AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.043

När blir däck gamla?

zy
147
zyxon
BMW M3 3.0 -93
BMW Alpina B10 4.6 v8 -01
BMW 635CSI manuell - 84
BMW 530i -05
BMW M4 Coupe Competition-17
Tjena!

Jag skiftade till vinterdäck idag och har sprillans dubbade ibak och ifram har jag ett par äldre däck. Däcken är från oktober 1999 och min fråga är nu:

När anser man att däck är gamla?

Det känns som att dom är ojämna då det vibrerar och låter mycket och däcken är väldigt hårda också.

Tacksam för svar!
el
131
elwe82
520d x-drive G31, 2019
Det beror väldigt mycket på hur de varit lagrade. Däck lever länge i mörka, svala utrymmen.
Oavsett hur du lagrar dem så är iaf inte 6 år några problem, men sedan, speciellt om de är använda, kan man få en hårdare hinna som man behöver slita bort innan greppet är ok.
Det skiljer en hel del på olika gummi så kolla om det finns torrsprickor, speciellt på däckens sidor. Finns det inte det så hade iaf jag inte haft några problem att använda dem.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag har iaf som "tes" att man bör fundera på att byta ut vinterdäck som gått 5 vintrar,men det är ju så att man oftast "kör totalslut på puckarna" innan man ids byta...
Jag har på min 735:a vinterdäck från -01,dessa är inte bra alls,men jag snålar ännu en tid...

Nu kör jag ännu i princip bara på asfalt och då känns dessa inte så pjåkiga(dubbade Pirelli)...får väl se hur däcken beter sig nu under vinterstormarna med snö o drivis ;) som snart är över oss här i V-botten.
Kan tänkas att jag byter då om det känns som "Bambi på hal is",vilket jag också misstänker ganska starkt(har förträngt hur dessa däck kändes förra året ;))

Men är dina från nittiotalet så är däcken "slut som artister" helt säkert,vibrerar dessa och känns som puckar i gummit dessutom sååå>>>>...Byt!

Mvh Janne.
zy
147
zyxon
BMW M3 3.0 -93
BMW Alpina B10 4.6 v8 -01
BMW 635CSI manuell - 84
BMW 530i -05
BMW M4 Coupe Competition-17
Tack för svaren grabbs! Det får bli nya däck i fram också! Känns lite surt att behöva åka tillbaka och beställa två till men det är inte så mycket man kan göra. Jag har ingen aning om hur däcken förvarats då jag inte ägt bilen speciellt länge.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.