|
|
|
|---|---|
|
Har ett ljudsystem som heter Professional RDS. Kassettspelare i panelen och CD-växlare bak. Jag undrar: Om det finns ett slutsteg, var sitter det för någonstans i en touring i så fall ? Mvh Peter | |
|
Hej, Professional RDS säger bara vad du har för radiomodul. Slutstegen och antal högtalare specificeras genom t.ex.: SA676 HiFi SA677 Professional HiFi DSP Kolla innanför cdväxlaren i bagaget, där sitter slutsteget om du har ett. Har det kylflänsar på sidorna är det SA677, Sitter kylflänsarna på framsidan är det ett SA676. /Andy |
|
|
Tack för svar. Ska kolla. Mvh Peter |
|
|
Det satt inget slutsteg över huvudtaget. Tänkte uppgradera ljudet, då finns väl ingen lågnivå heller utan det blir väl högnivå i så fall ? Får väl leta runt här på forumet. Mvh Peter |
|
|
Oavsett om det sitter eller inte sitter ett slutsteg på en E39 före 2002 så är det en semikvasi högnivå. Enbart de nyare BM54 radiomodulerna som kom 2002 har möjlighet till äkta lågnivå ut. /Andy |
|
|
Beolink: Går det att sätta dit radiomodul från 2002 och senare utan en massa problem ? Mvh Peter |
|
|
Om du inte passar på och byter antenndiplexer/förstärkare samtidigt så kan du få problem med dålig mottagning på de äldre e39orna. Problemet fanns på en 1996a och en 1997a som jag bytte modul i, men inte i en 2000. Där gick det enkelt med hjälp av adapterkablage. 1996an fick senare en nyare antenndiplexer vilket löste problemet. 1997an fick en BM24 istället. /Andy |
|
|
För övrigt så kan jag meddela att det är väldigt dålig mottagning på radion även med en HiFi DSP Professional 2002. Har bytt både bakruta och förstärkare i D-stolpen utan att få vettig mottagning. Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
|
Erik N: Återigen, en HiFi DSP professional beskriver inte vad du har för radiomodul utan bara vilket högtalarpaket samt förstärkare du har. Däremot så brukar dessa monteras med en Professional RDS radiomodul. Brytpunkten för nya och gamla radiomoduler gick under 2002 så det är svårt att veta om du har nyare (BM54) eller äldre (BM24) radiomodul monterad som standard. Nu handlade iofs detta inte om bra eller dålig radiomottagning i värmland utan att radiomottagningen blir så pass dålig även i centrala stockholm när man uppgraderar från BM24 till BM54 utan byte av diplexern i vissa bilar att man inte får brusfri lokalradio. Det finns sedan 3st versioner av BM54 radion: 2002-2004 2004-2005 2005-200x. Den första är den med sämst ljud, skillnaden mellan de två senare är enbart att den senaste har MP3 kompatibilitet med BMWs orginalcdväxlare (dvs att låtnamnen kommer upp). Om det sen är skillnad på hur bra mottagning de olika generationerna har vet jag tyvärr inte. Har du kontrollerat att du har radiomodulen inställd på "Local"? /Andy |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.