|
|
|
|---|---|
|
Hej. Har en 523 ia -00 som vid kall motor går väldigt ojämnt och ryckigt,har hänt att den stannat när man växlat mellan drive och back när man trixat ut den ur garaget.Har även märkt att den analoga bensinmätaren går i taket och beter sig skumt under tiden bilen rycker. När tempmätaren har kommit förbi det blåa fältet så försvinner problemet.Bilen är lättstartad oavsett kall eller varm motor och tomgången är jämn och fin. Inga felkoder finns. Inga motor eller ABS/ASC lampor lyser. Bilen är provtryckt med någon slags rökmaskin för att hitta ev vaccumläckor.Dessa är åtgädade av BMW samt att vevhusventilationen byttes. Men finns inga felkoder så står verkstäderna handfallna så därför ställer jag frågan här.Har sett gamla inlägg om detta problem men aldrig någon som svarat hur de löste det. MVH:Kalle | |
|
Nu är problemet löst. Av nästan en ren händelse så märkte jag att en tändspole var dålig och efter att ha bytt den så går den jämnt och fint även kall. Detta är inget som har registrerats som felkod. |
|
|
Kanon att du skriver vad felet var. Hur var tomgången? pendlade den upp och ner eller vad? Hur syntes det på tändspolen? Har kollat på mina, men ser inget som verkar vara nåt fel. |
|
|
Tyvärr ice. Det var tydligen bara en tillfällighet att bilen gick bra.Första kallstarten efter tändspolebytet så gick den kanonbra men alla kallstarter sedan dess så går den som vanligt igen dvs rycker som f..n vid 1000 varv. Provade att byta motortempgivare (vatten,den som sitter på topplocket) och lufttempgivaren, också detta utan possitivt resultat.Har tidigare även bytt lmm. Nu skiter jag nog i detta, blir för dyrt att gissa hela tiden. .droccA adnoH ne tom ned ni atyb ednuk nam ås nelib i edräv togån snnaf ted tta raksnÖ |
|
|
det låter som att du har intermittent missfire på någon cylinder, det kan finnas många anledningar. Testa att köra ett tag till. Det blir ju kallare nu på vintern kanske att kallstarten blir förlängd och därmed kanske någon felkod registreras. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.