AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
8.395

Dags för en liten tripp till Tyskland, har några frågor.

Sida 2 av 2
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Någon miljödekal köpte jag inte. Behövdes inte i Hamburg. Som för övrigt verkar vara en väldigt bilvänlig stad. Lätt att få parkering och lättkört.

Öresundsbron kostade 325 SEK enkel resa
Färjan mellan Rödbyhavn-Puttgarden kostade 600 SEK enkel
Plöjde ner 200mil under helgen :)

Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Skönt med någon som tar dagen som den kommer. Åkte också ner förra året och planerande inte direkt ihjäl mig. Det gick bra och har precis samma erfarenhet när det gäller trafik och färjor. Det rullar på och folk har vett nog att hålla undan. Låg i 210 knyck i mittenfilen och blev omkörd av Passatvagnar och annat skräp. Smått förnedrande, men det gick inte så mycket fortare i min lilla diesel. Gillade även hur löjligt smidigt navigationen fungerade. Plötsligt pingade det till om köer några mil framåt. Navin frågade om jag ville satsa på ny rutt ... tjong på iDriven och vips hade man kringgått kön. Tjo vad det gick!
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Det är underbart att köra långa turer i Tyskland, när trafiken är gles och TMC'n fungerar. Att ligga i 180 km/t i 2500 varv, med Logic 7 steroen på NRD2 eller Bayern 3 är underbart ;-)

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Håller med Mixtus att tyskarna är bra på att använda TMC, dock kom jag inte helt överrens med min navi (MK3) i somras när den förelog ny rutt. Som regel så har jag alltid den inställd på snabbaste vägen och MK3:an (även MK4:an) tycker jag övervärderar motorvägars snabbhet. Det som händer ett par gånger var att den varnade för kö längre fram och föreslog då att man skulle köra av motorvägen och sedan köra åt andra hållet ett antal mil och sedan välja en annan motorväg, totalt en omväg på kanske 8 mil. Jag valde istället att köra av motorvägen och sedan köra mindre vägar i samma riktning som motorvägen gick. Blev kanske 3 mil på småvägar istället för 2 mil på motorvägen med kö, dvs en (trevlig) omväg på 1 mil.

Denna förkärlek för motorvägar märker jag även här hemma. Är jag hemma och ska till en kund som befinner sig ca. 22 km rakt österut där det enbart finns mellanstora landsvägar så rekomenderar navigatorn att jag ska köra motorväg söderut, rakt genom Lunds ringväg och sedan motorvägen norrut, total 50+ km.

___
//Ulf
54
138
540E34
Seat Leon Cupra 5F DSG -14
Programmer, är inte det en inställningssak, i portabla navigatorer kan man iaf välja om man vill köra mer motorväg eller mer småvägar. Kanske inte är samma på de inbyggda.
na
630
navi
BMW325xi -06
Det går att ställa in både Närmaste, Snabbaste eller Motorväg, men jag håller med Programmer att om man ställer in Snabbaste så blir alternativet nästan alltid Motorväg, och med idiotiska omvägar. Jag byter ofta till närmaste vägen, men det kan ju bli helt fel ibland det med.
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Hej!

Väcker en oerhört gammalt tråd ang miljödekal i Tyskland inför min kommande bilsemester. Behöver man ha dekal i Hamburg? Jag kommer att anlända till Travemünde och vara i Hamburg i ca ett dygn och på vägen hem anländer jag i Hamburg och ska ta mig till Travemünde.

Detta är vad jag har hittat på svenska sidor men jag tänkte om någon vet specifikt om denna rutt eller har bra råd om jag antingen bör beställa eller kan strunta i det? Kostar ju inte mer än 185-200 kr men ändå jag vill helst slippa dekalen i rutan. Det räcker med alla i Österrike/Slovenien som bara lämnar rester, kostar pengar och kladdar av sig något enormt.

Länk

Tack för tips!

gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Länk Och den kladdar inte
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Jag åkte dit för forkörning i Berlin utan dekal föra sommaren, och de bryde sig inte att jag inte hade dekal då iallafall. (på svensk reggad bil)
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Hamburgarna har dessa dekaler på sina bilar, men det krävs inte för Hamburg.
Men det hade inte skadat, det märks verkligen på luften vid rusningstid längs de mer trafikerade lederna i stan. Man kan ibland se en svag smog på markplan och det sticker fint i näsan av dieselavgaserna
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Du behöver inte skaffa någon dekal, enligt mina tyska släktingar så kollas inte detta längre
Jag har senaste åren varit nere flera gånger per år ibland annat Frankfurt, Hannover och Bremen och kört och parkerat i stan med svenskreggad bil utan plakett, och ingen verkar bry sig

BMW CS #5139
Transocean
Ja, det stämmer även om dom fortfarande klistras på nya och beggade bilar, har nämligen sätt det på tysk tv att det finns ett prejudikat om bilar som står parkerade utan dekal....dessa kan visserligen böteläggas men ägaren av bilen behöver inte betala boten då det inte kan bevisas hur bilen kom till den aktuella parkplatsen( kanske med släp?) samt att bilar som står stilla inte släpper ut några som helst partiklar :-))

Dessutom kostar det alltför mycket att kräva in pengar från Sverige och då droppas det alltid oavsett när det gäller Feinstaubplakette och parkeringsböter.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.