AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.009

Kamkedjan kuggat över

ny
154
nyppa
323i Touring -96
Tjena!

Var och kollade på en 525i -93 i dag. Kamkedjan hade kuggat över pga av nån plastskena i kedjespänningen om jag förstod det rätt hade gått sönder. Han har lämnat in bilen och fått det åtgärdat men den startat inte och det är dåligt komp. Så förmodligen har nån/några ventiler slagit i någon kolv.

Jag känner han som äger den och jag har fått ett bra pris på bilen. Det jag undrar är om kolvarna kan skadas pga att ventilerna och kolv har slagit emot varandra?

Sen är jag lite fundersam på vilken bästa och ekonomiska lösningen är. Att köpa en begagnad topp och byta eller försöka renovera den befintliga. Har god mekarvana men aldrig hållt på skruva i topplock någon gång.

Nån som har ett topplock till salu?

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja,för mig låter det som mest kostnadseffektivt för dig att försöka hitta en komplett fräsch begagnad motor...
Torde finnas på olika sajter,t.ex powerbörsen,blocket,bildelsbasen osv..

Mvh Janne.
ny
154
nyppa
323i Touring -96
Det är dåligt komp ålla cylindrar så det borde väl betyda att ganska många ventiler har fått sig en törn.

Ja att byte hela motorn är ju också en lösning. Blir ju lite mer skruvande.

Är det exact samma motor i 525 och 325 m50b25? Vad heter toppen nån som vet?
ny
154
nyppa
323i Touring -96
Är nog inne ändå på att i första hand byta dom skadade ventilerna och ventilstyrningarna.

Läste i en annan tråd att ventiler aldrig kan skada kolvarna. Finns det någon som kan bekräfta det? Finns det något annat i motorn som kan ha tagit stryk som jag inte tänkt på?

Kom gärna med tips funderingar och synpunkter!
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Hej. Eftersom du har dålig komp i alla cylindrar så kolla att kamkedjan verkligen sitter rätt.
Jag har reparerat en M20 motor åt en kompis som kamremmen hade hoppat över några kugg på, där hade 3st ventiler krökt sig,det var bara små märken i kolvarna, vi köpte en motor som vi tog toppen ifrån som vi renoverade och satte dit. Det är nästan lika mycket skruva som att byta hela motorn.

Här har du länk till vilka bilar det sitter exakt lika motorer på.
Länk

628csi
ny
154
nyppa
323i Touring -96
JA altså själva kamkedjehaveriet åtgärdades ju på verkstad då måste man väl kunna anta att kamkedjan sitter rätt.

Tycker det känns som mycket skruvande att byta motor

Tack för länken... Så motorn som sitter i e36 och heter likadant men är inte exact samma?
Hl
187
Hloddovic
BMW 320d -02

MB CLK320 -99
MB E270 CDI -00
motorerna är samma förutom tråget, som är lite annorlunde på 5 och 3 serie.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Jag har meckat med detta ganska nyligt,men innan kedjan rappade.Värt o tänka på är att sotsatsen kostar ca 2500:-
När verkstaden fixade detta rev dom då ner tråget? brukar ligga en hel del plast där.
Länk
Länk

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
ny
154
nyppa
323i Touring -96
Å fan det var blodigt. Räknade lite och att renovera en topp kostar en del. Har ju ingen aning heller hur många ventiler som blivit skadade. Är det många drar det ju iväg där också.

Pratade med en bildemontering i dag. Dom hade en motor från en 525 95:a 19000 mil bra komp, testad, tre månader funktionsgaranti. 6250 kr inkl moms ska dom ha för den. Verkar var ett rimligt pris va??

Dom frågade om jag hade enkel eller dubbelvanos. Ingen aning sa jag. Så dom tog regnummret och skulle kolla upp det. Kollade sen på modellguiden och vad jag förstår så kom dubbelvanos 99 på 5-serien.

Nu lutar det nog åt ett motorbyte iaf om jag nu köper bilen. Känns tryggt att göra så. Lite mer skruvande kanske och lite dyrare men men. Borde ju höja bilens värde en del också. Den har gått 30.000 mil. Och får den då en 19.000 mils motor i sig skulle den vara mer intressant i mina ögon iaf om jag var spekulant. För övrigt är bilen i bra skick. Påkostad många slitdetaljer nybytta som bussningar och bromsdetaljer. Sitter M5 kjolpaket, m5 sänkningssats och m5 ratt på den. Nya vinterdäck

Tack för era inlägg!
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Tveksamt om det höjer bilens värde särskilt mycket, så känner jag i alla fall när man tittat på bilannonser med liknande reparationer bakom sig.

Det jag hade gjort är att köpa bilen, lyfta toppen och kolla hur det ser ut helt enkelt. Verkar det klarar sig med en topprenovering är det väl ett bra alternativ, då har du fräsch kamkedja och en nyrenoverad topp (bättre än en 19 000 mils motor som är orenoverad).

Är det bara mos av motorn kan du istället köpa den du hittade på skroten.

323i Touring -96
Okej.. men vadå mos av motorn? Finns det något annat so kan ha tagit skada menar du förutom ventilerna??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.