AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.050

Elfel ? Behöver hjälp.

15
FällforsFredde
525i -92 Touring
Funderar vad jag kan ha för fel på min 525:a 24.v -92:a
Bilen va "död" helt plötsligt, tänkte aha, ladda batteriet... Dagen efter så startade den och allt va fröjd.. EN stund, efter ett tag så, går varvräknaren och soppa förbrukningsmätaren ner på noll. Sedan dör bilen, men har kvar ström fram till + polen under huven..
Bilen gick starta efter tag och samma visa upprepar sig, prövar jag starta den direkt så beter den sig som om det e slut batteri..

Kan ha något med laddningen att göra? Har "bara" 12 volt på polen även när bilen är igång.

Visa användare
32
Rally_Harry2
540ia Touring -00
Då är det nog laddningen du ska ha mellan 13.8 å 14 volt när bilen är igång
15
FällforsFredde
525i -92 Touring
Bör den inte då konstant, varför går den ibland och sedan korkar..
Laddlampan skiner ej, men broms lampan och abs lampan börjar skina just innan den dör.

FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Hjälper inte, du måste ha 13,8-14V när motorn går, generatorkol är det kanske dags för?
FAF
15
FällforsFredde
525i -92 Touring
Tackar, bra att veta, ska kolla generatorn.
Bara en fundering.. Varför går den då en stund??

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Så länge det finns lite ström till bränslepump och tändning så går den utan laddning. När det är slut på kräm då är det stopp.
15
FällforsFredde
525i -92 Touring
Då har jag problem..
Den går ju en stund, när den dör har jag mätt batteriet och det e fortfarande 12v i det..

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Obelastat är det möjligt att det ligger 12V över polerna. Prova att vrida på tändningen och mät så tror jag du har ett spänningsfall så att tändning och/eller bränslepumpen inte är med.
Det verkar som om laddningen ej fungerar. Byt kol/laddningsregulator. De hänger vanligtvis ihop i en enhet.
Förutom laddregulator med kolbrygga, passa på att rengöra generatorn, känn/lyssna på lagren osv. Kolla även släpringarna, skall vara jämna och fina, risk att du tuggar sönder de nya kolen på kort tid annars. Medan du ändå har batteriet bortkopplat, försök få detta testat och ordentligt uppladdat, under minst ett dygn.

FP
15
FällforsFredde
525i -92 Touring
Först vill jag än en gång tacka..
Den kliver ner till 11,3 om jag slår på hellyset, men kliver upp direkt om jag släcker detta, så jag ska ta generatorn en sväng i veckan så får man se vad som händer.

Hl
187
Hloddovic
BMW 320d -02

MB CLK320 -99
MB E270 CDI -00
hade hemska problem fr några veckor sedan, mätade och höll på, men hitta inget. sen visade det sig att multimetern var kass och generator död. bytte den, betala 600 på skroten, tog 20 min att byta.
15
FällforsFredde
525i -92 Touring
Tackar för alla tips..
Har varit och "bänkat" generatorn och laddregulatorn va kass, ska testa montera in den i morgon och se om bilen funkar..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.