AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.939

Värt att renovera 528 e28 -81 (dogleg,10k mil, full dok.)

153
Häggman
M3 -04
M635CSI -85
320is Italian Style
Bilen har stått drygt 15 år därav det låga miltalet. Bilen är nästintill rostfri.
Mycket bra bevarad i motor,låda och inredning. Helt originalskick aldrig "hemma-meckad" eller rörd, originalskick helt enkelt...

Utrustningen som jag anser är anmärkningsvärd är:
- Originalradio
- TRX (större än 390)!? fälgar med nästintill nya däck
- Dogleg(?!) låda med 1an neråt 5-vxl
- Reggad med både gasol och bensindrift(finns möjlighet att köra på båda bränslen)

Dess brister är dock:

- Smutsig lack+mossväxt
- Lätt krockad fram, framskärm+ grill+huv+frontplåten måste bytas
- kofångare i bak är lätt intryckt från liten smäll

Så min fråga till er mina vänner är om det är värt att renovera upp den eller om ska leka med den som vinterbil och sedan sälja eventuellt fungerande resterande delar?

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja,är ju upp till dig vad du vill kosta på,men om jag får säga mitt så renoverar du upp den..
Mysig vagn :)

Men du lär ju inte få tillbaka pengarna när du ska sälja den sedan...tror jag.

Mvh Janne.
153
Häggman
M3 -04
M635CSI -85
320is Italian Style
Jo känns faktist synd på en ganska speciell bil.
Vad tror ni ett eventuellt försäljngspris kan vara?
Och hur vanligt är det med dogleg låda(om det nu är dogleg original)?

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hmm...dogleg original på en 528 E28?

Njeee,det kanske fanns att få som "tillbehör" i Svedala,men det måste vara väldigt ovanligt på en 528 E28 i alla fall...By the way så måste du ju ha en av det absolut tidigaste E28:orna!?
Lådan kanske kommer från en "Tysk" M535:a?

Bara lådan kan vara värt uppåt 7-8000kr(kanske mera) om "rätt" köpare kommer...en känsla jag har bara.

Men värdet?...Tja...20-25000kr om nu allting blir fräscht efter en renovering(även lack)..
En fräsch 528 E28 idag med "normalmil" är ju svårt att få över 15000kr för,så...ja,20-25 papp då..pga lådan och milen bl.a.

Mvh Janne.

153
Häggman
M3 -04
M635CSI -85
320is Italian Style
Jo, står i valet och kvalet.....
Har en donatorbil jag kan plocka all plåt från. Sen är det ju även lacken som ska fräschas upp. Tror det lutar åt renovering faktiskt

we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Är det den vita E28'an som låg på Powerbörsen för ett tag sedan?

Har du fått fart på motor och bromsar?

153
Häggman
M3 -04
M635CSI -85
320is Italian Style
Den är ju så välbevarad och otroligt mycket historia =)
har påbörjat renoveringen och fått tag i en komplett fungerande e28.
Har bytt huv, baklucka samt skärmar(går lite sakta dock hehe). Motorn ska gås igenom rejält med nya tändkablar, stift, olja och filter. Ska även justera ventilerna i hopp om att motorn ska spinna tyst och fint.

Lägger upp en projekttråd på garaget.org så fort renoveringen tar fart

Det är iallafall bestämt att bilen renoveras till toppskick för att bli medlem i samlingen =)
153
Häggman
M3 -04
M635CSI -85
320is Italian Style
Förresten fick jag tag på en 320 86a med exakt samma inredning (färg o modell), men även exakt samma vitlack, En lillebror med andra ord som håller 528an sällskap =D.

320n hittade jag i Härjedalen på jul-ledigheten, och blev en sen (h)julklapp.
Den har inte gått på saltade vägar osv. Bilen ägdes av en man född -39 som har skött den pedantiskt. En av de finaste e30 exemplar jag sett, allt original och totalt rostfri. Kul med matchande objekt som jag "aldrig" kommer sälja!

Kul!

Hoppas att få se lite bilder från projektet snart!!

//Förre ägaren
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Valet är lätt. Skaffa en annan lekbil och renovera den där 528:an.

///BMW - Was sonst!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.