AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
1.184

Funderingar kring vinterhjulen... vad tycker ni?

Da
639
Danjel
540iA Touring -03
Idag har jag 17" (8,5"/10" med 235/255 däck) hamann kopior som vinterpuppor. Ser rätt bra ut men vill ändå ha aningen större på E39.

Så här ser det ut idag:
Länk

Har lite funderingar på att skaffa orginal 18" M5 hjul (8"/9" med 235/265). Dimensionerna har jag inget större problem med då jag haft det på flera bilar, så det är lugnt. Jag undrar lite om utseendet bara...

Så här skulle det se ut:
Länk

Vad tycker ni?

Danjel
Min bil:
Länk
Da
639
Danjel
540iA Touring -03
Finns det någon här som har bilder på just E39 touring med dessa 18" M5 fälgar? Vore kul att se hur det skulle se ut...

Danjel
Min bil:
Länk
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
hehe. jo lite dött här på stylingavdelningen. kanske ska prova att fråga på 5-serieavdelningen? jag kan inte hjälpa dig iallafall. men blir det inte lite dåliga egenskaper på vinterväglag?
Da
639
Danjel
540iA Touring -03
Det beror på... Jag kör mestadels i Stockholmstrakten vilket innebar bar mark. Så för mig funkar det klockrent.

Danjel
Min bil:
Länk
Jo
63
Jonas530
530iA touring -01
Jag tycker det ser bra ut med 18" M5, men är de inte lite svårtvättade? Om du orkar hålla dem rena i vinterföret så kör på dem.
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Det där med att du "....mestadels kör på Stockholms gator" innebär ju att du ibland kör någonannanstans, där det kan behövas bra vinteregenskaper. Dumt att låta fåfängan ta över förståndet.

Vad gäller utseendet, som du frågar om, tycker jag det ser ut som en pizzabagarkärra där bagaren extraknäcker som hallick.

Göran

FWD - Nej tack!
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Tycker det ser fränt ut med 18" M5 alu.

Länk
Da
639
Danjel
540iA Touring -03
Gorth-
Ok. Jag uppfattar det som om du inte gillar utseendet då... Jag hade hållit med om det om det rört sig om kopior. Dessa kommer vara orginalfälgar. Kan knappast se "bagare" ut då. Det var nämligen DET jag inte ville att det skulle se ut som.

Danjel
Min bil:
Länk
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
@Danjel, Tänk på att jag är gammal och inte riktigt förtjust i överdrivet stylade fälgar, alltför breda däck o dyl. Om det är original, eller kopia spelar ingen roll. Det finns säkert en majoritet här, som tycker de är snygga.

Vad gäller bredden är det inte en fråga om tycke och smak. Breda vinterdäck är mindre säkra än smala. Tyvärr är det nog oftast den, som inte bör köra omkring med breda vinterdäck, som gör det.

Jag skulle känna mig tryggare i trafiken om alla körde på någorlunda smala, dubbade vinterdäck under vinterhalvåret. Den da'n det är frosthalka gör de nytta.

Utan dubbdäck halkar Sverige. :)

Göran

FWD - Nej tack!
Da
639
Danjel
540iA Touring -03
Måste vara bättre att INTE köra bilen "den" dagen i så fall. I stockholm så har vi sällan snötäckta vägar mindre än någon dag om året. Smala dubbdäck är knappast bättre på ren asfalt, varken prestanda mässigt eller miljömässigt. Tycker dessutom att bilen ska kunna se bra ut även under vinterhalvåret. Så i Stockholm så kör jag på lamelldäck när det går.

Danjel
Min bil:
Länk
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
I den bästa världar ställer folk bilen en så'n dag. Tyvärr bor vi inte i en så'n. För ett par år se'n på luciakonsert i sonens skola, var det 10 cm blöt nysnö och en pappa kom körrande i en BMW med 275 sommardäck. Gissa om det var många som var tvungna att hjälpa honom.

Jag håller med om att bilen kan se snygg ut även på vintern och är nöjd med utseendet på mina 215/55/16 på alufälg.

Hoppas du får mer och roligare feedback på ursprungsfrågan.

Göran

FWD - Nej tack!
Da
639
Danjel
540iA Touring -03
Gorth. Nu pratar vi inte riktigt om 275 SOMMARHJUL.
För ett par år sedan Nov. 1, när hela Stockholm stog stilla pga. blixthalka (du kanske kommer ihåg) så åkte jag lugnt förbi glidande bussar/bilar i uppförsbackar med mina 255 breda lamelldäck. Inga problem.
Vi måste väl jämföra äpplen och äpplen och inte päron och äpplen eller?

Danjel
Min bil:
Länk
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Jag gav bara ett exempel på att alla inte är lika kloka vid val av däck, eller när man bör ställa bilen. Jag hävdar fortfarande att tillförlitliga vinterdäck, för färd på samtliga underlag, skall vara dubbade och inte tokbreda. Se'n är det ju upp till föraren. Och bilen.

Göran

FWD - Nej tack!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.