AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.834

Risig värme på 330 ?

Sida 1 av 2
ha
395
haknil
330 Xi 02
hej

Har nu ägt BMW-bil under några år och kommit fram
till att denna i övrigt härliga bil har ganska medioker värme.
Kritik mot BMW har väl kanske tidigare riktats mot värmen.

Vore intressant att få höra era åsikter om detta och hur man
på något sätt kan få en förbättring av värmekapasiteten.
Jag har automatisk klimatanläggning.

Tacksam för kommentarer

Håkan
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Efter att ha ägt många BMW så kan jag konstatera att värmen har varit mycket bra i alla utom min 316 Compact fån -00.

Tar lång tid att få upp värmen och inte särskilt effektiv heller.

Vet dock inte varför eftersom motortemperaturen snabbt går till normal.

**BMW-ägare i 28 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Efter att ha ägt många BMW så kan jag konstatera att värmen har varit mycket bra i alla utom min 316 Compact fån -00.

Tar lång tid att få upp värmen och inte särskilt effektiv heller.

Vet dock inte varför eftersom motortemperaturen snabbt går till normal.

16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Min förra 530i -02 (samma motor) började värma bara efter någon kilometer. Uppfattade inte värmen som särskilt dålig. Däremot hade den svårt att få bort imma tyckte jag.

Är du säker på att din bil funkar som det ska?

//Lövet
na
630
navi
BMW325xi -06
Jag tycker att min nuvarande 330 och även min förra var sämre än min E39 528. 528:an behövde jag aldrig ställa om något på, medan på E46 får jag komma ihåg att vrida vredet till rött vid mittutblåset uppe på panelen. Gör jag inte det så tar det väldigt lång tid att bli varmt i bilen.
ha
395
haknil
330 Xi 02
Vad skulle det i så fall kunna vara för fel?

Jag tycker att motorn inte kommer upp i rätt arbetstemperatur
när jag kör fort.Dvs. landsväg.(minusgrader)

Vid långsam eller tomgångskörning blir motorn varm och då även
värmen i kupèn.

Termostat,kylfläkt som går för ofta???i öv. kan jag inte märka några
fel.Kan man täcka luftintaget på en modern bil?Det gjorde man ju
förr i tiden.

Jag bävar när det i Norrland blir - 30!

Tacksam för tips och råd.

Håkan
Det tar för lång tid innan värmen kommer och när den väl kommer så är det ingen varm luft jämfört med E46. När bilen väl är genomvarm så är den ok men det tar som sagt på tok för lång tid.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Det låter som en termostat. Har kört i -25 grader förr med tempmätaren precis kl 12, i 60 mil i stäck.

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Termostater är nästan förbrukningsvara, på alla fordon.
Termostatens försämrade funktion sker dock så gradvis att vi knappt märker av problemet innan den blivit riktigt dålig.
Men efter ett byte så kan man ofta bli helt överrumplad av det positiva resultatet!

Om termostaten inte vill stänga riktigt eller öppnar för tidigt efter kallstart så är det trögt få upp tempen, bara några få graders skillnad i motortemp betyder väldigt mycket för värmen i kupén.
En sak som ofta glöms bort är att termostaten även kan få dålig funktion vid hög temp, den öppnar inte för fullt, vilket ökar risken för varmgång (men vi har ju sällan sådant klimat i Sverige så att vi märker detta..).
Termostaten brukar dock vara billig och ett byte är en av de bästa investeringar man kan göra då bränsleförbrukningen och motorns slitage påverkas mycket positivt, så hellre ett termostatbyte för mycket än ett för lite!

På importbilar med dålig värme kan termostatbyte göra en dramatisk skillnad, ibland även på nya bilar.
Biltillverkarna utrustar ofta bilarna med olika termostater beroende på vilken marknad de säljs och det är inte bara angivet gradtal på temostaten som räknas, även "öpningskurvan", alltså från litet öppen och till fullt öppen, kan påverka funktionen.
Vissa märken har "fel" termostat även på svensksålda bilar och det förekommer beordrade termostatbyten på kampanj eller så får bilägaren själv byta om han vill ha rätt funktion.

Om man vill kolla termostatens funktion så plockar man ur den, lägger den i en kastrull med vatten, i med mammas kött-termometer, och på med spisplattan. Kolla hur temostaten öppnar, kolla graderna på termometern, sänk tempen och kolla att termostaten stänger.
Denna koll är dock mest för nöjes skull. När man ändå har demonterat så är det lika bra att sätta in en ny.

