AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.629

Display i mätartavlan (e34) dummar sig! Ej pixelfel vad jag kan förstå!

td
61
td_busen
Bmw E30 320/325
Bmw E46 330xd
Bmw E39 540
Bmw E61 535d
Hej! Det är så att displayen i mätartavlan på min 525td dummar sig!

När jag startar den på morgonen så fungerar den utmärkt! Inga pixelfel eller nånting! Men sedan under dagen, eller redan på resan till jobbet, lyser displayen bara sämre och sämre tills på em då jag ska åka hem är den precis svart!

Jag har ju hört och sett bmw:s pixelfel, men detta tycker jag inte verkar vara det! Det lyser ju klart och fint på morgonen! det är om att ju längre den får lysa ju svagare lyser den...

Någon som vet vad problemet kan vara??

MVH Per
pa
60
paran0id
528i Touring -97
Jag skulle vilja tro att det är e34'ans klassiska problem med SI-kondensatorerna som sitter inne i instrumenthuset. Tar ca 1 timme att byta från att man börjar skruva tills bilen sitter ihop igen om man har vana med en lödkolv. Finns information i Gör-Det-Själv har jag för mig, annars finns det här på forumet.
Låter enligt mig INTE som SI kondensatorerna.

Dock hittar du en del om mitt byte här: Länk

Rätt udda fel får jag säga, hoppas du hittar lösningen.

Johan S
www.bimmer.se Länk
CS#4079/SC#580
Det förekommer en väldig mängd skrönor osv om vad batterierna på kretskortet har för funktion, och vilka fel de kan orsaka. Dessa har en funktion enbart, det är att hålla minnet för serviceindikator och timern för klocksymbolen vid liv.
Tag gärna bort batterierna på ett friskt och fullt fungernade instrument, inget händer mer än att timern sackar efter lite.
Däremot glöms batterierna ofta bort efter några år och läcker inte sällan, det är då problem uppstår med sönderfrätta kopparbanor mm, vilket kan drabba alla möjliga funktioner på instrumentet. Att bara byta batterierna i sig hjälper föga, man måste rengöra och reparera kretskortet och lappa ihop kopparbanor som ev. är av osv.
Normalt borde inte belysningen till displayen påverkas men man vet aldrig, om där finns oxid från läckande batterier osv.
I senare bilar har man annan konstruktion för SI-minnet och batterierna är borta. I stället pratar man då ibland om SI-kondensatorerna, vilket är lika knepigt eftersom några sådana inte existerar. Däremot sitter det ett antal kondensatorer som kan torka ut, och ibland läcka lite på liknande sätt som batterierna. Dessa kondensatorer sitter bl.a som filter i strömförsörjningen för hela kretskortet och man kan få felfunktioner på allt möjligt när dessa lägger av. Byte och rengöring på liknande sätt som för batterierna gäller.
Kondensatorer som torkar/läcker sitter för övrigt även på de tidigare kretskorten tillsammans med batterierna.

FP
td
61
td_busen
Bmw E30 320/325
Bmw E46 330xd
Bmw E39 540
Bmw E61 535d
Någon som har några bilder på var kondesatorerna sitter då för det där med el är inte min starka sida måste jag erkänna...
Co
159
Cornholio
E34 540 iA -94
Jag tror att jag har samma fenomen på min TDS, så långe bilen/instrumentet är kallt så lyser vägmätarställningen som den ska, men vartefter kupen blir genomvarm/bilen står i solen över dagen så "fadar" siffrorna och blir till slut oläsliga.

Skulle du lyckas ramla på en lösning så skriv gärna hur det gick, lycka till så länge.
td_busen

varför inte kika i länken jag gav till dig?

Johan S
www.bimmer.se Länk
CS#4079/SC#580
td
61
td_busen
Bmw E30 320/325
Bmw E46 330xd
Bmw E39 540
Bmw E61 535d
Visst du! Jag hade visst missat den länken! Får se om jag blir nåt klokare med den. Kollade även till mitt instrumenthus i veckan och fick se att trippmätaren får spelet och nollar sig själv helt plödsligt... Måste ju nästan vara kondensatorerna som spökar då va!?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.