|
Sida 4 av 7
|
|
|---|---|
|
Gunnare; Förhoppningsvis är det inte alltför många som är helt BMW-obstinata och aldrig kollar av konkurrerande märken och modeller t.ex. en f.d. typisk Volvo/Saab kund som alltid köpt det märket utan ens vara "openminded" och titta på andra märken utan går mer efter devisen "Jag har alltid kört xxxx och kommer jag köpa det nästa gång också. Själv har jag alltid ägt massa andra märken än BMW under alla åren vilket medför att jag oftast vet vad jag talar om när man diskuterar andra märken också får på det viset en uppfattning hur BMW ligger till mot sina konkurrenter efter mina premisser och vad jag värderar. Trots det så köper alltid en BMW då och då pga jag gillar BMW och kommer nog alltid att göra det men för det inte tänker stånga mig blodig för märket och att det alltid är überbäst på allt. Och jag tycker inte att man ska bli förvånad att man kan rekommendera ett annat märke - det är det vi bl.a. är här för att diskutera utan med agendan att BMW alltid ska vinna diskussionen... (tror det går under devisen "sunt förnuft") ;) M V H Stephan Min bil: Länk |
|
Gemini__ |
Var helt ovetandes att detta var ett så känsligt ämne för dig. Hur kan du vara så säker på att jag är en Audi-entusiast? Var enbart nyfiken på vilka märken som åsyftades. Du är fri att avsluta ditt deltagande i denna tråd, inget jag kan styra över. |
|
En liten fundering bara... Jag undrar hur många som blev "lurade" då de bytte in sin 320 E46 för att ersätta den med en 320 E90..? Klart att fantasterna visste om det och flertalet köpare blev upplysta om att "sexan" var borttagen men nog måste det vara en del som bytt upp sig i tron om att det var en liknande motor i E90;n..? Exempel; 55-åriga änkan Märta, som alltid kört en 320 touring, kände att hennes E46 320 touring årsm -03, började kännas "lite till åren". Hon hade blivit inspirerad av hennes vännina Åsa-Stina och hennes make Ove vilka hade införskaffat sig en BMW 320 årsmodell 06. Då Märtas frånlidne make, Karl-Johan, alltid hade haft hand om parets bilköp (vilka alltid innefattade en 320 touring), fann Märta den naturligt att det "minsann skulle bli en 320 kombi även denna gång". Väl inne hos BMW-återförsäljaren såg Märta en röd-, skinande- och "fullkomligt underbar" BMW. Än bättre var att just denna bil hade ett 320-emblem på bakluckan, varför Märta också slog till och beställde en precis likadan. Säljarens broschyrer väckte mindre intresse. Märta var upptagen med att studera "den avskyvärda mängden hårvax" säljarens huvud var applicerat med... Två veckor senare. Märta har en tandläkartid att passa och har, pga. överdisponerad tid i badrummet, lite ont om tid. Vägen vilken leder till tandläkaren upptas av en större traktor varför Märta tvingas göra en omkörning som hon i vanliga fall brukar klara av utan problem. Denna gång är inget vanligt fall. Detta fall inrymmer 30 HK för lite och för få cylindrar. Märta hamnar på fel sida av vägbanan allt för länge varför mötande trafik (som i detta fall utgörs en Audi A6 2,0 T) inte hinner väja. Märta blev förvisso inte kvitt sina tandproblem, dock sin längtan efter Karl-Johan... |
|
|
Har inte helt bestämt mig för vad det blir. Tar emot att köpe en framhjuldriven, men det känns som enda alternativet för tillfället är A6. A4 gillar jag inte alls. Tycker A6 har snyggare design. Tittar även lite på E61, men då är ju 523 tyvärr enda alternativet, pga 2,5l problem med ryck(sök på "E90 som rycker vid kallstart?") Tycker personligen att A6 känns mer "up to date" än E61. |
|
|
Själv tycker jag bara det är löjligt med fanatiker som bestämt att ett visst bilmärke är "bäst". Skönt att höra att diskussionen (i de flesta fall) är lite nyanserad. Köper jag bil vill jag ha den bästa bilen för pengarna, oavsett märke. Min personliga uppfattning är att BMW låg före med e34/e36 resp e46/e39 men därefter tappat försprånget på många punkter. A6an är en trevlig bil men, som många påpekat, klart större. Tycker du ska prova en 5-serie också, med M-paket! Själv tycker jag de är riktigt läckra. Är inte problemen med x25 lite överdrivna? Vet att de hade lite "tvekan" på visst varvtal förut också men det är väl åtgärdat?! |
