AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.744

Vinterförvaring av batteri?

bg
70
bgl
Z3 2.8 -99
Volvo 940 Turbo -98.
Hej, kopplar ni ur batteriet när ni ställer av bilen för vintern?

Svar nej, hade tänkt underhållsladda det under vintern för att hålla det i god kondition. Kopplas batteriet ut blir det lite meckigt att dra igång allt sen eftersom en del elektronik ogillar att stå utan ström.

Har inhandlat en finfin Ctek-laddare för ändamålet som ska kopplas in och gosa i bagageutrymmet där batteriet sitter. intropris.se har f.ö utförsäljning av den aktuella modellen. Ytterst viktigt är att säkerställa att ens laddare verkligen har stöd för underhållsladdning, annars blir det härdsmälta i batteriutrymmet. En 'konventionell' laddare dumladdar som bekant även om batteriet är fullt vilket är upplagt för katastrof.

I mitt fall är jag lite osäker på om jag bör öppna lådan som batteriet sitter i. Denna är mer eller mindre helt sluten och sitter i en filtklädd box inne till höger i bagageutrymmet bak. Blir batteriet varmt av att hållas igång kanske det inte är någon hit. I Z4 sitter det under golvet vilket gör det hela lite enklare eftersom utrymmet har viss ventilation, men i Z4 M är det flyttat till själva bagageutrymmet p.g.a annan hjulupphängning, diff m.m. Input i frågan mottages tacksamt :)
pe
56
permoh66
Lotus Elise 111R -07
Hej jag underhållsladdar batteriet med C-tek-laddare någon gång i månaden under vintern med via startkontakterna som sitter i motorrummet. Jag har gjort så under 5 vintrar och det har funkat utan problem, men som Freddesix påpekar är det viktigt att använda rätt sorts laddare.

Jag har inte märkt av några värmeproblem men det beror på att laddströmmen är liten vid underhållsladdning. Jag kopplar bort laddaren helt mellan laddningarna och under själva laddprocessen går jag och kollar med några timmars mellanrum men jag har även haft laddaren inkopplad över natt och det har inte varit några problem.

MVH

Per
Det låter utmärkt, permoh66. Jag fick en idé om att låta laddaren sitta på timer som slår till en gång i veckan eller så, vad tror ni om det?
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
En underhålllsladdare kan stå på hela tiden, det är ju det som är vitsen. En "vanlig" laddare bör man dock se upp med så den inte "överladdar".
Sen vet jag inte varför elektroniken skulla ta skada av att vara strömlös. Litet pyssel kan det ju bli när strömmen är tillbaka med radiokanaler, klocka etc.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Njae, jag skrev att en del elektronik ogillar att vara utan ström - inte att den går sönder. Ju mer elektronik desto mer jobb, och i mitt fall handlar det om en Z4 som bland annat har navi vilken behöver en del tid på sig efter att strömmen brutits. Bläddrade lite i instruktionsboken och det var lite väl omständigt för att kännas aktuellt. Jag föredrar att vara mer eller mindre nyckelfärdig när det är dags för en tur.

Mycket riktigt kan en underhållsladdare stå på hela tiden men jag har tänkt köra den på timer då jag på annat håll läst om strömförbrukning som kändes omotiverad, ett par hundralappar är peanuts i sammanhanget men samtidigt finns det gott om timers här hemma. Alla ska vi bidra till en bättre miljö (att bilen släpper ut 292g koldioxid per kilometer bortser vi från...hrhr).
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Men även en timer drar ju ström, så det kanske är hugget som stucket.

__
Hej bgl.Jag har kopplat ur batteriet.Tagit batteriet ur bilen.För att under hållsladda batteriet.Fram till våren.Trevlig Helg
Jag kan inte tänka mig att en timer drar ens närmelsevis lika mycket som en laddare i och med att ett batteri alltid äter ett par mA även när det är fulladdat. Nu har jag inte tittat närmare på någon timers specifikation, men att det 'på tomgång' skulle dricka mellan 25 och 40W har jag svårt att tro.
Visa användare
233
Magirus
Z3 2,8 -97
Mitt batteri plockas ur, placeras inomhus o underhållsladdas ett par ggr under vintern. Kan nämna att på nya bilar som ska lagerhållas (VW,Audi, Porsche) så säger fabriken att batteriet ska laddas, därefter ska batteriet kopplas ur. Så....jag är inte orolig för nån sorts skador på min elektronik.....trots att det är en BMW :-)
bg
70
bgl
Z3 2.8 -99
Volvo 940 Turbo -98.
Om jag har förstått detta rätt så skall inte elektroniken vara något problem när man kopplar ur batteriet för vintern och sätta tillbaks det när våren kommer!
Ha en bra helg!

pe
56
permoh66
Lotus Elise 111R -07
Hej jag kollade just försäkringsvillkoren för SalusAnsvar och de anser att man ska ta ur batteriet, antagligen för att minska brandrisken?

