|
|
|
|---|---|
|
Lämnade in bilen på service på Motorteknik i Huddinge i början på förra veckan. Vi beslutade att en Inspektion II skulle göras eftersom att skillnad mellan Inspektion I var så pass liten (kostnadsmässigt) Vi sätter oss i bilen för att ta en provtur och känna på bilen och vips börjar lampan till transmissionen blinka gult. Har aldrig hänt tidigare och jag kan lugnt säga att hjärtat bultade ett par extra slag. Anledningen till att jag ville ta en provtur var att jag misstänkte ett glapp i bakvagn, bussning? Bilen lämnas in och jag ber dem kolla upp detta och får ett samtal ett par dagar senare om att båda drivaxlar bak är glapp och måste bytas. MAO jag är sur och leds men ser fram emot att ha en nyservad och tipp topp M3'a om en vecka eller så. Någon som bytt drivaxlar på sin M3'a? Vad hade ni för syndrom innan detta byttes? Åk före du så väntar jag på dig där. | |
|
Men hur mkt glapp var det då? För vet att på nästan alla M3or så glappar det och låter endel på lägre växlar. Fanns en topic om det på amerikanska forumen, där man fick rösta osv. och nästan alla tyckte att deras bakvagn "glappa" eller klunka en heldel. Det är ju givetvis lite glapp standard på alla bilar, men att det låter som det gör på M3 är ju inte så normalt. Men tydligen fullt normalt på en M3a.. Även de flesta M3 E46 ägare jag talat med tycker deras klunkar, och alla de har provkört har också varit sånna.. MVH István |
|
| När jag hade min M3a hade jag samma problem. Välldigt klonkig bakaxel, började bli mer än vissa andra M3or jag provkört. Var också in till Bil o Motorteknik och bad Perre kolla på det. Komm fram till samma sak, stort glapp i framförallt höger drivaxel. | |
|
Då kanske jag med skulle kolla upp detta med vad som är för mkt och vad som är lagom, medans jag har garanti/försäkring på min.. MVH |
|
|
Precis. I min var det onormala glapp på båda sidorna. Så det är bara att vara nöjd och det verkar inte som att begagnatförsäkringen täcker detta. IstvanC: Det verkar inte som att IF's begagnatförsärking täcker detta. Försäkringen gäller bara vid "plötsligt uppkomna fel" vilket en sliten drivaxel inte är. :/ Åk före du så väntar jag på dig där. |
|
|
Där är en del glapp i drivaxlarna redan från början på M3 e46:or. Bussningarna i bakvagnen har dock en tendes att ge upp rätt så snabbt speciellt på bilar med SMG. Inspirerad körning påverkar klart också;) Mvh Fabio |
|
| Maletjick: Vad skulle det kosta o byta drivaxlarna då? | |
|
Inspektion II, 11 500:- Drivaxlar båda sidor 3000:- per styck + Arbete ca 10 000:- Tutti 21 500:- Det kostar att ligga på topp ;) Åk före du så väntar jag på dig där. |
|
|
Maletjick, men din vanliga maskinskadeförsäkring måste ju täcka detta. Om du har helförsäkring. För jag vet att din bil har gått mindre än 10tusen mil och är nyare än 8år. Vet jag de har bytt drivaxlar och bakdiffar på flera M3or via maskinskadeförsäkringen! Och hur fan ska de liksom kunna bevisa när detta uppkom? Visst det kommer inte över natten, men nån gång kommer det ju, och det är enligt mig när man märker det först! Men som sagt, vanliga maskinskadeförs. måste täcka detta! MVH |
|
|
IstvanC: Intressant. Vi får se vad han säger på Motorteknik. Han skulle ta kontakt med försäkringsbolaget så det lär väl visa sig. I'll keep you posted! Åk före du så väntar jag på dig där. |
|
|
En maskinskadeförsäkring ersätter ju bara plötsligt uppkomna händelser. Har svårt att se att du får in utslitna drivaxlar under det. Visst är det en form av tillverkningsfel men det hjälper inte. Jämför med Saab som tvingades själva ställa ut en motorgaranti eftersom försäkringsbolagen vägrade på grund av deras korkat utformade vevhusventilation. //Lövet |
|
|
Var väl ungefär det jag menade. Åk före du så väntar jag på dig där. |
|
|