I norrland finns en gammal tumregel att man bör byta termostat lika ofta som man köper nya vinterdäck. Om du kör 2-3 vintrar på vinterdäcken bör du köra lika länge med termostaten.

Förr i tiden hade man ofta en sommar- och en vintertermostat.
T ex sommartermostat på 86-88 grader och vintertermostat på 92-94 grader. Skillnaden på värme i kupén mellan dessa båda var faktiskt mycket påtaglig, ja nästan dramatisk!

Om termostaten fungerar som den ska så påverkar inte motorfläkten särskilt mycket. Motorfläkten gör nytta mest när bilen står stilla, eller vid krypkörning. Vid hastigheter över ca 40 km/h brukar fartvinden vara tillräcklig för att kyla och vid bara lite högre hastighet (kanske 60-70?) så är fartvinden större än fläktens kapacitet.
I sträng kyla så räcker kanske 5 km/h för att fartvinden ska ge tillräcklig kylkapacitet.
Därför hade man förr i tiden kylargardin (nu för tiden ibland pappskiva el likn framför kylaren..). Jag förspråkar någon typ av vindskydd/kylargardin vid extremt sträng kyla och till min stora glädje så har "kylargardin" återigen införts på nya miljöbilar, m fl!

Mitt råd: Byt termostat!

(Någon annan som har en E34 med en ägare?)
ha
395
haknil
330 Xi 02
Tack Ulf

Det du skriver låter alldeles riktigt.

Kan man på denna motor göra bytet själv?

Mvh

Håkan
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Om du får tempmätaren i normalläge hjälper inget termostatbyte. På en -02;a bör du inte ha igensatt värmeelement heller. Om du inte får upp värmen överhuvudtaget kanske du har problem med regleringen av värmen.

Mina E30 hade mycket bättre värme än Compacten från -00. Det märkte man direkt när jag köpte bilen för något år sedan. E60:an börjar spruta varmluft omgående efter start och E39 var inte mycket sämre.

Förr i tiden bytte man termostat varje vår och höst. På hösten monterades vintertermostat för att få varmare motor på vintern. Men det slutade man nog med i början av sjuttiotalet när värmeanläggningarna blev effektivare.

no
28
norin
330IM touring 2002
335IM touring 2009
PÅ min 330 så är både jag och min sambo överskad av vad fort det blir varmt i bilen hade en annan 330 innan den var inte lika snabb att få upp värmen..
Termostaten kan "fungera" men att den inte stänger helt. Fungerar bra vid långsam körning men vid högre fart kyler fartvinden mycket mer och tempen går ner. Uppvärmningen blir också långsam.
ha
395
haknil
330 Xi 02
Tack för alla värdefulla tips

Frågan kvarstår dock,vilket jag tror på.
Kan man utan större problem byta termostat själv på denna motor
utan att kontakta verkstad med allt det kostar.

Förr va det ju en bagatell att byta termostat,men hur är det på dessa
avancerade bilar?

Mvh

Håkan
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Utmärkt värme i min 330 i alla fall. Överdimensionerat för de behov som krävs i halmstad känns det som. Så det är nog nått galet med din bil.

Byta termostaten själv? Tja vet inte hur termostaten sitter men det är trångt i motorrummet. Är du bara någelunda händig bör du nog klara av att byta termostat själv, tror jag har aldrig gjort det själv...

//Bjersér

BMW - over 300 (s)miles/hour
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Jag vet inte hur temostatbyte rent praktiskt går till på just denna modell men för den normalhändige bör det inte vara något svårt problem(?). Det brukar ju finnas trådar som beskriver sådana rutinåtgärder, om inte på detta forum så på något annat. Annars finns väl rephandbok att få tag på? Bildelskedjorna som säljer termostater brukar också ha arbetsbeskrivningar som man kan få en kopia på.

Mats m fl: Enligt mina erfarenheter så kan det vara svårt att se på tempmätaren hur termostaten fungerar (på E61 har jag ju inte ens någon mätare...). Så lite som 2-3 graders skillnad kan göra mycket för värmen i kupén. En så liten skillnad är nog svår att se på tempmätaren, "normalläge" är ju åndå att ganska vitt begrepp. +/- 2 mm på tempmätaren kan faktiskt göra en påtaglig skillnad.
Och kanske det viktigaste är att man önskar nå upp till "driftstemp" så snabbt som möjligt för att spara bränsle och minska slitage.

