AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
8.692

Touareg V10 Tdi, något att satsa på?

Behöver en bekväm bil, som klarar att dra lite vikt. Och så tycker jag den verkar riktigt ball....

Är det någon kvalitet på motorn? Vad ska jag räkna med att den drar?

ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Räkna med att den drar ca 1.2l/mil. Motorn är såpass ovanlig så det blir nog svårt att få någon säkerställd statistik på den men jag tror nog att den fungerar alldeles utmärkt. Undermotoriserad är den iallafall inte... Skatten lär väl vara en ganska tung utgift dock.

M V H
Stephan

Min bil: Länk
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Det har varit många problem med den motorn.

Jag vet om en VW-återförsäljare i DK som fått byta många maskiner, pga haverier. Likaså är växellådan dålig. Många lådor har bytts på garantin.

Jag hade inte köpt den. Kostar skjortan i service, och om något går sönder, blir det dyrt.

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Visa användare
253
Vira20
Plug-in bil från annat märke
Nej bara nej. Har en vän som köpte en Touareg med lilla tdi 5an. Just den motorn skall vi inte prata om. Men växellådan var en besvikelse samt kvaliteten sa han och känslan och glädjen i bilen fans bara inte där. Tycker den är väldigt ful dessutom.

En Bil som inte skäms för sig när det gäller vägkänsla, drivlina och kvalitet är Bmw X5 3,0D. 218hk och 500nm. Med chip pratar vi om 262hk och 580nm. Den drar orginal 2200kg men med ett litet besök på bilprovningen får den dra 3500kg och det gör den så gärna! Med en förbrukning runt 0,8l/m så är det klappat och klart. Det var också denna bilen min kompis bytte till från sin Touareg. Han skrattar sig lycklig idag men det ända han saknar är lite större utrymmen och luftfjädringen.
Länk

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ska du ha en SUV som är "på riktigt" är det Touareg som gäller. En helt annan typ av fyrhjulsdrift än X5an. X5 är en förhöjd 5-serie, that's it. Funkar på väg men inte om du ska använda bilen ordentligt.

Angående dragvikt på Touareg: Länk

//Lövet
Kör körde en V10 TDi för några veckor sedan, körde den i några mil och måste säga att den är en brutal bil på många områden.
Hade med mig bilens ägare som är en god vän till mig vilket gjorde att jag fick en del goda råd. Med DSG-lådan är det en fröjd. Ordet slangbella får en helt ny innebörd, från stående, i med Sport, ESP off, 3500 RPM och släpp... helt sjukt. Fungerar även suveränt off-track vilket är ganska ovanligt med många av dagens SUV:ar som är mer asfaltsbilar än off-track.
Så känner du att du har behov av V10 kontra TDi 5an så kommer du inte bli besviken, sen är nog 5an en bättre ekonomisk lösning för de flesta.
Ps. optimering av TDi 5an sägs bli riktigt bra...

München
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Någon DSG låda finns dock inte i Touareg. Däremot en klassisk Tiptronic automatlåda.

//Lövet
Ris och ros alltså...

Kanske inte är en smart affär, kanske med V6an istället. Billigare än Q7...

Och om bilen är fulare gör inte mig något, det är komforten jag vill åt... Och lite drag...
Visa användare
395
wollick
Cayenne S
Varför inte en Mercedes ML 2005-?
Länk
6vxlDSG finns på R50.
På övriga är det 6vxl manuell samt 6vxl tiptronic.

Smart affär eller inte, har man behovet av en större bil så är det ju bara att jämnföra vad som finns på marknaden. Men V10 är ju som att jämnföra med nya Q7 v12, inte direkt ekonomiskt men fruktansvärt häftigt...

München
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Inte heller R50 har DSG! Det är fortfarande bara en vanlig Tiptroniclåda med 6-växlar.

Länk
Länk

//Lövet
DSG-lådan är oerhört vridkänslig. Den enda bil med lite vridmoment som har DSG är Bugatti Veyron men den är nog ganska omarbetad.

Turboras har jag hört ska vara "vanligt" på V10 TDI.

Flåklypa
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Lådan som finns i Veyron är byggd av brittiska Ricardo och har ingenting gemensamt med de "vanliga" DSG lådorna. Den exakta vridgränsen för de konventionella DSG lådorna inom VAG ligger runt 350 nm har jag för mig. Kanske till och med att siffran är ännu lägre.

Nu börjar det komma lite fler varianter av DSG. Dels en 7-växlad variant till de mindre modellerna och det ska även komma en lite tåligare variant som ska tåla runt 500 nm. Vet inte om den sista är lanserad än.

//Lövet
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
DSG 6-vxl är specsad till 350Nm och det är för att VW's TDI 170Hk har exakt 350Nm i vrid.
X5 facelift hade väl BMW's senare X-drive som har prisats högt i div. biltidningar med fokus på 4wd? Eller kom det först på nya X5?! Hade själv en Touareg V8 i ca 2 månader och den drog 2L/mil blandat med mycket landsväg fast färdd. visade 1.5l/milen. Takvingen/takräcket från fabrik kom i självsvängning i 130km/h så jag trodde de hade gömt en baslåda nånstans i bilen som låg och slog :( Tyvärr måste jag säga att X5'an är bra mkt bättre val och deras V8 inte alls lika törstig.

Min bil: Länk
Länk

München
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag är ledsen München men det är fortfarande inte en DSG låda i R50n. Det är den vanliga Tiptronic sexstegade automatlåda, i detta utförande med växelpaddlar. Tyvärr verkar det som att VW Sverige använder DSG begreppet i marknadsföringssyfte.
Jag förstår att det här låter knasigt när du faktiskt länkar till VWs hemsida men det är faktiskt inte dubbelkopplingslådan. VW Sverige fuskar helt enkelt med beteckningen DSG för att anknyta till R32 och R36 (som har äkta DSG lådor)

Här har du den tyska (korrekta) specen
Länk

//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.