AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
855

Problem med motorn i min 525 td!?

td
61
td_busen
Bmw E30 320/325
Bmw E46 330xd
Bmw E39 540
Bmw E61 535d
Hej!
Det är så här att min BMW inte går riktigt som den ska.

Det är en BMW 525 td 115hk -95 som är chippad med ett chipp i styrboxen som ger runt 130-140hk..

1. Till att börja med så stannar bilen när det kommer ner mot 20 liter. Det är som om det skulle vara slut i tanken då...

2. Sen har den en förmåga att (ibland) när man ska starta bilen så varvar den upp till ca 3000-3500 rpm och stannar på det varvtalet. När detta inträffar så fungerar även inte varvräknaren!?

Mina spekulationer:

1. Anledningen till att det inte går att köra med under 20 liter i tanken tror jag kan vara att förpumpen i tanken har lagt av! Men det vet jag inte. Vet inte om det sitter någon sådan över huvud taget..

2. Andra frågan har jag ingen aning om! Kan kanske vara chippet som dummar sig eller pumpen som är slut...

Det konstiga är ju att när det är över 20 liter i tanken och detn inte dummar sig vid start så går den ju hur bra som hellst!!??

Är det någon som kan veta vad det här kan bero på??

MVH Per
TD
21
TDS-Power
525 TDS -93 (Såld) 320d -06
Hej, har haft liknande fel på min tds -93:a. Min var svårstartad eller startade inte alls när det va under 20 liter i den. Bytte förpumpen och efter det så har den startat utan problem med lite bränsle i tanken, min dog ju aldrig som din men det måste nästan va pumpen som spökar.

Det andra felet hade jag också på min men det försvann när jag bytte mina läckande spridare, bytte ju även förpumpen i samma veva, men sen va det berodde på vet jag inte. Och min är inte chippad så det är det nog inte.

//Petter
td
61
td_busen
Bmw E30 320/325
Bmw E46 330xd
Bmw E39 540
Bmw E61 535d
ok tack! Ska gå över motorn lite i samma veva som jag kollar förpumpen...

NÅgon annan som kan tänkas ha någon idé??

MVH Per
td
61
td_busen
Bmw E30 320/325
Bmw E46 330xd
Bmw E39 540
Bmw E61 535d
Kollade förpumpen igår och den får ingen ström! Plokade ur pumpen och tvångskörde den med batteriladdaren och då gick den prima! Men som sagt! Jag får ingen ström fram till pumpen!

Vart sitter relät till förpumpen någonstans?? Kan tänka mig att det är det som är paj...

MVH Per
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.