-POWER FOR EVER
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Problem med instabil tomgång också?

I mitt fall var det insugsbälgen (den mellan LMM och gasspjället) som var murken.

//Stenback
Visa användare
166
bmwjonsson
Z3 Coupe 2,8 -00
318i sedan E46-99
Nej jag har inte märkt något på tomgång .

och det är inte varje gång man trycker ner gasen som den svajar till.
men det syns på ekonomimätare att det är något som händer.
man kan förklara fenoment så här..
vid gas på drag käns det som att motorn " växlar ner" och man får typ 20 hästkrafter mer .. jag vill nog tro att detta är något automatiskt justerings problem ? med dom ställbara kamaxlarna.. är jag helt ute och cycklar ? :-)

frågan är hur man felsöker ?

BMW Z3M-POWER FOR EVER
Visa användare
166
bmwjonsson
Z3 Coupe 2,8 -00
318i sedan E46-99
Äntligen.. kanske inte man skall säga men visst känns det bra att äntligen få en konkret indikation på att det bara inte är inbillning, för nu i helgen hände det, en varningslampa tändes (EML)och bilen dog, eller ja den slutade att svara på gasen, fick svänga in till väg kanten och väntade någon minut sedan startade den igen, detta inträffade igen.. men felet uppstår bara då jag kör med farthållaren, men symtomen att det inte går att mjuk gasa utan att det är en Tendes till av och på som gäller.

EML är ett spår i rätt riktning då den har med den elektriska motor styrningen
Så nu skall jag kontrollera elektriska gasspjället (ca pris 5000kr) ,kontakter mm
Skall även kolla upp kamaxel givaren (ca pris 700kr) eller det bör vara 2 på denna en på avgas och en på insug, att denna krånglar har jag varit utsatt för tidigare på en 325C E46 -02
I det fallet satte bilen fel koder så då var det lättare att fel söka och byta.

Både dessa kan framkalla den symtom som jag känner, men av pris själ får man väll hoppas på att det är kamaxel givaren som börjar bli dålig 

BMW Z3M-POWER FOR EVER
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.