|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Jag har en BMW 325 -93 som jag bytt en väldans massa grejer på. Senast de bakre länkarmsbussningarna fram, då det vibrerade finfint i ratten förrut samt stödlager till kardan. Lite smygande nu över tid så har det börjat vibrera i i bakvagnen (känns i stolen). Undrar vad det är som spökar vibrationerna börjar vid 90km/h svagt och sedan mer o mer, förr märktes det inte förrens 130. I samband med växellådsbyte, typ 2 månader sen bytte jag hardy skiva till en begagnad, lite sprucken men finare än den gamla. Stödlagret till kardan bytte jag förra veckan då det rasslade om den men inte gummit runt, jag ansåg att det såg fint ut. Tror inte vibrationerna har nått med kardan att göra då det vibrerar lika mycket utan gas som med full gas, spelar det nån roll? Köpte nya bakdäck i sommras som då är ny balanserade, har inte hunnit kolla om nån av vikterna släppt men är tveksam till att de gjort de efter så kort tid. Blir det vibrationer av slitna bussningar i bakvagn, typ silentblock? Någon som har nått förslag på vad vad som kan vara knas? Mvh Gustav | |
|
Låter som hardyskiva ända men behöver inte va det Porsche935 TT |
|
| Möjliga orsaker: Hardyskivan. Stödlagrets gummi är "slut". Kardanknut är dålig. Bakre kardanknut/CV-joint är dålig/kärvar. Något "vriden" kardan. Drivaxlarna "vridna". Och givetvis slitna bussningar i bakvagnen. Eller orunda fälgar/däck. | |
|
Okey, tack för svar ska ta med bilen in till grabbarna på fordonsprogrammet så får vi kolla på den igen. Kardan ÄR vriden såg det när vi bytte lagret att splajnsen va vridna, men de har dom antagligen varit ett tag. Bilen har typ blivit helt slutkörd, motorn är bytt av tidigare ägare, jag har bytt koppling, växellåda, bromskivor o belägg fram, hjulnav hf, startmotor, o lite annat kul :P Men kan kardan o det som är nära kopplat med kardan vara orsaken, eller snarare om man inte belastar kardanen med något driv från motorn borde det då inte vara skillnad på vibrationerna? Det vibrerar exakt lika mkt med gas som utan... |
|
|
Anliggande bromsar broms skivor etc Porsche935 TT |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.