AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.553

Är denna olja ngt att ha?

ga
201
gagge66
540iA -99
Som frågan lyder, och vem tillverkar den?

Länk

Hälsn gagge
Utan några specifikationer på oljan är det inte så lätt att veta. =)
I vilken motor ska du ha den i?

Man kan i nästan de flesta fall säga att rätt klassning på oljan är viktigare än vad det är för märke på plastdunken som oljan finns i.
Kolla efter API och ACEA klassningen på dunken det kan även stå "BMW longlife", det står i din instruktionsbok exakt vilken klassning som skall användas.
(BMW häller i Castrol olja när man servar bilen hos dem)

Här kan du köpa bra olja Länk

MVH
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Kanske inte helt lämplig i en 540...
Den ska klara kvalitetskravet (prestandakravet) BMW LL -04 för att vara lämplig.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Här är en alternativ olja:
Länk

Den oljan klarar bland annat BMW-LL98 enligt tillverkarens hemsida och specen på baksidan! Länk

Observera att det är fem liter i dunken = under 50kr/litern!

Provar den just nu i Mercan - motorn går mjukt och fint, men den har bara rullat 15 mil med den oljan hittills.....

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Rustas Super Gold verkar vara en rebrand av samma olja som säljs på Ullared, Länk Motor Gold Supertec 5w-40, för 189kr/5l

Här Länk finns det lite datablad på dessa oljor.

Har använt Motor Gold i diverse bilar i några år nu utan att det orsakat några märkbara problem, familjens Clio -99 och min egen E39 blev betydligt tystare med denna oljan.

1992 M5 3,8 sedan
1992 M5 Touring 3,8
Denna spec ska din olja ha API/ACEA SL/A3 0w/40 och 5w/40

Skippa dessa Jula oljor är ett tips!
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Måste inte vara just 0w/5w-40
Instruktionsboken E39 1999 säger Länk

Sedan är väl kravet inte LL-04 för en -99 utan LL-98

1992 M5 3,8 sedan
1992 M5 Touring 3,8
Har din motor kod :44 8S 1 el 2 Så e det enligt det jag skrivit ovan
Visa användare
219
Patrick.D
1992 M5 3,8 sedan
1992 M5 Touring 3,8
Motor koden står på höger fjädertorn underhuven
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är det en 99:a, räcker det med LL-98!

Om oljan klarar rätt klassning är det inga risker alls att använda den!

Mvh

Är ni ute efter "no-name-olja" så ta en titt på Micros oljor.
Där har de en olja som heter "Fina First 400" den har BMW LL98 och kostar 399kr för 5 liter!
Vill ni ha Castrol eller Mobil 1 så skicka mig ett PM så kan jag ordna ett bra pris.
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Ibland får jag lite ont i huvudet...

Om man har köpt en bil som tär så mycket på ekonomin att man inte har råd att köpa ordentlig olja till den så bör man nog byta märke.

Jag är tämligen säker på att man kan hälla symaskinsolja i en BMW-motor utan att den kortsiktigt skär ihop. Fungerar säker jättebra i ett par år.
Att motorn med ovan nämnda symaskinsolja dessutom går mjukt, tyst och är lättstartad har ingenting alls att göra med oljans förmåga att bära smutspartiklar eller oljefilmens styrka. Lika lite har det med saken att göra om märket heter Castrol, Fina, Midland, Jula eller Statoil eller om viskositeten är lite hit eller dit. Kvalitetsklassningen BMW LL (Long Life) -98 och -04 säger dock en del. För dieselmotorer finns dessutom tillägget DPF.

De skador som uppkommer i motorn av en olja som inte klarar kvalitetskraven ovan är så små att vi kortsiktigt inte kan märka av dem. Skruvar man däremot isär motorn och undersöker lagerlägen, kamaxel m.m, så är saken en helt annan. Dessa skador är oåterkalleliga. Efter ett tag, eller när smörjmedlet utsatts för påfrestningar, märks problemen utan att ta isär motorn.

-En sådan bil skulle jag inte ta i med tång.

Så snälla, leta gärna billiga oljor, men inte med lägre kvalitetsklassning än vad biltillverkaren anger! Kvalitetskravet har biltillverkaren inte hittat på utan anledning.

Risken är att många av våra fina bilar kommer vara färdiga för skroten om några år vilket också, i allmänhet, påverkar andrahandsvärde och BMWs kvalitetsrykte negativt.

Ber om ursäkt för att det verkar som om jag ätit citron, men jag är rädd om min bil. För BMW är en speciell bil.