I Norrland förekommer byte vinter-/sommartermostat åtminstone så sent som på bilar tillvekade på 80-talet.
På vissa importbilar förekommer det nog än idag! (framförallt på dieselbilar?) eftersom de kan ha mindre värmepaket och/eller sakna tillsatsvärme som finns på svensksålda bilar.

I familjen har vi erfarenhet av ca 20 olika BMW-bilar och generellt så har de haft mycket bra värme men om jag minns rätt så har vi bytt termostat minst en gång på samtliga bilar (dock ännu inte på E61:an).
Nu för tiden har vi ganska sällan -20 grader eller kallare. Förra vintern hade vi väl ändå som lägst -32.
Förr var det inte helt ovanligt med -25 eller kallare under en eller ett par veckor i sträck.
Det kallaste jag har startat någon BMW var -44 (utomhus med motorvärmare), jag tror det var i mitten på 80-talet. Sådana temperaturer ställer vissa krav...

Men även nutidens normala vintrar med 5-10 minsugrader ställer krav på att termostaten måste ha god funktion.
T ex så är det viktigt att värmeelementet håller rätt (hög) temperatur. Även om man inte måste ha värmereglage, spjällöppningar eller fläkten på max för att få rätt temp i kupén så är det bra att värmepaketet är varmt så att luften som passerar blir så torr som möjligt så får man mindra imma på rutorna.
Vid svår imma brukar det hjälpa att höja värmen och köra A/C litegrand, eller höja värmen och släppa in lite friskluft.

Mitt råd generella råd om termostatbyte kvarstår oförändrat, och; "efter ett byte så kan man ofta bli helt överrumplad av det positiva resultatet!"

(Någon annan som har en E34 med en ägare?)
ha
395
haknil
330 Xi 02
hej

Jo då! jag bytte termostat och genomspolade systemet för 2400:-.

På Lindolms Bil i Umeå hade det säkert kostat det dubbla.

Hu, jaa, kostsamma bilar är det!Kanske det är värt det ibland?

Värmen fungerar ypperligt,och klagomålen som framfördes på forumet
är således klargjorda.
Grym bil är det fortfarande

Mvh

Hakan
Dr
106
Droid
330D X-drive GT 2016
Äger en 330d- 04. Har även jag problem med att det tar lång tid att få upp värmen. Min bil är Italien-import så jag antog att det sitter en felaktig termostat för vårt nordiska klimat.Jag har nu fått min termostat bytt men det är fortfarande samma problem, aningen bättre är det, men inte mycket. Körde till Norge 23 mil och nålen pekade fortfarande inte i mitten. Endast vid köbildning gick den upp till mitten men då hastigheten ökades så gick tempen tillbaka.
Jag har satt för ena sidan på grillen med ett svart läder, trots detta så går han inte upp i temp.

Har hört att termostaten även är elektronikst styrd. Någon som vet hur detta funkar och hur det påverkar?? Eller vad kan vara felet ??

Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Jag fick bytt termostaten på min för ca 2mån sen med den skillnaden att tempmätaren gick upp i arbetstemp mycket snabbare men enkom det. Jag upplever även min bil som svår att hålla fördefinierad temperatur och måste således reglera med vredet på mittersta luftutblåset och detta är likadant nu som innan termostatbytet. Mitt byte kostade ca 1600kr hos NFS i Malmö.

Imma på rutorna är även det ett problem för tillfället, så jag kollade mattorna idag efter fukt. Såtet åkte ut och mattan lyftes och på passagerarsidan där bak var det mycket riktigt en plugg som hade en trasig packning med följd att vatten sipprat in och därför gett immande rutor.

Alla som har detta problem (immiga rutor) råder jag att känna runt lite på sina golv för att konstatera att inget vatten finns. Tänkte även testa torrbollen tills all fukt är borta och givetvis även byta pluggen

Hur var det här då?
Dr
106
Droid
330D X-drive GT 2016
Någon som vet vad det kan vara för fel på mitt kylsystem enl. ovan. Termostaten är bytt. Finns det något annat som kan påverka temperaturen på detta sätt ??
Någon som vet. Tacksam för hjälp !!
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Är det inte så på dieslar att de generellt har en lägre förbränningstemp och därför ser man många som sätter för hela grillen vintertid även där jag bor (malmö). Men jag är inte expert så detta är enbart en tanke från min sida.

Hur var det här då?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.