AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.277

Elsätet och ratt tappar minne

Visa användare
209
tobbemal
BMW 530dt 2016
El säterna på min 530dt -01 tappar minnet. Det finns knappar på förar dörren (3st+1st).Trycker på "M" och sedan "ettan". Får sedan hålla in ettan (trodde bara man skulle trycka till den) till säten och ratt ställt in sig rätt. Efter någon dag så går inte ratten ner utan jag får kör den manuelt. Trycker på ettan men ratten rör sig ej..

ca
206
caddie
523i Touring 1997
Har samma problem, men när minnet INTE fungerar så lyser M-knappen rött.

Jag märkte av detta när det blev mer fuktigt ute, kanske dra in fukt i själva knappen i dörren. Jag tänkte ta ut knappen och spraya elektronikspray och se om det funkar.

Någon annan som vet ?

Mvh Peter
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
tobbemal:Jag har märkt av problem med detta när bilen haft dåligt laddat batteri , det behöver inte vara så dåligt att bilen inte går att starta utan det räcker med att det sjunkit några tiondels volt i spänning så testa att ladda batteriet ordentligt en gång!
caddie: du har nog ngt annat problem iom att din M-knapp ibland lyser vilket kan vara en felindikation ifrån systemets sida , dörrsidorna brukar vara ordentligt torra på dessa bilar om inte ngn tagit bort den tätande skumplasten i dörren.
Håller med Hewi. Jag har haft samma bekymmer med elratten när bilen har stått ett tag. Så fort man har varit ute och kört så laddas batteriet upp igen och allt fungerar som det ska.
ca
206
caddie
523i Touring 1997
Hewi: Tack för info. Få hålla koll och se. Läste på en annan plats i forumet att man bör ladda batteriet ungefär varannan månad. Man skulle kanske köpa en liten C-tek laddare (har för mej att det är namnet).

Mvh Peter
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Har åxå problem med att minnena fallerar. En av mina knappar (höj/sänk) på stolen är dock glapp & enligt BMW är den troligen orsaken. Då bilen varit hos dom & de ryckt & haft sig med den knappen så funkade både knappen & minnet igen. Nu har knappen dock börjat strula igen & minnet likaså. /// Daniel
Visa användare
209
tobbemal
BMW 530dt 2016
Jag trycker på "M" knapp och den tänds, trycker då tex på knapp"3" och "M" slocknar. Nu är det klart och ändrar jag nu på sätet och ratten manuellt och sedan trycker på knapp "3" så återgår allt till det läget jag programerat... så långt allt väl.
Efter timmar eller dagar så verkar det vara borta. Kommer till bilen och sätter mig och startar och då skall ratten gå ner till rätt läge (går ju upp automatiskt när man stoppar så man kommer ur bilen) men ratten går ej ner så jag trycker på "3" men inget händer

Har samma problem ibland,

Bytte batteri och problemet försvann delvis. Har dock märkt att om jag ändrar stolsinställningen när tändningen inte är på (nyckeln inte ens i) så tappar stolen ibland alla minnen samt rattminnet?

Märkligt.
Visa användare
34
Regain
X5-11
M3cab-02
Hej, jag tror att man måste ha tändningsnyckeln i radioläge om man ska ställa in minnet i stolarna, och sedan om man stängt dörren och motorn igång så måste man hålla in önskad minnesknapp för att stolen ska gå till önskad position (tänk säkerhet).RF
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
ctekladdare äro mycket bra i förebyggande syfte, tillika så haver några styrenheter för den nämnda funktionen varit försedda medelst fel och blivit utbytta. Vill minnas att det var bilar byggda sent 97 till sent 98.
Mvh
Asken
Visa användare
209
tobbemal
BMW 530dt 2016
Kan oxå tillägga att man måste hålla knappen (tex 3) hela tiden medan sätet och ratten flyttar sig, men ibland, men bara väldigt sällan så kan man bara trycka till knappen och släppa och justeringen av säte och ratt sker

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.