|
|
|
|---|---|
|
Har ett problem med min e39:a (2001) och det handlar om att batteriet laddar ur. Så här ligger det till: Har väntat tills bilen går ner i "sleep mode" och då mätt strömmen med en amperemeter över batteriet i vila. Det var ca 1 A, vilket jag hört var ca 10 ggr för mycket (ska max vara 0.1 A). Jag försökte då lokalisera problemkällan genom att rycka säkring efter säkring. Strömmen låg kvar på ca 1 A tills jag tog bort säkring nr11. Då "tjöt" amperemetern och jag tolkar detta som att det var mer ström än den var säkrad för (10A). Det verkar alltså vara nåt fuffens med just säkring 11. Någon som har tips? | |
| Hmmm. Ingen verkar veta vad det kan vara? Måste vara förstagången feedback utebliver på detta forum :) | |
|
Även 0,1A är alldeles för högt, normal vilström liger runt 30-50mA max. Det är svårt att felsöka på det vis som du gör, minsta glapp i din amperemeter gör att bilen går ur sleepmode och drar då 3-5A beroende på hur mycket innerbelysning och annat som ev. är igång. Samma sak när man rycker loss säkringar, sleepmode kopplas ibland ur och man måste vänta 16 min igen osv. En tångamperemeter är smidigare och mycket säkrare att använda. Säkringsfunktioner mm finns i mektipset om elsystem generellt. FP |
|
|
Hur gammalt är batteriet, batterier kan bli känsliga för minsta urladdning när dom börjar ta slut? FAF |
|
| Ja, batteriet är säkert en 5 år minst, men det är ju lite surt att köpa nytt om det är något annat som är problemet | |
|
Oavsett batteriets ålder så måste du fixa till felströmmen. Batteriet kan du sedan ladda upp ordentligt och ev. köra en belastningstest på så får du reda på status. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.