|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena, Längesen jag var här på forumet. Min E65, 735 fick plötsligt nåt fel igår. Körde bilen dagen innan, då gick den felfritt, men plötsligt direkt från starten igår, så vibrerade motorn rätt starkt, hela bilen skakade. Efter ett par sekunder kom meddelandet "Engine fault" i displayen, och motorlampan tändes gul. Det kom också en text i stora displayen med instruktioner hur jag ska köra för att inte skada katalysatorn. Bilen hade nästan normalt med kraft dock, den blev inte sådär jätte ork och kraftlös som då LMM är trasig. Batteriet är dåligt. Några funderingar på vad som kunde vara fel? | |
|
Bara en nyfiken fråga, hur menade råden på displayen hur du skulle köra för att minska risken för skador på katalysatorn? Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Tja,en tändspole som lagt av är ju det första jag tänker på iaf... Mvh Janne. |
|
|
Bör ju gå relativt snabbt att lokalisera via felkodsavläsning hos BMW.. Mvh Janne. |
|
|
Infon menade att jag ska köra lungt, utn några häftigare accelerationer. Ska försöka hinna på en diagnostik imorgon. |
|
| samma fel här endast vid kallstart ,misständningar enl bmw diagnos vissa cylindrar,bytt tändstift utan något resultat,man får väl ta o byta ut tändspolarna på dessa cylindrar. | |
|
Bayerische... Skönt, det var det jag spontanlogiskt tyckte måste vara rätt råd. Har själv haft lite problem med att min E38 740iL triskats lite sista sten med att kynna rycka till då och då, och ibland tända motorlampan och gå ojämt på tomgång och belastning. De tidigare gångerna detta skett så har felminnet registrerat fel/bortfall på en eller två cylindrar och felkodat för tändspole och/eller spridare på dessa cylindrar. Men om det verkligen är fel på dessa eller på styrsignal/matning till dem är ju frågan. Tidigare när detta fenomen uppstått så har det funkat med att stanna motorn och sen starta om den en eller två gånger så har det funkat som vanligt och check engine har släckts. Men i Torsdags eftermiddag på väg hem från Västerås så tändes CE igen precis när jag var klar med en omkörning och throttlade av. Motorn gick då ojämt på belastning och på tomgång, och gick inte att få bort med omstart. Så det blev tvunvget att tassa hem i stilla mak de sista 5 milen (vilket var anledningen till min fråga om råden i displayen) så i morgon ska Lundhs Bilotrim (auktoriserad BMW-verkstad där Jerry Lundh har blivit bästa BMW-mek i Sverige el. Europa minst en gång) få kika på gamla bettan åt mig. I ditt fall så tror jag att du har liknande problem som mig, alltså inget mekaniskt fel utan elektroniskt eller spridare/T-spole så att gnistsläckning eller att någon cylinder faller bort. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Det bliva kallt och fuktigare ute nu vid årstiden. Jag antager att Herrarna medelst E65 haver laddat batteriet medelst ctek den sista månaden, mest en stdfråga. Annars kan man konstatera atti övergången till fiberbaserad informationsöverföring äro kabeln 20-120 My i diameter. I denna skola samma isolering mm få plats. Min gissning äro att det finnes fukt någonstans om inte det är låg strömförsörjning eller fel i en styrbox. Prova även gärna en natt i varmgaraget, det äro icke fel. Mvh Asken |
|
| jag haver laddat men ingen skillnad,men i varmgarage då skola de funka . | |
| Asken: Du skriver "Annars kan man konstatera att i övergången till fiberbaserad informationsöverföring äro kabeln 20-120 My i diameter. I denna skola samma isolering mm få plats. Vad är det för samma isolering som ska få plats? | |
|
ska lämna in bilen på diagnos idag, men får nog svaret först imorgon, eftersom de tycks ha väldigt brottom på BMWs service :) Hoppas det skulle vara nat mindre fel. Bilen har haft liknande ibland, och som ni säger så hjälpte det då att stänga av och starta om. Men nu hjälper inte det mera. |
|
|
