|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har extremt dålig värme i min bil som alla andra e36 ägare verkar det som, har läst en del men har inte hittat nått vettigt svar. jag har här om dagen bytt microfilter och upplevde att fläkten och farten vart mkt bättre men värmen är kass.. arbetstempen går upp som det ska efter nån km körning, nån som har nått tips om vad det kan vara? mvh //stoffe | |
|
det är verkligen svinkallt:/ //stoffe |
|
|
(Jag kopierar här in en del av mina råd och synpunkter från en annan tråd.) Mitt tips vid dålig värme är alltid att först och främst byta termostat. Termostater är nästan förbrukningsvara på alla fordon, räkna inte med god funktion längre än 3 till 5 år vid normal körning. Termostatens försämrade funktion sker dock så gradvis att vi knappt märker av problemet innan den blivit riktigt dålig. Men efter ett byte så kan man ofta bli helt överrumplad av det positiva resultatet! På importbilar med dålig värme kan termostatbyte göra en dramatisk skillnad, ibland även på nya bilar. Vissa märken eller modeller har "fel" termostat även på svensksålda bilar (hys förhoppning att så kan vara fallet på E36 323ci..! Hursomhelst är det sedan länge dags att byta på en -96:a, om det inte blivit gjort under senaste åren). Enligt mina erfarenheter så kan det vara mycket svårt, i det närmaste omöjligt, att se på tempmätaren hur termostaten fungerar (på E61 har jag ju inte ens någon mätare...). Så lite som 2-3 graders skillnad kan göra mycket för värmen i kupén, +/- 2 mm på tempmätaren kan faktiskt göra en påtaglig skillnad. Och kanske det viktigaste är att man önskar nå upp till "driftstemp" så snabbt som möjligt för att spara bränsle och minska slitage. Förr i tiden hade man ofta en sommar- och en vintertermostat. T ex sommartermostat på 86-88 grader och vintertermostat på 92-94 grader. Skillnaden på värme i kupén mellan dessa båda var faktiskt mycket påtaglig, ja nästan dramatisk! På vissa importbilar förekommer det nog än idag sommar/vintertermostat (framförallt på dieselbilar?) eftersom de kan ha mindre värmepaket och/eller sakna tillsatsvärme som finns på svensksålda bilar. I vår familj har vi erfarenhet av ca 20 olika BMW-bilar och generellt så har de haft mycket bra värme men vi har bytt termostat minst en gång på samtliga bilar (dock ännu inte på E61:an). Mitt generella råd om termostatbyte kvarstår oförändrat, och; "efter ett byte så kan man ofta bli helt överrumplad av det positiva resultatet!" (Någon annan som har en E34 med en ägare?) |
|
|
Hade dålig värme i motorn och kupén på min E36 328iA i Californien (här är lite kallt på morgonen). Såg direkt att det var termostaten, då motorn aldrig kom upp i drift-temp (kl 12 på tempmätaren). Efter mitt termostatbyte och luftning av kylsystemet kommer motorn nu snabbt upp i temp, och värmen i kupén kommer mycket snabbt. Min nya termostat öppnar vid 92 grader. Ulf530: E60'n borde väl indikera i iDrive'n om den är "för" kall? Vår 530dA har nu gått 13.500 mil, men fungerar precis som ny. Värmen kommer snabbt, men som sagt ingen tempmätare, så det är svårt att veta. BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.