|
|
|
|---|---|
|
Har ett mystiskt ljud från bakvagnen i min X5a. låter inte altid utan bara ibland. inbillar mig att det låter oftare när jag svänger i samband med gupp. lämmnade in den till en duktig mekaniker som inte hittade någon fel. Är det någon som vet några klassiska bustningar eller stag som brukar bli dåliga på X5orna. Min bil är sv-såld och har gått 12000 mil. Tacksam för svar, hatar konstiga ljud! ///Peter | |
| Har liknande ljud på min och har inte lyckats hitta något glapp...Misstänker det har med luftfjädringen att göra | |
| Jag har något liknande, men det låter bara om jag kör över ett gupp i låg fart (30-60), men jag tror att i mitt fall kommer det nog ifrån bagage-gardinen eller något annat i bagaget. Jag tror inte att jag har luftfjädring, hur vet man det? | |
| Har du sportchassit så brukar man ha en burk under reservdäckket där batteriet sitter. sportfjädring kallas de nog också.Mitt ljud kommer också vid vägbulor eler när ja accelrar kraftigt..låter som nått ligger löst.bagagegardinen,hmm e de insynsskyddet du menar för de har ja slängt ut så nått annat måste de va då | |
|
Hej! Har haft samma bekymmer och bad en kompetent mekaniker kolla. Vi kunde omöjligt hitta något glapp eller liknande, helt stumt överallt. Efter någon vecka placerade jag svärfar i bagaget och testade...vi hittade felet! Det var glapp i låsningen på luckan...Trodde tveklöst att det klonkande ljudet kom från bakvagnen eftersom det bara kom när jag gick upp över ett farthinder eller dylikt...vet inte om det hjälper för Er men testa att bara linda lite eltejp runt "pinnen" som låsmekanismen ska greppa runt så att det blir riktigt tajt...kan ju vara en idé, jag har nu en knäpptyst X5 //mvh |
|
| tackar för tipset.ska genast kolla om de kan vara de..vad plockade du ner för o komma åt låspinnen. eller är de den som sitter på understa luckan. | |
|
Jo,det är den som sitter i den nedre luckan,plockade inte ner något utan lindande bara direkt på pinnen... dra några varv med tejp så att det sitter ordentligt och blir rejält tajt..precis så att låsmekanismen kan få tag..låsmekanismen kommer att tugga sönder tejpen ganska snabbt men man får byta ibland...annars kan du sätta dit en bit slang eller liknande senare, men jag använder fortfarande tejp. meddela gärna om det är det som var felet |
|
|
Hej Tack för svaret, ska genast kolla om det är det som är felet! mvh Peter |
|
| De va inte de lättaste o komma åt o linda in där..Men ja gjorde ett taperst försök och ja tyckte de blev bättre...ska fixa en slang o värma på så blir de nog bättre. tack för tipset | |
|
Jag har bytt bakvagnsbussningar det fixade felet. |
|
|
Väldigt typiskt är att ljudet kommer på väg ned från vägpuckel. Har haft ljudet i över ett år och min mekaniker har gjort vad han kunnat men inte hittat felet. Fick anlita två ytterligare tekniker innan de hittade felet. Sägs vara ganska ovanligt före 10 t mil men förekommer någon gång. Nu hör jag inget därifrån men väl andra ljud så det blir vidare efterforskningar. |
|
| jasså bussningarna..lämnade du in bilen eller..va kostade det | |
| Jag fick intryck av att BMW var lite rädda att ge sig på arbetet och de bedömde att arbetet skulle i vart fall ta mer än en heldag i anspråk men när jag rakt ut i luften nämnde 10 tkr som ett cirkapris så fick jag endast ett nja till svars. Fick känsla av att det var väl lågt. De kände för övrigt endast till ett annat fall på x5 där man efter få mil (9 000 för mig) fått byta så de var väl något otränade. Fixade det därför hos min egna servicetekniker sedan flera år tillbaka för totalt 3000 kr, varav bussningarna kostade 800 kr (per styck tror jag) och resten arbete. På bakaxeln lär det finnas två bussningar på varje sida, en fram och en bak, i mitt fall behövdes endast de främre bytas men det är nog samma arbete. Min erfarenhet av BMW är att allt som har med upphängningen bara måste bytas och det ganska ofta. Bilarna är ganska tunga men har hög komfort pga mjukheten och tekniken i upphängningen, men dessa delar är verkligen slitdelar som måste bytas för att bibehålla den goda komforten. Andra delar håller nybilsklass långt bättre än flera andra märken. Att byta upphängningsdetaljerna gör så pass mycket att det kan uppfattas som att man har fått en ny bil. Det rekommenderas därför starkt. Sedan när det gäller stötdämpare så är det bara så, enligt min uppfatttning, att Monroe (med två dämpare i en) är så mycket bättre att de borde ha vara standard. | |
| takk för tipset..ska genast kolla med min kusin som är bmwmekaniker. han kan säkert ge mig ett bra pris | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.