Herr Steaman: Nu äro jag för teknikutveckling, dock medelst sans och balans. Tack för din fråga. Det jag menar äro att för bara 15 år sedan skedde huvuddelen utav världens informationsöverföring i kopparlina utav något slag. Nu för tiden, inklusive i E65/66/67 så nyttjas den fiberoptiska lösningen då större datamängder skola överföras. Fler funktioner, fler inställningsmöjligheter osv osv. Samtidigt haver det skett en grundläggande ting. Utflyttningen utav produktionen ifrån där kvalitet äro konstruerat och uppbyggt medelst mänskligt kommunicerande individer såsom göro sina misstag på vägen mot perfekt produkt i säg 50 år till länder såsom knappt hava tillgång till en stor portion medveten befolkning. "civilisation" För att några knapptryckare konstaterade att det blir billigare för stunden. En kabels grundkonstruktion kännner alla säkerligen till. Rent generellt beskriven. En kärna utav metall, någon form utav isoleringsmaterial i ett eller flera skikt och därefter skyddsskikt för att den skola stå emot yttre påverkan, eller säg en dörr såsom öppnas och stängs i 30 år som kan sägas vara en välskött bils livslängd. Lite mer om kablar: Länk eller klassiskt Länk Nu kom så den fiberoptiska kabeln att nyttjas mer och mer info "avancerad" automobilframställning. På tyska "Glasfaser" Länk Det äro en glasfiber såsom nyttjar det såsom nämnes i länken. Samt att "teknikutvecklingen" ständigt förespråkar, tunnare, snabbare=bättre. Eller kanhända även så att ju snabbare något produceras i mängd desto större risk för sämre kvalitet och att någon fysiskt hinner titta på produkten som förstår vad det äro en maskin tillverkar...... Hr Olsson och jag haver haft ett prima samtal kring detta härom månadens, det kallas kompetent personal som ock bör få ersättning för trohet. Det allt detta vill säga att ju tunnare en kabel bliva, ju fler ekonomer såsom haver åsikter om något de varken haver intelligens nog att förstå hur det äro konstruerat, skola fungera eller vart "kvaliteten" sitter, desto fler problem bliva skjutna till ändan, det vill säga konsumenten såsom får problemen... Eller med ett annat ord, för få kvalitetsing såsom haver för lite makt. Eller att samhället byggdes inte på pengar, snarare på "tågordning" (zugordnung) samt DIn och SIS-normen som följdes av mången efter andra världskrigets slut. Med förhoppning att detta, kanhända kompakta textstycken kunna giva en helhetsbild såsom jag som en aningens insatt försöker förmedla. Hr Bayerische Motor: Ni nämner i första postningen att batteriet äro dåligt. Jag råkar veta att E65 mår såsom jultomten efter han fått komma på julafton då den hava erhållit en kärleksnatt medelst en ctekladdare per månad. Hr steaman kan säkert intyga, han övervägde själv att fastmontera en ctek i sin dåvarande E65 då jag erhöll förmånen att se den., prima intelligent tanke må jag säga. Mvh Asken |
|
| Ja Asken, din förklaring är i sanning underhållande, även om ditt citat som jag refererade till var snurrigt! | |
|
Vettiga och sakliga inlägg "Asken" men börjar tröttna på ditt jobbiga sätt utrycka dej på i mitt tycke. Bakom detta mycket matnyttigt annars (= |
|
|
Mekanskt fel trots allt... Nån packning på insugsidan läcker olja in i 6'ans och 7'ans cylinder. Oljan täpper sakta men säkert igen tändstiften. Så blir rätt så stor grej att fixa. En hel dag + delar. |
|
| ursch de låter inte kul. | |
|
Även jag har lite tråkiga nyheter om mina problem, höll på att skriva en ny tråd om det men när jag så skrivit en bra bit så "POFF" tvärdog min dator, och efter omstart så var allt jag skrivit väck givetvis.... Återkommer när jag hittat nått som inte är så hårt att sparka på..... Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Dr Tinnitus: Till dataproblem finns ett enkelt bot. Apple. :) Skulle det ändå vara lika enkelt till våra BMW. |
|
|
Apple är ta mig fanken inte felfritt det heller, så det så. Min polare har Mac och han har fått starta om lite nesligt ibland när jag råkar vara där.... :-) Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Felfriare än BMW :) Fan också, min X5 fick nåt fel i växellådan idag! "Transmission Failsafe mode". Det ligger nån förbannelse över mina bilar. Imorgon ska X5'an bogseras till verkstad. Så då var två bilar inom loppet av 2 dagar på verkstad! Härligt! Ska ta en öl nu. |
|
|
Bäste Herrar medelst prima bilar såsom postar i tråden: Det äro givetvis så att lidande tysk bryggerinäring haver byggt in en prima bugg i programvaran och denna kan enbart lösas upp via fjärrdiagnos som sker när föraren haver nyttjat prima dryck ifrån bryggerinäringen, förebyggande underhåll vet ni.... Jag hoppas att allt löser sig till det bästa och det vet ej 18 om inte LINUX är säkrare? Mvh Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.