AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
897

Spräckta högtalare i min 735:a,några tips på bättre grejor?

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hmm...lyckats spräcka högtalarna fram(visserligen bara diskanterna i dörren TROR jag, men lika bra att fixa nya där framme totalt),vill ha kvar originalutseendet, men grinar ju inte om jag får något bättre som ryms inom "originalutseendets ramar" s.a.s..

Gäller som sagt min 735 E32..

Köpa nya original känns ju inte speciellt vettigt,man bör ju idag få bättre grejor till en hyfsat lägre kostnad än via BMW(600-800kr ska BMW ha.. styckepris... ca).

Eller är det BRL som gäller?

Mvh Janne.

vet inte riktigt vilken storlek du har men kan rekomendera högtalare av märket focal.. finns som koalixaler och kit där du får diskanterna lösa som det är orginal..

Grymt bra högtalare tycker jag..

Finns på www.Ljudstudion.se
Enligt hörsägen ska ju Volvo ha satsat en och annan krona på ljudet under 2000-talet men det är väl osäkert om det går att fynda på bildemonteringen...

The way we see the problem is the problem.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja,vilka dimensioner högtalarna har vet jag inte annat än att dessa är originalmonterade...kanske 1'' i diskanterna och kanske 5'' i sidorna fram...

Man får säkert? plats med betydligt större doningar ;)

Frågan är vad som blir bäst....BRL sålde GAS högtalare som skulle passa fint till ett något bättre pris än vad BMW sade sig kunna vara villiga att "släppa" sina original för,vet dock inte dimensionerna där heller..tyvärr...ännu.

Kanske "Volvospåret" är någonting att sätta tänderna i :)

Mvh Janne.

Jag kan inte påstå att jag är speciellt insatt men som så många andra får jag tips av bekanta, kompisen som angett Volvo-spåret har också uttalat sig om diverse märken t.ex. är GAS inte så bra & JBL är bra men dyrt... Så även detta område är en djungel och den som säger att han vet mest, vet minst?

Jag ska höra med min vän vad han skulle plocka in i min bil och delge forumet under dagen.

Länk

En länk kan ju alltid vara nå´t.

MDS! Kruxet här är att man här måste veta vilket ljud man vill ha, det är skillnad på billjud och välljud...

Kompisen har byggt efter "PA" och inte efter billjudsprincipen men det kostar som sagt tid också att sätta sig in i vad som är lämpligt. Jämfört med BRL t.ex. är MDS mer prisvärt men köper man fel grejer så är det fel grejer...

Hi-fi, Hi-end eller fläskbas. möjligheterna är ju oändliga...

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo....tack för input i frågan :)

Hmm...jag hade ju bara tänkt byta ut högtalarna och inte börja "mixtra" med några andra tillbehör...men JBL låter ju bra...eller iaf tillräckligt bra i mina öron,att GAS högtalare är dåliga har jag ju också sett att många skriver,men jag skulle säkert? bli nöjd med dessa ändå...eller tja,vet ju inte det iofs :)

Frågan är då vad man ska handla s.a.s. rakt av i högtalarväg utan en massa extra baslådor,kondensatorer,slutsteg osv.

Kan någon ge ett namn på ett "högtalarkit" som verkar anpassat till originalljudbilden...tycker inte att ljudet i bilen var speciellt dåligt före min lilla malör..
Men "alla" klagar på ljudet i BMW...kan inte riktigt fatta det :)
Visserligen så har jag en ganska "duktig" stereo i vagnen idag,en Panasonic med 4*45W(det lilla jag kollat).
Men så är jag inte bevandrad i det här med ljudbilden i bilen osv...
Räcker med "bara" 6st högtalare under originalgallren för att jag ska bli nöjd..tror jag.

Kanske åker på skroten och rycker några as från någon E32:a där...blir ju billigast och kanske också tillräckligt bra för mig i alla fall ;)

Jaja...får se hur jag gör i slutändan.

Mvh Janne.
Hahaha, jag är faktiskt nöjd med mitt originalljud men när kompisen satt sig i bilen klev han ur nästan lika fort med orden -dom där högtalarna mår inte bra...

Tilläggas bör att jag inte spelar ojrå-disco med trippla tolvor utan lugn och sansad bilmusik samt aldrig speciellt högt. För egen del är det inte aktuellt med upp eller ned gradering men nog låter volvo intressant och jag skall undersöka detta under vårkanten.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.