AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.504

E39 Touring vs E61 Touring

Har några funderingar kring modellerna. En god vän till mig har ägt en E46 och har för närvarande en E39 Touring pre facelift. Båda bilarna har drabbats av rost som BMW haft vänligheten att fixa under garantitiden. Tittade i begagnat guiden som finns här på forumet och såg att man inte förbättrat rostskyddet under modellens hela produktion. Innebär det att man ska dra öronen åt sig och köpa en nyare E61 Touring istället?

E61 börjar ju också komma ner i pris. Har rostproblem börjat uppkomma på dessa bilar än? Hur är det med elektronik och annat som kan ställa till med problem när bilarna blir lite äldre. De äldsta börjar ju bli 5 år gamla. Har tyvärr inte bekantat mig närmare med denna modell.

På utrustningssidan vet jag en funktion som jag verkligen inte vill ha nämligen Active Steering. Körde en E39 Alpina med den funktionen. Vid hög hastighet och inbromsning inför en kurva blev ratten väldigt trög. Styrningen hängde helt enkelt inte med. Kändes inte alls bra.

Annars är väl ett m-paket att önska. I alla fall när det gäller E39. Där har jag kört bilar med och utan.
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Fanns E39 att få med Active Steering?
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Nej

//Lövet
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Servotronic fanns däremot. Det enda som den gör är dock att minska servoeffekten i högre farter.

Active steering ändrar utväxlingen i styrning (antalet rattvarv) och är en helt annan sak.

//Lövet
Åtminstone huv och framskärmar är av aluminium på e60/61. Hur det är med bakluckan vet jag inte.

Flåklypa
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Finns ett fall här på forumet som bytt baklucka p.g.a rost under bakrutan. Men modellen är 4-5 år nu så rent statistiskt borde de vara betydligt bättre än E39.
Ursäkta missförståndet.

Antagligen hade den E39 Alpina jag körde så kallad Servotronic styrning.

Innan jag uttalar mig om Active Steering så bör jag nog prova en bil utrustad med det. Misstänker dock att jag kommer att föredra traditionell styrning framför denna funktion.

Kom gärna med mer synpunkter gällande E39 och E61.

Huv och framskärmar i aluminium på E61 ser jag som en fördel med tanke på de problem med rost som förekommit på tidigare modell.

Hur är det med elfel och användarvänlighet när det gäller navigationen på E61?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Servotronic som många E39 har är hur bra som helst. Det den gör är att ge mer servoverkan i lägre fart och mindre i högre fart. Att köra en bil med hög servoverkan i högre fart är ju direkt obehagligt...

___
//Ulf
pr
259
protos
E60 520I-04
Är ingen anhängare av aluminium blandat med vanlig plåt i bilar.
1.Lacken släpper lättare på huv och skärmar märkena blir större också.
tycker min huv ser tråkig ut med dessa märken.
Jämfört med andra bilarmärken där verkar lacken vara mjukare
2.Det vill till att alu och plåten är åtskillda annars försvinner huven eller framskärmarna.
Ex,kolla på bakluckor till gamla volvo 745/945 i aluminium
Skräckexmplet gamla landrovers äts karosserna upp av de galvanska strömarna
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Eller så tittar man på t.ex. Audi A2 och A8. Inga galvaniska strömmar där inte. Audi har iof använt aluminium sedan -93/94 - sen skulle inte jag jämföra med Land Rover eller en 745 som rullat +40' mil och som ingen vet hur den blivit behandlad. Tror inte att BMW kommer att få problem i samma utsträckning som E39 gällande rost. Håller dessutom inte med att lackade ytor som har aluminiumstomme får större stenskott. Det är iallafall inte min erfarenhet från min S8 som hade gått ca 8.000 mil eller min kompis S8 som rullat 16' mil. På båda bilarna var stenskotten högst normal storlek...

M V H
Stephan

Min bil: Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är väl egentligen detsamma ur korrosionssynpunkt, vilket material man använder. Aluminium som kommer i kontakt med syre och väta oxiderar likväl det också. De som lyckas bra med korrosionsskydd har hittat lämpliga metoder och lacker för att skydda metallen, oavsett om det är aluminium eller stålplåt. E46/E39 tycker jag har en galvning som fungerar bra om man tittar i stenskott o.s.v. Det är ju nästan uteslutande kittade skarvar som krånglar på dessa. T.o.m de, av Rostskyddsmetoder utdömda skärmkanterna bak på E39 klarar ju sig bra.
Angående E60 så är allt framför torpedväggen i alu. beträffande karossen, med någon intressant skrvning däremellan. Finns någon länk till läsning om detta i en annan tråd som handlar om E60 och ev. korrosionsproblem.
Man kan väl säga att om E60 hade haft samma problem som tidigare generation så hade det uppdagats för länge sedan på detta forum.
pr
259
protos
E60 520I-04
Audi A8 är väl hela bilen gjord i aluminium.
Blandning av olika metaller och fuktigt väder och vägsalt är ju rena batteriet.
Men vi hoppas på BMWs ingengörer har gjort ett bra jobb.
En sak till tycker plåten i dörrar är ovanligt tunn jmf med tidigare modeller
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.