Hur är det med villkoren i andra försäkringsbolag? Tycker de också att man ska plocka ur batteriet?

MVH

Per
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Men, du - när timern slår till går ju laddaren igång. Den kommer att ladda lika mycket beroende på hur batteriet tappat laddning, och det oavsett timer eller inte. behovet av laddnig är konstant. Så frågan är om laddaren drar mer ström när den bevakar batteriets laddningstillstånd, än vad timern drar för att ticka fram 24 timmar varje dygn och slå av och på emellanåt.

__
Visa användare
147
Gegga
Bmw Z4 -09
Visst är det lite krångel till våren att ställa in allt de elektoniska. Men man har ju några veckor på sig, till våren innan man ställer på pärlan.Förra året tog jag ur batteriet. Men nu vill jag köra ut bilen på garageinfarten och höra det goa motorljudet,om solen skiner när det är 10 minusgrader.
Nu när jag inte skall ta ur batteriet. Underhållsladdar det om man kopplar det på polen i motorrummet och karossen ,eller skall jag underhållsladda på batteriet . Jag hatar vintern

Jo
30
Joensson
540i/6 Sedan -94
Men hur lång tid tar det på ett ungefär att ladda ett batteri fullt som är helt urladdat? Ska även jag ställa in kärran nu i dagarna och planerar att plocka ur batteriet helt över vintern och ladda det med jämna mellanrum. Tar förresten batteriet mycket skada om man laddar det fullt innan man tar ut det och sedan laddar det fullt en gång till när våren kommit? Alltså ingen laddning där emellan? Är färsk på detta som ni kanske märker ;)
Ro
93
Rob_Z3
Z3 Roadster 2.8 -00
Jag pluggar in min C-tek runt Sep-Okt, sen slutar jag oroa mig och kopplar ur den i Maj =)

//Rob

Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Behöver lite hjälp och råd från erfarna C-tek ägare :)

Kopplade i helgen in min nyinköpta C-tek 3600xs på min avställda 330. Har kollat den med jämna mellanrum för att se om den slår om till underhållningsladdningsläget. Men nu efter 3 dygn så står den fortfarande i fullt laddningsläge, enl. beskrivningen borde den efter 3 dygn skå över till underhållsladdningen. Läste oxå att det du troligtvis va batteriet som va kasst om den inte slog över, men hur kan det vara det när det funkar klockrent.

Kopplade in laddaren direkt på batteriets plus och minus pol och hade det så tills idag. Läste dock idag att man skulle koppla in minus i karossen och då ej nära batteriet???!!! Märkligt då själv anslutningssladden med klämmorna eller kabelskorna är endast 25cm?

Hur har ni gjort? Minus i karossdel och plus på batteriets plus?
Kan mitt eftermonterade slutsteg och 1 farads kondensator förlänga laddningsprocessen?

Mvh Jimmy

Ji
2.380
Jimmyboy

Läste nu i en annan tråd att laddaren kan slå över till fullt laddningsläge bara pga. att jag larmat av och öppnat bagageluckan?! Har nämligen laddaren liggandes inne i det låsta bagaget. Är den verkliogen så känslig?

Får väl placera laddaren utanför bagaget och kolla.

Mvh Jimmy

gu
159
gusse
320i Touring 2009
Ja, jag tror faktiskt att den är så känslig. Jag har också en ctek 3600xs och har använt den ett flertal gånger på min bil och undrat om den aldrig ska slå om till full laddning. Nu senast så hade jag laddaren i skuffen vid batteriet och hade sladden genom glasluckan (touring). När jag gick ut till bilen för att kolla såg jag att den hade slagit om till fullt. Men när jag öppnade glasluckan slog den direkt om till EJ fullt. Lucköppning drar lite ström och det känner laddaren tydligen av.
Ji
2.380
Jimmyboy

Kan bekräfta att det va som jag var inne på och som Gusse oxå trodde, att laddaren (ctek 3600xs) är så pass känslig att den slår från underhållsladdningen och går till fullt laddningsläge bara genom att jag låste upp bilen. Testade faktiskt sen efter en stund att trycka på låsknappen fast bilen va låst, så att endast coupébelsyningen tänds, även då slog den direkt över till fullt laddningsläge.

Så så känsliga är dessa laddare. Skönt att veta att det inte är något fel på batteriet iaf.

Tack / Jimmy

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.