AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.801

koppling som hugger vid dragläge?

m-
51
m-sport
Bmw 525 m-sport touring
Har läst mycket om detta på forumet, men blir ändå inte klok. Har alltid ett visst tuggande på dragläget vid start. Är som värst om jag kört landsväg en bit för att sedan göra ett stop och sedan starta, då tuggar /rystar det i hela bilen. bilen är en e39 på 6500mil -03. Kan det vara CDV n som gör detta ?

mvh
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Är nog inte CDV´n i detta fall. Möjligen något glapp i drivlinan (hardyskiva el. kardanknut).
m-
51
m-sport
Bmw 525 m-sport touring
Ok. känns bara som att det då borde vara vibrationer i samma mängd alltid? Alltså att det inte blir värre efter landsvägskörning.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag gissar på blåanlöpt svänghjul, dvs värmeplattor har utvecklats punktvis på svänghjulet pga för mycket slirande möjligen. brukar ge sådan här symtomer speciellt när bilen blir varm.
Man brukar få hantera kopplingen på ett annat vis när det uppträder. prova med att ta bort CDV strypventilen kan hjälpa till viss del.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
m-
51
m-sport
Bmw 525 m-sport touring
OK. pratade med BMW idag, och dem trodde felet skulle försvinna om jag bytte lamell. Beläggning på lamellen kunde enligt dem ge dessa symtom när bilen är rejält varmkörd, ska prova att slira till den lite. Vad gäller CDV strypventilen så har den bara sin funktion när man gör kraftiga "uppsläpp" med kopplingspedalen, alltså inte när man kör på vanligt vis, enligt BMW. Låter skumt då många på forumet verkar känna skillnad även vid lugna starter. Men i mitt fall känns det kanske som om det inte är CDv som spökar då kopplingen fungerar klockrent när bilen är kall samt vid normal långa sträckor. Upplever igentligen bara problemet just när man kört 10-20 mil konstant, men försvinner efter några minuters stadskörning igen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.