|
|
|
|---|---|
|
Hello folks! Lämnar nu "saabjävlaturbo"-träsket för att skaffa min första BMW, en E39 540. Då jag kommer därifrån jag kommer, uppkommer ju naturligtvis frågan; - Finns det någon som programmerar schyssta chip till E39 540? Alltså en väletablerad firma med gott rykte, inte nån 17-åring i ett garage. Även nu om 540 inte är en turbo-motor så borde det väl finnas några hk mer att plocka ur den med rätt chip?? | |
|
Utan att ha provat själv så har jag svårt att se skillnaden blir märkbar även om du skulle få ut 10hk till. |
|
DA 245 318d Touring -10
X3 3.0i-04 523iT-00 850ia-91 850ia-90 320icab-91 2002turbo-74 M2-75 2002tii-73 2000touring-72 2002-75 2st 2002-69 |
Du behöver inte chippa, saabarna får pisk iallafall |
|
Chippade vår 523i -97 hos TM Chiptuning, ( brukar har annons på Blocket ). Det blev över förväntan, bättre vrid och lite råare ljud, Enligt honom gjorde det cirka 19hk och 30nM, men det blev en klar skillnad. Det skulle vara en bensinsparing på 14% och det stämmer kanske, enligt färddator går den vid snäll körning (100km/h landsväg) med farthållare 0,67liter/mil utan AC, med AC på 0,72 liter/mil. Har alltid varit nyfiken angående chiptrim på sugmotorer och när det fungerar över förväntan så blir man glad. Han sa att BMW är tacksamma att chippa. Mvh Peter |
|
| Mkt kan vara placeboeffekt också. Har du mätt upp effekten i bromsbänk före och efter? Ibland har det visat sig att man tom tappat effekt på chip. | |
|
Nej, bilen är inte körd i bänk. Skillnaden är uppenbar speciellt vridet kommer tidigare och bättre gasrespons, mer körvänlig om man säger så. Bilen år omprogramerad direkt i diagnostikuttaget. Vet om att det finns "färdiga" chip som inte ger ett skit utan tvärt om som du säger. Den 523 vi har ger 170hk, vad är skillnaden på den motor som sitter i t.ex 525i från 1993, den ger väl cirka 190hk ? Skrev lite mer under "Chippa 328:a ?", är kass på datorer, kan inte fixa länk. Mvh Peter |
|
| Så kontentan är att 'skit i att chippa o var glad att du har en 540'?? :D | |
|
Ratata: Jag har inte kört 540 själv, men kan tänka mej att motorn räcker gott och väl till. Mvh Peter |
|
| Finns väl ett inlägg ang just chipning i reportagedelen där d uppenbarligen gav effekt på just dom bilarna iaf... Klart d inte ger nån jätteeffektvinst men nog kan d märkas.. | |
| Jag hajjar! Skall man piska chippade 9-5:or krävs kompressor. Jag tror jag låter bli. Skall glida lite istället! :D | |
| Min rekommendation är att du hoppar chippet då du med största sannolikhet inte får valuta för pengarna. Lägg pengarna på en ditec behandling + invändig rekond eller liknande. Det både syns och känns mer. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.