AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.321

Köra sommarbil till vinterförvaring på saltade vägar

Je
158
Jesper-5serie
Bmw 524td -85
Bmw 318ti -95
Det har nu blivit tokdags att få iväg bilen till vinterförvaring. Egentligen är det ju försent men det blev kallt så plötsligt och då byggdes det om dit bilen ska.

Så nu står jag inför att köra bilen från Tyresö till Nacka och vägarna är ju både blöta och saltade!

Har ni några tips? Hur mycket bättre är det på en torr dag? Jag börjar nästan ge upp hoppet på en sån i för sig men. Har de hunnit salta på de mindre vägarna ännu, typ 70 och 50 vägar? Hur mycket får man bort vid en underredstvätt etc?

Nu kanske jag verkar lite väl rädd om bilen, men det är en 87 utan rost som aldrig i vanliga fall går i blött väderlag och om den skulle börja rosta nästa år skulle jag vara väldigt arg på mig själv...

Ska säga också att den står i varmgarage nu också hemma så det är ingen panik utifrån det men där ska en annan bil som har trasig motor stå under vintern...

/Jesper
16.549
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om du är så rädd om bilen låter det som att hyra ett bilsläp är den bästa lösningen för dig. Men det klart, om det blir riktigt soligt några dagar så kanske vägarna torkar upp.

//Lövet
Je
158
Jesper-5serie
Bmw 524td -85
Bmw 318ti -95
Jo, jag har övervägt det, men för att det ska vara nån mening så ska det väl egentligen vara ett sånt där med tak. Nån som vet var man kan hyra?

/Jesper
16.549
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Du kan ju "slå in" bilen i presenning eller liknande. Biltransport med tak misstänker jag är ganska ovanligt att hitta för uthyrning.

//Lövet
16.549
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Här finns det vanlig trailer i alla fall. Den ser ju ut att skydda underredet trots allt.

Länk

//Lövet
Je
158
Jesper-5serie
Bmw 524td -85
Bmw 318ti -95
Japp, hittade den jag med. Var rätt billigt också, jag skulle klara mig på runt 500 kr. Det är ett alternativ, men då ska jag nog be till vädergudarna en stund till först.

/Jesper
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Vänta till en torr dag, det räcker bra.

Eftersom jag gärna tar en vintertur på torra vägar med mina "sommarbilar" har jag många gånger kört på torra saltade vägar för att sedan vinterparkera. Det fungerar bra.

Däremot parkerade en bekant sin bil på samma loge efter att ha kört dit den på blöta saltade vägar. De kromade stötfångarna var inte vackra på våren. Ett tjockt lager med ytrost som, som tur var, gick att polera bort med Autosol.

**BMW-ägare i 28 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Je
158
Jesper-5serie
Bmw 524td -85
Bmw 318ti -95
Ok, det låter bra det där med torra saltade vägar. Jag har nämligen stora förhoppningar på att det är torrt här i Stockholm imorn.

Nån som vet om de mindre vägarna är saltade?

Jesper
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.