AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
968

E39 med ryckig gång ("varvovillig")

Fr
23
Fredrikg
520i -97
328i -98
Bilen (man vxl) har gått 15400 mil och har aldrig haft problem förrän nu. Bilen rycker som mest över 3500 varv, och varvar inte ur på ett "jämnt" sätt - rycker liksom fram och tillbaka under fullt acc på dessa varv. Känns också lite svagare än normalt. Det konstiga är att det kan gå flera mil där den går perfekt och känns stark, men sen kommer det tillbaka. Inga stora startproblem, men ibland får jag dra runt länge innan det tänder. Har också upplevt att bilen har hackat till under lugn körning, särskilt vid motorbroms. Det hör till saken att innan detta började körde jag nästan slut på bensinen (15 km kvar på datorn), och det är dags för service snart. Är lite kluven och fruktar allt från motorstyrning till filter... Någon hjälp att få tro?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Kanske följt med skit som legat och flutit i tanken? Första generaltips är koppla ur AC, * knappen skall ej lysa. Åk till macken fyll på två plaskor KI-akut eller motsvarande insprutningrengöring och fyll upp tanken. Kör en 5-10 mil så det där får verka.
Vet inte om det kan vara till hjälp.
Mvh
Asken
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Bränslefiltret??? När böts det sist det kan sätta igen sig fort om det kommer med en massa djunk från tanken.

MVH
Hasso
Jag har en kanonkontakt påBMW efter att jag hade exakt samma problem men mig....Jag säger bara Tändspole!!

OO=00=OO
Go & Gla Kekschokla
Neptun
Har haft samma problem ( se annat inlägg) och har idag bytt luft & bränslefilter samt tändstift men det blev inte bra så det är bara att fortsätta. Det där med tändspole har varit min nästa tanke för det verkar som om motorn inte går på alla sex. Fortsättning följer.
Kan vara en kamaxelgivare oxå...kostar 580:- på bmw

OO=00=OO
Go & Gla Kekschokla
Fr
23
Fredrikg
520i -97
328i -98
520i E39: Har bytt både stift & bränslefilter för ett par dar sedan, och har inte upplevt någon ryckighet sedan dess. Däremot dör motorn nästan alltid efter några sekunder på tomgång när man har startat den... Sen går den tveksamt igång igen (ganska trögstartad, verkar inte tända på alla cylindrar på en gång), men stannar inte. Kall eller varm verkar inte spela någon roll.

Irriterande fel som jag inte begriper något av...
Någon som har upplevt det samma?

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
MAF luftmängdmätare... Datorn agv int efelutslag för mig men samma symptom.
Fr
23
Fredrikg
520i -97
328i -98
Har nu haft bilen inne på BMW, och felet var kass kamaxelgivare. Felminnet hade loggat 45 "felgivningar" från denna sensor. Ganska sofistikerat, denna datacheck!

Sensorn är nu bytt för 3000 spänn, och bilen ska vara bra igen.

Tack för alla tips!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.