|
|
|
|---|---|
|
Några här som har erfarenheter av Toyota Avensis? Ingen BMW är aktuell i detta fall (inte jag som skall ha bilen), och det står mellan följande bilar: - Beg Saab 9-3 SportCombi -06, ca 10 000mil - Ny Toyota Avensis kombi, 2.0 bensin eller 2.0 diesel Vilket är det smartaste köpet? Bilen kommer rulla ca 2500 mil om året. Saaben kostar väl ungefär hälften av en ny Avensis, men risken är väl att den äldre Saaben kommer kosta mer att äga totalt sett... Men sen kommer Toytans värdeminskning bli högre i kronor räknat.. Att Toyota kanske är en tråkig japanare är inte relevant i detta fallet, det viktiga är en problemfri bil med låg totalkostnad. Hjälp mig med lite smarta åsikter! __________ | |
| Nyare bil känns mer intressant tycker jag. Om det inte blir billigare så bli det i alla fall mindre bekymmer och kostnaden är ju fast. | |
|
Synd att behöva säga det här ;) ...men en Toyota Avensis ny lär vara ett stensäkert tips för den ägaren som bara vill på sin höjd tanka och lämna in på service när det blir så dags.. Sedan om man ska köpa dieseln eller bensinaren beror ju på soppakostnaden vid pump,dieselskatten,vad drar dieseln kontra bensinaren...räknat under några år t.ex...det vet jag ingenting om. Inköpspriset för dieseln får ju inte heller vara så fruktansvärt mycket dyrare för att man ska "räkna hem" dieseln på några år...t.ex. Vad andrahandsvärdet beträffar så har jag i princip "noll koll" på låt säga fem års ägande...Antagligen så är dieseln mer värd efter dessa år,men hur mycket det vete väl f-n. Man måste ju försöka hitta en kalkyl på andrahandsvärdet också för att få någon som helst hum om huruvida det är lönt att köpa oljebrännaren med några års ägande.. Vad gäller Saaben...orkar inte räkna på den ;),beror på hur mycket som dj*vlas med den...troligen i alla fall mer reparationer än en ny Avensis oavsett.. Mvh Janne. |
|
|
Det kommer en ny avensis efter jul så det kan ju vara en ide att vänta på den eller så pruta stenhåd på den gamla modellen //IS200-01, RX300-03 |
|
|
Toyotan bara funkar utan strul minst 5 år/15 000 mil Prisskillnaden är knappa 20 000 (bensin/diesel) som nya (options samma pris på bägge) vilket man BÖR ha igen i andra änden skatten är ju OK på dieseln p.g.a. låga utsläpp ( ca 3500:-/år) Toyota har BRA andrahandsvärden, Toyoyta är en utmärkt men ack så tråkig bil Den kan ju vara bra erbjudanden på lut om nu en ny avensis står och väntar runt hörnet Saaben tja den hade jag inte ens reflekterat över... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Det var en annons i Lokalblaskan (Borås Tidning) om en handlare som erbjöd Avensis diesel för samma pris som bensinaren, priset var runt 200' med Business-paketet. Antar att dom har en del 2008-års bilar i lager. Årsskatten för dieseln är ca 3700kr, 0,59l/mil i förbrukning Bensinaren ligger på ca 1800kr, 0,81l/mil i förbrukning Får sätta ihop ett Excel-blad och räkna på det :) Men hur bra är 2,0D 125hk DPF motorn i Toyotan? Asiatiska dieselbilar har alltid verkat lite efter de europeiska, men det kanske bara är jag som är fördomsfull? Ska försöka provköra en i veckan. Anledning till att Saab är med i bilden är att dom kör 9-5 nu, och att dom fått ett hyfsat pris på en 9-3 kombi -06 (2,0t 175hk, automat, välutrustad, 12' mil) för 130' __________ |
|
|
Asiatiska tillverkare å andra sidan släpper inte ut "skit" på marknaden för det värsta man kan göra är att "förlora ansiktet" dvs testa hellre ett år till än chansa på att det funkar Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Att reflektera över i valet mellan diesel och bensin: - Hur kommer olika utsläpp att beskattas i framtiden (CO2, NOx, små partiklar etc) - Hur stor är prisskillnaden mellan de olika motorvarianterna och hur mycket av skillnaden måste finnas kvar för att det ska gå break even. - Vilken motortyp är hållbarast, dvs minst antal motorhaverier - Hur mycket skiljer det mellan olika bränsletyper om något som är kopplat till motorn behöver repareras. - Skiljer det något i däckslitage? - Kostnader för att byta olika reningsfunktioner såsom katalysator och partikelfilter. Jag har min egen åsikt, men uppmanar var och en att räkna på det själv och bilda sig sin egen uppfattning. |
|
|
Snåla diesel bilar med låga utsläpp kommer med största sannolikhet ( senast är SÄNKA för bilar med DPF och höja för äldre dieselar) vara ett klokt val för framtiden (inom dom närmsta 5 åren iaf) Man kan INTE bara räkna besin vs diesel utan att ta med flummiga värden som "kör harmoni" och "bottenvrid" som kommer med en diesel Haveirer?? vi talar toyota här... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Snacka med Abbe, han körde en avensis innan han bytte till 525i __ Min bil: Länk |
