|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 520i -98, alltså E39 med tvåzons klimatanläggning. Bytte panelen för ungefär ett år sen för fläkten gick inte. Sen funkade det klockrent tills det började "vina", som ett generatorljud.. Jag monterade extraljus och kopplade in reläet på plus på generatorn då, ungefär då det började. Ljudet ändras i styrka beroende på hur mycket jag belastar batteriet. Fläktstyrkan ändras av sig själv, jag kan ha på lägsta och fläkten går max och tvärtom. Upplever att den går bäst när bilen är kall. Slut på AC också. Hade pissdåligt batteri så jag köpte ett nytt, samma missljud. Har ingen lust att byta panelen igen, någon som vet vad felet är? i_disaster | |
|
Sök på kupéfläkt och E39 så får de en del läsning. Du behöver byta effektsteget som styr fläktmotorns hastighet. Sitter framme i luftkanalen, åtkomlig vid sidan av handskfacket. Förmodligen spökade denna redan när du bytte klimapanelen, kanske i onödan. Det finns ett mektips som visar bytet, effektsteget kostar runt 800:- Det där ljudet som viner kommer vanligen från högtalarna, har inget samband med klima, fläkt eller AC. Om det är generatorstörningar i högtalarna så söker du på detta i avdelning bilstereo och du får massor av läsning och tips. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.