AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.898

Renovera en luftmängdmätare, köra urkopplat ?

Jo
213
Jomenvisst
525 F11 M-sport
M5 Touring -08
Hej !

Luftmängdmätaren har ballat ur.
Bilen har ryckt på låg fart/gas och lägger ibland av i stadstrafik när man
släpper gasen heltoch snabbt.
Motorlampa lbörjade lysa idag som medelar fel avgasvärden.
Bilen har KN`s största luftinsug.(10.000 kr specialbeställt från USA)
Idag kopplade jag bort kabel till LMM och då gick den hur fint som helst, inga ryck/stopp och jämt och fint på hela registret och speciellt där den har ryckt och lagt av tidigare.
Tycker inte heller att bilen går sämre eller bättre än tidigare.

Kan man laga/rengöra en LMM själv ?

Behöver man ha en fungerande LMM då man har KN insug ?

Hur påverkar det bilen om man har den urkopplad ?

Kan man plocka bort den helt från insuget ?

När kabel var ikopplad och lampa lyser så gick den ryckigt ändå, dvs den skall väl inta någon grundinställning, men det verkar den ju inte ha gjort föränn jag drog ur kabel, eller fungerar inte LMM till dett stora KN insug och X-pipe avgas system ?

Vad skall jag göra ?

Mvh
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Vad jag vet så ska bilen gå i nått nödprogram när du drar ur sladden till Lmm. Alltså förinställda värden. Så det ska inte vara några problem. Men hur länge du kan köra så eller om du har ett KN insug ska jag inte uttala mig om.

Mvh Jojje
Du fick ju lite tips tidigare i denna tråd Länk
Jag antar att du köpte den bilen med urkopplad lmm och inget var gjort åt det. Eller hade han lagat den och den redan gått sönder?
Men som jag sa i andra tråden så kan du köra utan lmm men den brukar gå fetare då, vilket betyder sömre också.
Dessutom trodde jag att KN bara hade filter av olika slag, luftfilter i detta fall och att dom inte hade insug. Är det insuget du menar eller är det luftfilter du menar? Jag kan mycket väl ha fel angående att dom inte har insug så det är bara en undran.
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
CRC har en speciell spray för lmm. Kolla mekonomen, de brukar ha den. Kolla om det blir bättre med den. Lmm sitter antagligen fastskruvad med en 5-vingad säkerhetstorx, kan vara lite lurig att få tag på om du ska ha loss den. Annars är det bara att slanta upp för en ny lmm :)
Jo
213
Jomenvisst
525 F11 M-sport
M5 Touring -08
Jo , det är korrekt, jag köpte bilen.
Superskick och supersnygg.
Han lämnade in bilen på BMW och de kopplade in LMM och släckte lampan.
Nu har den gått över en vecka och ca 70 mil utan att motolampan börjat lysa.
Men idag då jag ar på väg hem från Hälsingland i blött väder och dimma så började den lysa.
Nu har jag försökt med att ha koppplat bort batteriet för att radera minnet, men den lyser ändå, jag får nog åka in till BMW i morgon bitti.

Ang Kn, det är inte bara ett filter utan mycket mer.
Det går att specialbeställa från USA, inget som finns på hyllan.

Om nu ett sportluftfilter skall ha effekt mer än original, skall man inte koppla bort LMM då ?
Det styr väl mängden luft ?, ett sportluftfilter släpper ju igenom mer luft vilket då borde innebära att den stryper då mot originalfilter ?
Eller är jag ute och cyklar då`?

Mvh
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
En LMM mäter hastigheten på luften genom röret , monterar man ett
luftfilter med mindre motstånd ökar hastigheten på luften och då skickar
LMM signaler till datorn att öka tiden till spridarna
Jo
213
Jomenvisst
525 F11 M-sport
M5 Touring -08
Många på olika forum säger att en defekt LMM så går bilen mycket dåligt, svårstartad osv, det har jag inte upplevt.
Många skriver också att det kan komma skit på tråden från ett inoljat luftfilter.
Går Lmm att tvätta ?
Och i så fall med vad ?
Ren sprit, det finns ju el rengörningsspray.

Mvh
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Jag skrev ju det ovan jomenvisst. CRC har en speciell spray för lmm. Annars funkar vanlig elektronikrengöring som dunstar och inte lämnar nån oljig hinna efter sig. Du behöver en 5-vingad säkerhetstorx för att skruva ur lmm från det svarta plaströret.
Med öppet filter är det lätt att få problem med lmm. Jag har själv haft det på min m3 som det sitter kn-filter och kompressor. Jag har tagit bort lmm MEN då har jag en mapp för det som passar mot kompressorkittet och jag har sluppit alla problem med lmm som öppet filter kan ge. Inoljat luftfilter ger nästan garanterat problem med lmm är mina erfarenheter i alla fall. Använd ooljat filter och byt oftare
Går att få upp dom där torxen med en polygrip också :) i alla fall på M3 E36ans lmm, man tar hellt sonika och läger polyn över skruven och greppar i kantern utvändigt på skruv skallen, funkade klockrent för mig i alla fall.

MVH
Fricke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.