|
|
Det jag menade med hur man ser på utsläpp är att det växlar över tiden i debatten/beskattningen vad som är det farliga. Exempelvis sågs för 20 år sedan CO2 inte som något problem utan fokus låg på NOx och partiklar. Nu har det vänt helt och hållet. Var sanningen ligger vetenskapligt är svårt som lekman att riktigt greppa. Gällande partiklar finns även osäkerheten om DPF tar bort alla farliga partiklar eller ej. Dessutom finns det en stor kostnad att ta när filtret ska bytas samt att det har precis som bensinkatalysatorn ökat förbrukningen. Vet också att Toyota har få haverier. Tänkte om man tittar på haveristatistik och jämför olika motortyper (bensin och diesel i detta fallet). |
|
|
Som Mugge sa så köpte vi en Avensis 2.4 Executive 04 ny. Om man är ute efter en bekväm problemfri bil för att ha till vardagskörning, A till B bil så var den helt ok! Den var bekväm och rätt rymlig. Vi hade den i 2½ år innan vi sålde den. Det enda som jag inte var nöjd med bilen var den något för höga ljudnivån i bilen. Den drog som minst 0,83 per mil och som mest 1,3. Vi hade absolut inga problem med den under tiden vi ägde den. Om jag skulle välja mellan 2.0 bensinaren och dieseln så skulle jag absolut välja dieseln D4D motorn har fått väldigt fina betyg, 2.0 upplevde jag som ganska trött. Som någon redan sagt så skulle jag vänta till nya modellen kommer. Vi köpte den för 283k (prutade 23k vid inköp) och sålde den 199k, jag tror jag fick rätt bra betalt då, det fanns bilar som kostade lika mycket på bilfromor då. M3 E30Länk |
|
|
Det verkar i alla fall som om alla har uteslutit SAAB i denna jämförelse vilket borde ge en vink att Toyotan är absolut det bästa köpet. SAAB'en håller värdet som en rostig kakburk medans det alltid finns köpare till Toyotan (som håller år efter år). Jag har sålt tre stycken Toyotor i mina dar och det har inte varit några problem att bli av med dom. Jag hade hellre jämfört den mot en BMW och jag förstår Abbe's val. |
|
|
Jag har kört BMW 525 -95, BMW 740 -99 och nu en Avensis som jag köpte ny ifjol. Min erfarenhet är i korthet att alla fördomar stämmer. 740:n är en entusiastbil, men dyr att äga. Toyotan erbjuder problemfri transport utan överraskningar, vare sig positiva eller negativa. Det är föralldel också en form av körglädje att slippa sitta och ängsligt lyssna efter missljud. Motormässigt valde jag 2.0-bensinaren, och jag skulle ha gjort likadant idag. Ett ekonomiskt alternativ men ändå mer än tillräcklig effekt för vardagsbruk. Det är alltid tråkigt att gå från V8 4,4 till V4 2,0, men jag blev ändå positivt överraskad av motorn. Drar 0,7-0,8 blandad körning. Den riktige snålvargen väljer 1.8:an. Jag räknade på diesel, men min uppfattning är att det inte lönar sig om man inte kör mer än 3000 mil per år. Beror lite på vad man tror om framtida värdeminskning på bensin respektive diesel. Det där specialerbjudandet du nämnde om diesel för samma pris som bensin ändrar förstås kalkylen. Ljudnivån, som någon anmärkte på ovan, har jag inte retat mig på. Däremot lyckas jag aldrig ställa in sätet så att det känns riktigt bra. Antingen blir det för långt till ratten, eller så är knäna uppvikta i taket, eller så blir ryggvinkeln fel. Jag är ganska lång (1,87) vilket kanske bidrar till problemet. Angående ekonomin är en tumregel att man tappar halva värdet på tre år. Där tjänar du kanske 20 tkr per år på SAAB:en över tre år. Det ska vägas mot de sannolikt högre verkstadskostnaderna. Jag skulle gissa att SAAB:en blir något billigare att äga, förutsatt att du värderar din tid och strulet att vara utan bil till 0 kr. Själv betalar jag gärna lite extra för att ha en nybilsgaranti som jag dessutom förmodligen aldrig kommer att behöva använda. Ett allmänt tips när beslutsångesten slår till: om du har svårt att bestämma dig innebär det att båda alternativen är ungefär lika bra, så det spelar ingen roll vad du väljer. Fatta ett beslut och gå vidare. |
|
|
Jobbat med biluthyrning... Om alla ville köra toyota så skulle man garanterat köra bara toyota... Men jag skulle nog lägga till automat när den ändå är "tråkig" så får man lite extra bekvämt... Motorval efter ekonomi men jag känner till toyota bilar som rullat 10000 mil som hyrbil utan annat än service. Ej ens glödlampor... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.