Citat från en verkstadskille jag träffade en gång:
"Det var då f-n att folk inte kan visa respekt för en speciell bil!"
Visa användare
219
Patrick.D
1992 M5 3,8 sedan
1992 M5 Touring 3,8
Mikael E60

Ja jag kunde inte sagt det bättre själv!! Jag har jobbat med bilar i över 15 år och är så trött på kunder som kommer in med en ny bil oavsett märke och vill att man ska hälla i någon Rusta olja för 99kr a:5liter och sedan stämpla deras service bok med företags upgifter!! Jag tar ej på mig ett sådant ansvar om jag inte får ge bilen vad den ska ha enl fabrikens spec !!

Olja och olja kan vara så fel beroende på anv område!!!

Säger som stenmark sa "det ä int lönt at förklara för dom som inte begriper"

Porsche935 TT
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
MikaelE60, oljorna som diskuteras uppfyller ju kraven som BMW ställer!

Det du tar upp är ett "ickeproblem" i denna diskussion!

Oljaklassningarna sker efter strikta standardiserade tester som anger exakt hur de skall genomföras och exakt vilka krav som oljan måste klara i dessa tester, för att få den klassningen!

För övrigt är alla motoroljor idag väldigt mycket bättre än vad oljorna var för bara tio år sedan, detta beror främst på utvecklingen av additiven. Motorskador som är direkt kopplade till att en korrekt klassad olja inte klarar av driftsituationen är mycket ovanliga! Dock finns det vissa motortyper som har haft problem med "black sludge" - gäller främst VW-motorer (och dess koncernsyskon) och SAAB-aero-motorer. Dessa motorer har speciella driftsbetingelser och motortillverkarna fick problem när man förlängde serviceintervallen till för långa intervall i förhållande till vilka oljor man rekommenderade...detta var dock främst en felbedömning från motortillverkarnas sida och man överskattade oljornas egenskaper bara för att det såg bra ut i försäljningsbroschyren med långa oljebytesintervall.

Bilen i fråga är en 99:a och således räcker det med en BMW-LL98-klassning. Däremot är det inget som säger att en senare/bättre klassning är ännu bättre...

För övrigt behöver inte en 99:a en olja som är anpassad för dieselpartikelfilter och faktum är att en olja med lite högre svavel och fosforinnehåll kan ge motor bättre skydd då dessa komponenter används som anti-wear och extreme-pressure-additiv i andra oljor....

Vad det är för märke på oljan är helt ointressant, det intressanta är vilka klassningar den har! Det normala förfaringssättet när en mindre oljetillverkare skall klassa en specifik olja, är att de köper ett additivpaket från någon av världens fyra- fem additivtillverkare och blandar detta additiv i en av additivtillverkarna noga specificerad basolja - därmed tar additivtillverkarna på sig ansvaret för att oljan uppfyller givna klassningar och krav. sedan förekommer det stickprovskontroller från t ex ACEA och API för att se att ingen fuskar med klassningarna....med andra ord man kan lita på oljeklassningarna fullt ut!

MikaelE60, exakt vad skulle man vinna på att slå i en DPF-olja i en bil som saknar dieselpartikelfilter?

Patrick.D, nu diskuterades ingen olja som kostar 99kr för en femlitersdunk, men även om det hade varit fallet och den oljan hade haft BMW-LL98-klassning, hade den fungerat utmärkt i denna applikation!

Att du inte stämplar serviceböcker för folk som själva servar bilen, är inget märkvärdigt, snarare fullt förståeligt!

Jag hade sagt till Stenmark: Jag begriper nog mer än dig om olja! ;o))

Att bilverkstäder och andra säljare av motorolja blir lite skakis när det dyker upp oljor som kostar hälften förstår jag, för jag vet ganska exakt vilka pålägg man har i återförsäljarleden på märkesoljor - det är en fin inkomstkälla för verkstäderna/reservdelshandlarna... ;o)

Mvh

Visa användare
219
Patrick.D
1992 M5 3,8 sedan
1992 M5 Touring 3,8
Nu sa jag inte att jag ville stämpla böcker åt kunden utan att kunden vill att jag häller i deras medhavda olja och servar bilen sedvanligt utöver det!

Exempel: har en kund som envisas att jag ska serva hans bil med hans medhavda Rusta olja en plain mineral olja som ska då hällas i en GDI motor !??

Du kan säkert olja mkt bra! Men då jag förlitar mig på en mkt nära vän som tidigare ägt en av nordens största och framgångsrikaste smörjmedel tilverkare så tror jag nog att jag har den koll på olja jag behöver!!

Det är stor skillnad på olja och olja!!!

Men valet är fritt!!