|
|
Gunnare: "DKW är välbyggda, dyra, fula och trista att köra. Tycker jag." Har du varit i närheten av en Audi de sista 5 åren? Det låter som dina "erfarenheter" är baserade på någon gammal Audi 100 som du kört för 10 år sedan. Jämför man exempelvis Audi A4 3,2 Quattro och BMW 330 så är det inte många procent bättre körglädje i BMWn. Snarare målfoto på just den jämförelsen. A6 är dock mer av en motovägskryssare än 320 och har en lugnare styrning och mer avslappnade köregenskaper. Den går också väsentligt tystare än E90. Lite fråga om tycke och smak där A6 både är, och känns, som en större bil. //Lövet |
|
| Urk, Audi har ju en felvinklad V6a. ;-) | |
|
Bara i A3 & TT Annars är de längsmonterade (för quattrons skull) //Lövet |
|
|
Lövet: "Har du varit i närheten av en Audi de sista 5 åren? Det låter som dina "erfarenheter" är baserade på någon gammal Audi 100 som du kört för 10 år sedan." Ja 35 BMW på 33 år. Det känns ju som den mannen har bra erfarenhet av andra bilmärken... |
|
|
Jag har aldrig begripit mig på de som snöar in blint o fullständigt på ett bilmärke eller modell. Givetvis finns det många bilmärken som har bättre features än BMW. Även många som saknar en del av BMW´s. Det är lite redneck-varning på skygglappar inför konkurrerande märken ; ) Jag gillar min bil stort och det skulle mycket till för att jag skulle byta till annat märke nu (kommer från Audi-världen själv), men likväl finns det mycket som är minst lika bra hos konkurrenterna. |
|
|
Andreas_lofgren, Alla V6 med vinkel under 180 grader är felvinklade, kräver balansaxel. |
|
|
Har 2.0T-motorn i A6an (2006) "bara" 170 hk? Jag har själv en A3 2.0T (2006), och den har ju 200 hk... Ni som nämner Audis "felhjulsdrift"...varför inte testa Quattro...jag är mkt nöjd med min. / Mvh Joakim Fd 330ci: Länk |
|
|
Ja, det skiljer i hårdvaran mellan motorerna. Kommer inte ihåg exakt men jag tror det har med laddluftskylare att göra. //Lövet |
|
|
AKN: Antyder du att alla 90 graders V6or är obalanserade? De Audi sexor jag kört (2.4, 2.6, 3.2, 3.0) vibrerar visserligen mer än BMWs raka sexor men skillnaden är inte direkt himlastormande. Tolkade ditt inlägg som att de satt på tvären, därav kommentaren. //Lövet |
|
|
andreas_lofgren, En 90 graders V6 är i grunden obalanserad men kan balanseras med hjälp av en balansaxel. En 60 graders V6 är i grunden något bättre balanserad och kan klara sig utan balansaxel, dock vibrerar den lite. Balansaxel kostar energi eftersom de kompenserande krafterna skall transfereras genom ett lager. En rak sexa är i grunden balanserad, 6 är det cylinderantal som måste till på en rak motor för att den skall bli naturligt utbalanserad. |
|
|
Lövet: "Ja, det skiljer i hårdvaran mellan motorerna. Kommer inte ihåg exakt men jag tror det har med laddluftskylare att göra." Det stämmer, en laddluftkylare istället för två. Motorn bantades ner för att kvala in som instegsmotor under dyrare 2,4 V6 som fanns 2005 fram till nu... |
|
|
Crille82: En sak är iaf säker, köper man en Audi så får man mindre problem med rost... Kan säga att du är helt ute o cyklar!......Audi rostar ju bara man tittar på dom!!!!!!!!!! Har haft 2 A6.....Den ena fick jag lämna för garanti byte pga rost efter 6 år.....Hade rostat HÅL i båda framskärmar och rost runt HELA bakluckan! Den andra var nästan 8 år gammal med samma problem.....Men då på ena dörren!!! Så rostskyddet audi har är inte alls bra tycker jag i alla fall av erfarenhet och flera jag sett!!! |
|
|
Det låter märkligt. Har du några bilder på eländet? Skulle vara intressant att se rosthål i skärmarna på en sex år gammal A6. Har aldrig ett rosthål på en Audi som är nyare än 15 år... Det verkar ju vara mer regel än undantag att BMW som är 4-5 år gamla rostar. Vill du på fullt allvar påstå att BMW rostar mindre än Audi? |
|
| Aldrig sett rosthål skall det vara... | |
|
Har också haft flertalet A6 både själv, i familjen, och bekanta. Ingen har rostat någonting. Gå in på Nordicaudi.com och sök på rost. Du kommer inte hitta något alls. Gör en sökning här på rost och du får läsning i en hel vecka. Viss skillnad. //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.