|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Det är dags att ta en tripp till Tykland på Fredag. Det är första gången jag åker bil dit, och har några sköna frårgor till eliten som hänger där ofta. 1. Hur fungerar färjan mellan Rödbyhavn-Puttgarden. a) är det oftast enorma köer? b) måste jag förboka turen? c) hur lång tid tar båt trippen? d) Någon som har en länk om denna rutt? 2. Hur fungerar parkeringsautomater i Tykland närmare bestämt Hamburg? a) har de samma system som här? Alltså automater med kredikort och lapp i rutan? 3. Några andra sköna tips som kan göra resan enklare och mer avslappnad? Tackar för all hjälp :) Mvh Kristian | |
|
scandlines.se / Mvh Joakim Fd 330ci: Länk |
|
| Tänk på att det är flera städer i Tyskland där du inte får köra in utan en dekal som visar att bilen är godkänd miljömässigt. Äldre bilar och andra utan Katalysator kan inte få en sådan dekal. Du måste ha den även som utlandsregistrerad bil. (Vet ej om detta gäller Hamburg, men jag har för mig det). | |
|
Stämmer bra. Men jag tror inte Hamburg har denna dekal ännu. Om så är fallet så kostar dekalen 39.90 Euro. och ertappas jag utan dekal så är det böter på 40 Euro. Så jag betalar gärna 40 Euro för att slippa denna äckliga dekal på min bil. Tackar för informationen. mvh Kristian |
|
|
1. a) Har aldrig åkt i rusningstrafik men övrig tid är det rätt ok när det gäller trafiken. Kan vara lite kö när man skall tillbaka mot danmark men jag har alltid kommit med första färjan. b) Man behöver inte förboka, du kan köpa direkt i luckan. c) En knapp timme. |
|
|
Ett tips är att ta färjan Helsingborg-Helsingör och sedan Rödby-Putgarden. Bägge kan förbokas direkt på www.stenaline.se. Då får man en liten naturlig rast på första färjan. Beror ju på var man bor i och för sig om det ska löna sig. Man kan även boka boende första natten i Tyskland hos Stena och få ett pris för färjorna ToR och hotellnatten. |
|
|
Nix, inte Stena Line...men som jag skrev i mitt förra inlägg: Länk Där kan du boka biljetter för både H-H och R-P. / Mvh Joakim Fd 330ci: Länk |
|
|
Scandlines ingår i Stena Linegruppen ___ //Ulf |
|
|
Jo, men man kan inte boka H-H och R-P på stenaline.se... / Mvh Joakim Fd 330ci: Länk |
|
|
3. Har du hunnit byta till dubbade vinterhjul? Totalförbud råder mot dubbdäck i Tyskland, kan vara bra att veta i dessa vintertider. ///Niklas |
|
| Nisse: har inte satt på dubbdäck ännu. Tänkte göra det när jag kommer tillbaka på söndag. Så det får bli att åka på sommardäck. | |
| ufo > Det går alldeles utmärkt att boks färjorna via Stena. Det har det gått i flera år nu. Jag tror att de har köpt scandlines eller något sånt. | |
| I alla fall om man bokar inklusive hotellnatt Drive & Sleep som vi brukar göra. | |
|
Har själv aldrig bokat för att åka den färjan och kommer aldrig att göra det heller. Jag köper på plats och köper då för DE-DK, DK-S samtidigt. Har aldrig köat någon längre tid för att komma ombord. Om jag ska hotell brukar jag sova i Lubeck, mycket trevlig stad och bra hotell. Hamburg brukar jag bara brassa förbi, men nu ska du ju dit. Jag brukar ibland ta bron till Malmö och ibland ta färjan till Helsingborg för att få lite omväxling. |
|
|
Vad sjutton säger ni, måste man betala runt 400 kr för att över huvud taget få köra in i städerna i Tyskland? Även för vanliga turister...? Hur funkar då detta? Är det en engångsavgift när man kör in i Tyskland som sen gäller i hela Tyskland? Eller får man stanna och köpa detta tillstånd för varje enskild stad? Vilken turistdödare... Jag kan ju förstå det om man har en Amazon -69:a men hur många åker egentligen runt i bilar utan katalysator nu för tiden....? Känns ju helt sjukt om man ska tvingas köpa tillstånd för 400 kr (vare sig engångs eller inte) som visar att den SAAB 9-5 eller BMW E46 man kör har godkänd avgasrening..... Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Dr Tinnitus: Du köper en dekal för 400, den gäller sedan i alla städer som har detta krav. Vet ej vilka städer det är för tillfället. Går säkert att Googla på eller nåt. Det är hittills bara i vissa städer som kravet finns. |
|
|
Hittade en länk om miljö dekalerna: Länk |
|
|
Gorban: ok...jag har tidigare inte lyckats hitta HH-förbindelsen på Stenas hemsida...men, som du skriver, när man väljer Drive&Sleep så dyker den upp... / Mvh Joakim Fd 330ci: Länk |
|
|
Det är väl snarare ett måste med miljözon för invånarna i dom större städerna i Tyskland. Andelen dieselbilar och bilar i övrigt är så många fler i Tyskland att åtgärder måste till för att utsläppen skall hållas nere och människor ska kunna leva utan att drabbas av allvarliga åkommor pga dålig luft. Jag har ofta undrat hur luften i dom Tyska städerna ser ut med tanke på all trafik och den höga andelen dieselbilar när myndigheter här i Sverige går ut med varningar att luften är dålig på sina ställen. |
|
|
Sådära resan är fixad och allt gick bra! Parkering vad lätt ordnat, det var fritt överallt på helgen och man skappade helt enkelt sin egen parkering där det kändes safe. Löjligt enkelt i alla fall i det området jag bodde. Vägarna var helt tomma på bilar och det gick rätt fort från gränsen till Hamburg. Skönt att se att Tyskarna tar sitt bilåkande på så stort allvar. Folk håller undan och allt flyter på. När jag kom tillbaka på söndag till Sverige var det helvete att åka E6:an uppåt, som vanligt sitter folk och sover i vänsterfältet och högerfältet är tomt. Finns varken blinkers eller ratt på svenskreggade bilar. Tackar för alla tips i denna tråd. |
|
Transocean |
Köpte du nån "miljödekal" då? Vad kostade kalaset? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.