Vet flera flera som fått bakaxlar och díffar fixade på maskinskadeförsäkringen. Och det ska de göra också, nu menar jag inte blocket garantin, utan vanliga maskinskadeförsäkringen.. Vadå, att växellådan t.ex. blir kass, eller pajjar, det är också förslitningsskada, ett motorras kan i många fall också va en utslitningssak, m.m. Maskinskadeförsäkringen SKA ersätta det! Visst, de ersätter ju inte bromsar osv som är service / förslitningsdelar, men sånna här saker ingår inte i Service eller dyl. det ska hålla länge! Det är ju därför du har försäkringen! Ja det med Saab är ju en helt annan femma, för det felet omfatta ju såpass många bilar osv. Så saab tog på sig felet själva som ett konstruktionsfel. Här är det inte riktigt samma sak! |
|
|
andreas_lofgren: Haha klockrent inlägg. Jag håller den här tråden levande och jag är tacksam för diskussionen vi lyckats skapa. Visar att det finns ett genuint intresse! Åker förbi verkstaden efter jobbet och kollar till pärlan. Men ang försäkringen så återstår att se. Åk före du så väntar jag på dig där. |
|
|
Med tanke på antalet utropstecken och versaler i Istvans svar till mig så verkar det som att vissa tror att jag personligen är ansvarig för försäkringsvillkoren. Riktigt så illa är det ju inte och jag jobbar inte heller på något försäkringsbolag. Dock är det så att det är bra att veta vilka rättigheter man har innan man går in i en diskussion med ett försäkringsbolag (eller en tingsrätt för den delen). Om man kommer in med orealistiska krav så är risken stor att man får sitt krav avfärdat direkt. Har du en mer nyanserad bild och en ungefärlig bild av vad du kan ha rätt till så underlättar detta diskussionerna väsentligt. Om man istället läser mina inlägg med inställningen att jag är en ond jävel så riskerar man att tolka in lite saker i inläggen som inte stämmer. //Lövet |
|
|
Jag har haft flera jag känner som har fått det utbytt, står klart och tydligt att maskinskadeförsäkringen också täcker "kraftfördelning" alltså, transmisions, och resten av drivningen ut till hjulen, inkluderat kardan, drivaxlar och diff. Jag tror absolut inget om dig Andreas, svaret var inte direkt riktat till dig, utan allmänt. Alla utropstecken, tänkte inte direkt att jag hade många utropstecken, var bara lite stressad när jag skrev det, så det råkade visst bli så.. Men Maletjick, jag tycker du ska ringa ditt försäkringsbolag och kolla hur de ser på saken, för det finns ju ändå rätt många olika bolag, alla har ju tyvärr inte exakt samma villkor, men generellt brukar de va rätt lika vad jag har läst gällande maskinskadeförsäkringen. För skojs skull, så ska jag kopiera in listan för vad maskinskadeförsäkringen täcker vid ev. fel som uppstår. Lång lista, men ni kommer säkert bli förvånade! – motor inklusive styrelektronik – bränslesystem inklusive pumpar, insprutare, spridare, tankarmatur och givare (ej bränsletank, slangar, ledningar och filter) – generator – startmotor – grenrör – avgasturbo, kompressor och laddluftkylare – lamdasond och katalysator – tändsystem (utom tändstift och batteri) – huvudcentralelektronik modul – kombinationsinstrument – färddator – farthållare – regnsensor inkl. reglage och givare – motorns kylsystem inkl. oljekylare och kyl – kraftöverföring (utom slitna lamellbelägg och följdskador) – hjullager – bromsservo och huvudcylinder – låsningsfria bromsar – pump till luft/hydraulfjädring – styrväxel inkl. pump (ej styrstag, styrstagsändar eller rattaxel ) – rattlås/tändningslås och kortläsare – airbag inkl. givare, säkerhetsbälten och sträckare – antisladd-/antispinnsystem inkl. givare – fabriksmonterad klimatanläggning inkl. givare och spjällmotorer – fabriksmonterad dieselvärmare – fabriksmonterat informations- och kommunikationssystem – fabriksmonterat xenonljus inkl. givare (ej glas) – fabriksmonterade säkerhetssystem – styrsystem som påverkar ovan uppräknade komponenter. MVH István |
|
| Ja vad säger du nu andreas_lofgren? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.