AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.314

svårstartad e39 vid kort körsträcka

lo
81
lovestad
Bmw 318 D sedan -08
BMW 520 D X-drive mildhybrid -20
Hej

Har en en 520 -98 som när man startar den och skall tex bara flytta bilen och sedan stannar den, så är den näst intill omöjlig att få igång även om den får stå en hel dag eller två. Någon som har en bra ide på vad det kan vara. Är bilen bara varm så är det inget problem att starta den igen.

MVH
Patrik
lo
81
lovestad
Bmw 318 D sedan -08
Sorry kom på fel sida

MVH
Patrik
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Inte för att jag vet hur din bils vardagsliv ser ut men körs den mest korta sträckor så äro en ctekladdare(finns på clas ohlsson, standardrekommendation ifrån mig till BMW-ägare då den samtidigt rekonitionerar batterier(som kostar 1500kr) till upp till 50% längre livslängd vid kontinuerligt användande) bland det första man kan prova.

Annars en prima felkodsavläsning på en vettig verkstad äro #2.
Mvh
Asken
lo
81
lovestad
Bmw 318 D sedan -08
Bilen körs långa sträckor och det är aldrig problem att batteriet laddar ur sig utan det är när man typbara skall "flytta bilen" som den därefter är extremt svårstartad

MVH
Patrik
gu
159
gusse
320i Touring 2009
Hur menar du svårstartad? Den tänder inte? Kan den vara sur?

Jag har varit med om det ett par tre gånger med mina E39:or och sista gången så fattade jag att det berodde på att jag bara hade flyttat bilen och att den då antagligen var fuktig (bensin) i tändstiften. Om det är det felet så är tipset att man ska ha full gas vid start. Det fungerade i alla fall för mig. Annars kan man dra ur stiften och torka dem.
Min fd M52 motor blev sur när jag som du beskrev det, hade bilen igång en kort stund.
Lösningen på problemet var att koppla ur soppapumpens säkring och försöka starta bilen med full gas och sedan koppla in den igen.

Men då hade jag också innan tagit ur och tagit in tändstiften över natten samt laddat upp batteriet eftersom jag hade kört slut på det när jag försökt starta bilen.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Detta är ett vanligt problem på vissa motorer, har själv råkat ut för det ett antal ggr på min 520. Det är när man startat motorn kall, och sedan stänger av den med en gång, och sedan låter den stå. När man sedan försöker starta går motorn runt som om det inte finns någon komp i den, förmodligen står ventilerna något öppna, och då blir den väldigt sur, vilket gör den svårstartad. Numer låter jag alltid motorn gå en stund innan jag stänger av den, t.ex om jag kör ut ur garaget, då uppkommer aldrig felet.

BMW CS #5206
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
En M52 surar igen sig väldigt lätt om man bara flyttar på den ochh kör motorn nån minut kall. Nästa kallstart så misständer den oftast och efter efter två kalla flyttningar så kan den vara svår att få igång.
Så kör alltid bilen några minuter innan den stängs av igen, framförallt parkerar så du slipper flytta på den.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Har råkat ut för detta också.

Var precis som Christer beskriver, känns som det inte finns bra komp i motorn. Vid bogsering startade bilen direkt.
Har också haft samma problem
lo
81
lovestad
Bmw 318 D sedan -08
Tack för snabba svar.

Det är ju "trevligt" att man inte är ensam om detta problem.
Är det någon som har en ide varför det känns som det inte finns något komp i motorn vid de här tillfällerna?

MVH
Patrik
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Skulle tro det bror på att ventilerna står lite öppna, och släpper samtidigt in massa bensin som gör bilen svårstartat. (sur)

BMW CS #5206
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.