|
|
|
|---|---|
|
Min radio klarar inte att ta emot sändningar när jag kör ner i garaget. Idag hade jag min flickväns bil MB c200 med en konventionell antenn i bakflygeln. Fasen jag hade ok mottagning ända till min p-ruta. Hon har en alpinestereo. Jag har en ny blaupunkt munchen vilken sägs ha en av de bättre radiodelarna på marknaden. Om jag nu inte vill´använda min bakruteantenn vad finns det då för alternativ? Den förre ägaren har monterat en liten gsm antenn längst bak på taket. Kan man byta det sprötet till något för fm bandet eller måste man byta kabeln? HILFE | |
|
En FM-antenn blir c:a 80cm, kanske inte så snyggt på taket? Skall dessutom ha jordplan (inte sitta helt nära glasrutan) för bra funktion. En antenn på flygeln blir bättre. Kabeln till GSM-telefonen är på 50 ohm, medan de flesta bilstero har 75 ohms impedans, så det blir en liten missanpassning med 50 ohms kabel, men inte katastrofalt. FP |
|
| Tack för svaret. | |
[Qvickeen] |
Någon som vet hur mycket en "Hajfena" på BMW kostar? Är sugen på köpa en sådan till min 325a!... //Qvickeen Besök min BMW hemsida, bli medlem! Länk |
|
Du menar för mobiltelefon då? Funkar inte för FM-rundradio. Men det finns ju "attrapp" också.. Saxat ur Speedparts (mest SAAB-delar): Takantenn hajfena Mobiltelefon 5 cm 14x14mm 99.0534 769 kr Takantenn, Attrapp -- 14x14mm 99.1729 479 kr Kabel till takantenn 5m & 1,5m 99.3443 540 kr FP |
|
|
Vad menas med atrappdå det gäller en antenn? Kan man ha en konventionell antenn liggandes på hatthyllan? |
|
|
Det är sällan som inbyggda glasantenner och liknande ger någon god radiomottagning. E32:ans inbygga rutantenn har helt kass mottagning, många E32 har istället fått en vanlig antenn monterad på bakskärmen. Volvo har dock lyckats med sin inbyggda antenn, farsans V70 XC -02 har grymt bra mottagning, även i tunnlar och garage och liknande. |
|
| Qvickeen, hur seriöst är det med en site där du föreslås att ladda ner spyware? | |
|
En attrapp är just en attrapp dvs i detta fallet en icke fungerande antenn för syns skull. Finns tydligen folk som vill ha sådana eftersom det säljs. E39 har klart godkänd antenn i rutan, särskilt i kombination med diversitykretsarna. Hur det är på E32 vet jag inte, men det kan ju ha blivit fel i förstärkare o.dyl. Svårt att tänka mig att BMW släpper iväg produkter som är helkass. Antenn liggande på hatthyllan blir inte bra, en sprötantenn skall sitta fritt, kräver jordplan (plåt) under fästet, skall sitta vertikalt och inte helt intill närliggande plåt (som i hyllan). Du KAN får mottagning, men det hela blir riktningskänsligt och beroende på hur bilen är vänd i förhållande till sändaren. FP |
|
|
Folke! Tack för ett utförligt(som vanligt) svat. |
|
[Qvickeen] |
jesperw Ganska seriös då eftersom jag ej hunnit skaffa en .nu adress och är tvungen att ha den där .cjb.net.... Men har du pengar till mig så jag kan regga en .nu adress så visst gärna :).... //Qvickeen Besök min BMW hemsida, bli medlem! Länk |
|
Det är ju inte domännamnet jag kritiserar utan det faktum att jag blir ombedd att ladda ner spyware/adware när jag surfar in på sidan. |
|
Hjelm |
Finns det någon som har provat någon typ av förstärkning av radiosignalen från bakrutan.. tycker att det blir lite fult med antenn på bilen |
| Det sitter redan orginal antennförstärkare i bilen. | |
Hjelm |
Finns det någon idé att fundera på en bättre? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.