Om du nu har sådan koll på oljor så vet du att det under en 8 års tid har tesstats och framställts en helt ny typ av olja här i sverige som har alla de egenskaper en olja ska ha utan att coxa el tappa sina tillsatser på så kort tid som dock de flesta oljor gör och som dessutom har en mkt mkt låg friktion i jämförelse med sedvanlig motor olja!!!

Detta projekt har varit mkt hemligt och har finansierats av ett av sveriges största inom fordons industrin!!
Jag har själv varit tesstpilot på detta under 1år både i fyrtakts motorer och i 2takts motorer!

Du vet "säkert" vad jag pratar om!??

För er andra som vill veta mer så kan jag lägga ut lite fakta om ni vill veta vad detta är!?

Det har patenterats och är nu färdigt för marknaden under 2009!!

Mvh Han som inte begriper nåt!!

Porsche935 TT
Visa användare
219
Patrick.D
1992 M5 3,8 sedan
1992 M5 Touring 3,8
Hmm Nu tänker jag inte kassta mig in i någon diskution med någon här ang motor oljor !!
Men det finns en anledning till varför tilverkaren kräver av dig som kund att du använder den olja som är avsedd för bilen!!

Men vill man kringå det så är det upp till var och en!

Men upplys då köparen om vilken olja du använt vid eventuell försäljning!!

Det finns många oljor som har rätt klacificering och är mkt billiga! Men i hur många mil då?

Biltemas olja hade samma kvalitet som mobile1 , men endast i 500 mil sedan var tillsatserna förbrukade och oljan tappar kvalitet helt efter det mot mobil 1 som höll 3ggr längre samma kvalitet!

Så blir det billigare att byta en billig olja 3ggr på samma mil som en dyrare olja el som det heter en rekomenderad kvalitets produkt!?

Porsche935 TT
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Många utropstecken i denna tråden.

Att t ex BMW vill att man ska hälla just Castrol i bilen, är nog inte bara för att dom tycker Castrol gör så bra oljor. Det bör finnas en affärsmässig fördel också, antagligen något avtal om bra pris på olja mot att vi trummar för Castrol.

Har full förståelse för att du Patrick blir sur när kunder kommer och vill att du skall stämpla hans servicebok med ditt namn när det är fel olja i bilen.

Men det var väl inte riktigt vad tråden handlade om, utan om det skulle går att använda vissa lågprisoljor i en 10 år gammal bil...

Sedan en tanke angående dyr vs billig:
Vi har under många år prenumererat på konsumentverkets Råd & Rön, där dom testar allt möjligt (rättare sagt olika testlabb som SP gör testen).
Där ser man gång på gång på gång att dyrast sällan är bäst! Det finns nästan alltid något eller några alternativ med lågt pris som klarar sig riktigt bra i testerna.
Så jag avskyr resonemanget att "köp en dyr vad-det-nu-är-för-något, för det är bäst"!

Därmed inte sagt att man skall springa och köpa en mineralolja för 20kr/l till sin bil bara för den är billigast, men väljer man rätt olja med tillräcklig klassning, viskositet och rätt typ till sin bruksbil kan man nog sova lungt ändå.

En 540 som trådskaparen äger är ju ingen hårdtrimmad motor, den har ca 65hk/liter motorvolym och en rejäl oljevolym på ca 8 liter.

"En 540 som trådskaparen äger är ju ingen hårdtrimmad motor, den har ca 65hk/liter motorvolym och en rejäl oljevolym på ca 8 liter."

Och det är just därför att även min M60 rullar år efter år med halvsyntetiska no-name oljor utan problem. Jag kör med sl-klassning. Så långt hade dom inte kommit 1993 då bilen producerades.
Många av de dyraste produkterna, oljor såväl som annat, är inte dyra för att produkten i sig är dyr. Däremot är påslagen häftigt höga på vissa ställen i leden från tillverkare/grossist och ut till slutkunden. Alla som är i branchen vet ju vad t.ex Castrol SLX kostar när man köper halv eller helfat. Köper man samma mängd t.ex Super Gold så är prisskillnaden inte speciellt stor, lite mysko eller hur?
Man skulle önska att det lades lite energi på att inte låta handlare och mellanled plocka ut så stora påslag. Överlag tycks det som vi i Sverige inte bryr oss så mycket, i många andra länder är det humanare priser på både olja, däck, reservdelar osv
Hos ICA säljer man t.ex Mobil Synth till ett hyfsat pris (under halva) med vissa intervaller. Priset brukar gälla under en vecka, sen åker det upp igen, men inte fasiken är det ny olja som butiken köper in till lägre pris för denna kampanj...

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.