|
|
|
|---|---|
|
Vad använder BMW för material i sina avgasrör egentligen? Mitt avgassystem på min E30 har suttit på i 18år och är fortfarande tokfräscht i rören. Det har en liten brunaktig ton men mer är det inte. Dessutom så är det inte särskilt magnetiskt men går hur fint som helst att svetsa i. Så vad har de för hemliga metaller nere i Tyskland? ///BMW - Was sonst! | |
|
Vet inte hur det är med de lite äldre BMW-bilarna, men jag vet att på min E46:a sitter det rostfritt avgassystem från fabriken! Dock var det vanligt stål i avgassystemet på compacten jag hade, men det systemet höll ändå 20 000 mil innan jag bytte bort den...vet inte hur länge den höll därefter! Känslan är att BMW:s avgassystem håller väldigt hög kvalitet jämfört med många andra bilmärken - t ex Toyota hade avgassystem som man i princip behövde byta vart 4-6000:e mil för några år sedan.... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Gissningsvis någon rosttrög stållegering likt Corten eller så. | |
|
Har en E34 530it -93 som orginal avgasröret sitter kvar på har gått dryga 26010mil blivit litte röd rostigt men fungerar. föra bilen hadde också orginal över 34000mil dock med ett litte hål i mellan ljuddämpare bak. så bra kvalite äre ju helt klart. |
|
|
Corten är nog mera vanligt i pannor, eldstäder och skorstenar, och bildar snabbt en rostbrun yta, utan att för den skull rosta sönder förrän efter riktigt lång tid. BMW använder rostfritt material i rör och dämpare. Obs att även en del rostfria legeringar är magnetiska, allt är inte som diskbänkar och knivar i 18/8 rf. FP |
|
|
Har faktiskt fått lite "spridda skurar" även från BMW återförsäljarhåll när det gäller huruvida det är "rostfritt" i E39 systemen som jag då hade en fråga om för en tid sedan.... Fick från någon svaret att han TROR att det var rostfria system,en som "aldrig" bytt något system hitintills pga rost iaf,och en som sa att det berodde lite på tillverkaren av systemet just vid aktuell tidpunkt,men inte sade sig veta egentligen hur det var.. Håller lääänge ..det gör dessa system hur som haver...Iaf till E39. Mitt system i E32:an är nyligen bytt.... Troligen originalet anno 1988 som satt där innan s.a.s....(dock lite "påsvetsningar" på det gamla skall medges) Otroligt bra det med! Mvh Janne. |
|
|
Vilka egenskaper har Corten? På Folkes beskrivning låter det ju som att det skulle kunna vara det. Har en tunn rostbrun beläggnning men dock inte magnetiskt. Kanske de använde det materialet i sina avgasrör på 80-talet och övergick till rostfritt senare? Det har funkat i över 35000mil så... De volvobilar vi har får man ju byta på nästan varannat år. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Original Ebersprächer till 535 gick 27000mil, varav de sista 11000mil ganska få mil per år. Detta är nu utbytt till ett likadant, men pga den mindre blyhalten i dagens bensin lär systemet hålla kortare den här gången tyvärr. Slår man ut det per mil blir ca 7000kr billigt =26öre milen. Billiga system som Walker, Bosal för ca 5000kr lönar sig knappast. Men på min 318E30 höll original "bara" ca 15000mil sedan byttes det ut mot Bosal som höll i 5000mil och sedan var ljuddämparen sopor, originalkvalitet lönar sig verkligen. |
|
|
Intressant teori det där med blyhalten vs. hållbarheten på materialet i rör och dämpare. Kan du utveckla sambandet lite? JohanE: Den rost jag menar på Cortenstål brukar vara betydligt "grövre" än den lätt bruna yta som ibland syns på vissa delar (inte hela) av avgassystem tillverkade av rostfritt material. FP |
|
|
folke, blyet lägger sig och bildar en yta på insidan av avgassystemet som ger ett visst skydd mot genomrostning inifrån (en viss typ av ytbehandling), vilket är vanligt speciellt då man kör lite med bilarna. Dessutom blir det ljuddämpande till viss mån också. (Det är även enklare att laga ett gammalt system (från 90-talet) med avgaspasta tex och få det att hålla än ett nyare fån 2000-talet beroende på att den bly som finns inne i systemet hjälper till från insidan att täta mot pastan, det har jag själv erfarit.) Vår modernare bensin idag som inte är blyad som den var 1989, vilket gör att genomrostning från insidan sker snabbare/lättare. Det rent materialtekniska gällande bly är att det är beständigt mot luft och syror, vilket delvis förklarar att det skyddar en metallyta från rost, det är ingen slump heller att väggar och tak i röntgenrum är klädda med bly eftersom det skyddar mot joniserande strålning och röntgenstrålning. Slutsats, mycket var bättre förr alltså! |
|
|
Jodå, ju förr desto bättre...) Visst skärmar man med bly för joniserande strålning, rätt tjock plåt osv, fast inte riktigt av samma anledning som när man ytbehandlar annan metall och järnplåt. Men visst, rent teoretiskt kanske det kan (kunde) hjälpa med blyet som fanns i bränslet. Men å andra sidan så håller ju systemen dessbättre rätt länge nu med bättre material osv. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.