AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.740

Nu jävlar spökar det! Haft inbrott?

Le
129
Leonid
135i Coupe
Ok, vet inte vart jag ska börja. Men igår kväll så ställde jag bilen på parkeringen. Och jag kollar alltid så allt är okej med dörrar lås och larm.
Men så kl 08:30 ringde det i telefonen från nån granne intill. I samma sekund så hör jag att larmet tutar på i bilen. Går ut och larmar av. Ska kolla runt om och märker att passagerarrutan är helt nere. Och tänker va fan?!
öppnar och kolla in. Inget är stulet vad jag har märkt av så långt. startar bilen och låter den puttra på tomgång. Under tiden så kollar jag efter märken men ser inget. Sätter mig på passagerarsidan och ska köra upp rutan. Men inget händer. Skruvar bort inredningen och tar bort sidostycket. och ska kolla kopplingar osv. Har haft problem med centrallåset på den sidan och hade för ett par dagar sen smörjt upp servon så att det låste som det skulle. Provar att köra upp rutan och det går. Fast motorn/servon får kämpa och rutan stannar halvvägs. Försöker hjälpa till men inget händer. Sitter och funderar på vad som kan ha hänt. Provar igen att köra upp rutan. Och då fungerar det. Samma igen då med motorn, den får kämpa. Stänger igen dörren och låser rut om. Skiter i att larma, grannarna var nog redan rejält trötta på allt tutande.

Men sen så här i efterhand så har man funderat rejält.

Kan man trycka ner en ruta? Har en Coupé så rutan går under listen på bilen. Men just på passagerarsidan så går rutan inte helt upp. Den stannar 5 millimeter ifrån. Men rutan är ändå "stängd".
Har det vart nån inbrottstjuv på bilen månne?
Då undrar man om man ens kan trycka ner rutan för egen kraft? Om tjuven haft nåt verktyg för att trycka ner rutan? Motorn/servon funkade ju inte helt hundra?! Den orkade ju knappt att köra upp rutan.

Eller är det så att bmw'n spökar? Det kanske inte har vart nån på bilen? Kan rutan åkt ner på eget bevåg? Om det är så att styrboxen för rutorna är knas?
På förarsidan så går rutan någorlunda rätt. Det åker upp efter att man stängt dörren. På passagerarsidan då gör den inte det. Dessutom så går rutan åtFEL HÅLL när man trycker på knappen.

KAN det vara så att rutan har åkt ner och trott att "nu är den uppe" och istället kört åt fel håll?

Ja jag blir inte klok på det här. Fasen att man inte fick se vad som händer. Grubblar rejält här.

Är det nån som känner till "problemet" och vart med om liknande så är ni välkommna att skriva en rad eller två.
Mycket tacksam för svar & hjälp!
Trevlig helg! Mvh// Leonid!

BMW-320I E36, M50 B20
to
112
tomb
BMW 318d F31
Verkar mer som om bilen fått fnatt i elsystemet när det betéer sig sådär. Lämna in den på felkodsökning. Får säkert fram något där.

Lycka till!

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Kan förstås va elfel, men låter lite konstigt att det hände helt plötsligt och att larmet då gick igång? Hade det snäppt till när du använde elhissen och sen dessa symptom så...

//Bjersér

BMW - over 300 (s)miles/hour
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Kolla upp dörrkontakten.

Går inte rutan upp de sista 5mm när dörren är stängd så fungerar inte den. Dessutom så går larmet igång då det ligger en timer krets i systemet när du har aktiverat larmet. När larmet väl gått i protectläge så larmar det för öppen dörr.
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
En arbetskamrat hade problem med sin E46, en morgon när de kom ut hade alla rutor åkt ner, självklart hade det regnat hela natten!

Le
129
Leonid
135i Coupe
Ja det verkar mer som om det har spökat! Var ute och körde en sväng igår. Provade elhissen men den funkar inte alls nu. Så det kan ju ha vart nåt knas med "hjärnan"/styrboxen. Får nog byta ut den. Undrar vad en sån kan kosta? Tror den även styr cupébelysningen och den jobbar lite som den själv vill. Ibland så lyser det som det ska och ibland så reagerar den inte ens. kolsvart.

Nån som vet vad en sån där styrbox/elhisscentral-box kan kosta?

BMW-320I E36, M50 B20
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.