AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
862

Bilen kokar!!

Linus
Jag har just fyllt på ny AC vätska i min 850, sedan dess kokar bilen oavbrutet! Någon som vet vad det kan vara. Har bytt termostat, fläktremmar, testat AC-kompressorn samt AC-Fläkten!
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Har du haft motorn tömd på kylvätska i samband med AC-fyllningen, och i sånt fall, har du luftat kylsystemet och fått ut all luft(kan ta tid och vara lite bökigt på vissa motorer, vet dock inte hur V12:an är)? Känn på vattenpumpen också så att den inte glappar eller går trögt.

Mvh Micke t/
328-96
520-92(till salu!)
B6 3,5-89
Linus
Hmm jo jag har luftat systemet men i samband med detta så gick en avluftningsventil sönder, dock inte helt. Tror du att detta kan påverka vattnet? Men det verkar ju som bilen kokar, inte att det bubblar upp vatten??

frazze
Det är noga med att du luftat hela kylaresystemet på
Rätt sätt annars kan du ha luftfickor i systemet vilket
Gör att cirkulationen av kylarevattnet ej fungerar till
fredställande.....kan resultera i att motorn kokar.....
Samt att toppen tager stor skada...hur funkar temp-
mätaren..när motorn kokar(inne på det röda..??) Kör du
bilen....trots att den kokar...???? mitt tips är följande...lufta om kylsystemet ordentligt,på rätt sätt
Det står i Haynes gör det själv handbok..hur du gör...

frazze
Linus
Hej

Det verkar visst som problemet löst sig! Jag luftade om systemet samt bytte ut en trasig avluftningsskruv. Som sagt problemt var visst inte större!? Tack för hjälpen alla...

Linus
eddie
hur luftar man kylsystemet?????

Montana
Linus
Det finns speciella avluftningsskruvar avsedda för just det endamålet. Iallafall på min modell! Annars kan en verkstad göra det åt dig med hjälp av högtryck!

V1
18
V12!!!
850ia -91
Jodå, min 850 gick varm förra hösten. Fyllde på vätska och körde tills december. När det var kallt ute så märkte jag inget speciellt. Det var först nu i sommar då det blev riktigt varmt och skönt ute som den hade en tendens att gå varm titt som tätt. Efter ordentlig luftning är problemet borta. Att koka V12:an kan bli RIKTIGT DYRT.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.