|
|
|
|---|---|
|
Har stora funderingar på att mappa bilen framåt våren/sommaren. Tanken är att låta RnB Racing göra det då de verkar va riktigt duktiga och verkar lyckas få ut dedär "lilla extra". Vet att varvstoppet höjs, tydligen rejält! Frågan är hur mkt ni tror man vågar varva om man vill de ska hålla i långa loppet? Finns ju dom som varvar en bra bit över 8000rpm, men jag är väldigt skeptisk till hur motorn mår av de egentligen... Vad tror ni? Motorn de gäller är S50B32 (M3 E36/Z3M) | |
|
Har du bara kamaxlar som räcker till så ska ska 8500 rpm/m funka på en frisk maskin utan att veven/vevlager ogillar läget. Men varvet dödar oavsett...... dvs belastningen ökar mer ju mer du varvar. Med kortare gångtid på maskinen som följd. Men utan varv så kommer sällan mer effekt man får ju inte glömma att maskinen i standard utförande är rätt så väl trimmad. Men med lite kammar airbox mappning och lite varv så har man skaffat sig en hårig maskin. Finns en till salu här på autopower till rätt slantar men rätta bitarna. (som jag gärna hade lagt vantarna på!) |
|
|
Jag kör med original kammar, ACS airbox och Eisenmann race catback. Effekten bör kunna landa på 350-360 hk, har sett bromspapper på andra som fått de med samma modifieringar. Kollade motorn du menade och de va ju lite godis. |
|
pg_ice |
det är skillnad på att varva högt när du drar med bilen genom växlarna och ligga konstant på 8000rpm på en bana. gör som så att du snackar med Rafko han borde ha koll på det. det är synd att dra till med en gissning och sen skjuter du motorn när du testar ;) |
|
Generellt sett så töjer du på säkerhetsmarginalen oavsett vem som fixar varvtalshöjningen... Han må vara hur "säker som helst" på trimning, men man ska inte vara så blåögd att man tror att säkerhetsmarginalerna är lika bra som innan..OM man inte byter ut "allt" i motorn till värre grejor ,men det var ju inte frågan. Men visst,det kan ju gå bra ändå.... Missa ingen växel bara när du är uppe i dessa regioner dvs maxvarv över original.. Iofs.. missar man en växel även på en originalmotor så finns naturligtvis risken att du saboterar något vitalt i motorn... Lycka till måste man ju ändå skriva.. Mvh Janne. |
|
| Nu vet jag inte vid vilket varvtal S50B32 kommer så att säga i "självsvängning" vilket skulle vara en absolut katatsrof om det ligger kring de nämnda maxvarven, men med tanke på att flertalet verkar varva 8000+ utan problem så borde detta varvtal ligga högre upp, tycker jag som lekman iaf:-) | |
|
Dawwe: Tja,är mest med tanke på belastningen på t.ex vevstakar,ventiler,lager osv som marginalerna minskar med högre varv...Är en j-la belastning på t.ex vevstakarna redan vid moderata varvtal. "Självsvängning"!? tänkte jag inte alls på... Men visst,jag är ingen "trimmarkung" heller :) Mvh Janne. |
|
|
Självklart tummar man på marginalerna oavsett vem som utför jobbet. Det jag menade va att han verkar va den som lyckas få mest krut i maskinen av de jag vet om. Men om de är för att han ligger mer på marginalerna än andra vet jag inget om... |
|
|
Som John säger så är ca 8500- 8600 att lägga sig på som Max om man inte gör om mycket i motorn.. 3.0orna har kortare slag än 3.2orna så de är "säkrare" att varva högre med. Däremot har 3.2orna mycket lättare kolvar än 3.0 så det bidrar till att minska sitaget på lagerna. >Vilket fall som helst så bör man ju inte ligga där uppe över 8000 på allt för långa perioder. |
|
|
Som jag trodde då rafko! Vill du mappa min kärra framåt våren eller sommaren? Har snackat med en kille på garaget.org som fick 354hk med typ samma mods som min, skillnad att hans är mappad hos BMW`gurun RnB:) Jag vill ha en snabb men DRIFTSÄKER bil utan holabaloo.. Kan jag räkna med ungefär samma siffror (min motor är FRÄSCH!!!) utan att överskrida tillförlitlighetsgränsen? Jag kör normalt ganska ... ja normalt. Jag vill ha en snabb men skottsäker bil där effekten ligger inom marginalerna. Bankörning lär det bli en del av så jag vill ha minst originaleffekt i originalregistret men en del upptill. Tänker mig kanske ett maxv arv runt 8000... Förväntar mig inga "överladdningssiffror" men att de finns HK att hämta råder de ju inga tvivel om. Säg 20-30 hk och jag är lycklig! Vad ska du ha på ett ungefär för att mappa en 3,2à? |
|
|
Vi kan ta det på Powerpost istället.. eller email... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.