AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
954

laddar ej 520i-96

Visa användare
49
heffa65
BMW 525i Touring -02
Igår när jag körde på kvällen så tändes plötsligt abs lampan, och efter en stund så började belysningen bli sämre och sämre, efter ett tag såg jag knappt någonting för tom lysena fram blev så dåliga.
Efter jag kommit hem så startade inte bilen med nyckel, men gick att putta igång, men efter ett tag så dog varvräknaren och övriga mätare och till slut dog bilen.
Efter jag låtit bilen stå 2 timmar så startade den men efter bara några sekunder så slocknade allt och bilen dog igen.

Vad kan det vara, remmen är hel, så kan det vara laddningsregulatorn el tom generatorn ? Vad är vanligast ?
Bj
143
Bjarne
525i -91
Precis så blev det för mig för några veckor sedan.
Det var generatorn som behövde nya släpringar och laddningsregulator med kol.

Fick det fixat på en verkstad för bil-el till en kostnad av 2800.
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Om du klarar dig med att byta kol (dvs släpringarna är någorlunda fräsha men kolen är slut) så kan du antignen köpa en ny regualtor med nya kol för några hundralappar eller så köpa du nya kol för några tior och löder fast dem på den gamla regulatorn.

Finns även ett trix här =)

Det är bara den ena släpringen som blir nött så om man byter kol på sin regulator är det inte så dumt att polvända den, alltså elektriskt byta plats på de två kolen. Även om släpringen är 90% uppnött på ena sidan så kommer den att hålla lika bra som en ny släpring efter denna manöver. Vet inte riktigt hur generatorn sitter på din bil men man brukar komma åt att demontera regulatorn utan att demontera generatorn.

Gjorde ovanstående fix med nya kol och polvänding på min andrabil (Audi A6 Tdi) när den hade gått 30k mil. Tog 5 minuter att demontera regulatorn sen var det lite pilljobb i en timme för att få det snyggt med polvändningen. Nu har bilen gått närmare 45k mil.
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Om inte laddningslampan lyste, kan det ju vara batteriet som är slut. Har du provat att ladda det med laddare? Eller prova med ett annat batteri, starta bilen och mät om generatorn laddar.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
heffa65:

Batteriet måste laddas genast för att inte sulfatera, vilken laddare som helst duger - men ladda inte mer än 18-24 timmar med en ostabiliserad laddare, den kan koka bort vattnet i cellerna och blotta plattorna efter bara 2 dygn...

Mvh
Så länge generatorn är frisk och batteriet har lite liv kvar så märks inget så länge man kör och håller motorn igång. Här är det helt klart utebliven laddning som är grundorsak till problemet. Laddregulator med kolbrygga, lite rengöring, koll av släpringar och kanske lager också när man ändå är igång, samtidigt som batteriet laddas upp ordentligt. Sen är du på banan igen.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.