AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.051

Navi enhet MK4 stängs inte av

ja
15
jas39
330d Touring -04
Hej,

jag har ett mycket irriterande problem.

Efter bilen är låst och går in i sleep mode så står navi-enheten fortfarande på. Ibland lyser endast lampan men ibland vägrar även fläkten att slås av till enheten. Detta innebär det att batteriet laddas ur på ca 3 dagar.

Detta är den andra MK4:an jag provar och jag har även provat att byta radiomodulen (BM54) men det uppför sig likadant i alla dessa fall.

Hur får navi-enheten den signal så den förstår att den ska stangas av.

Tack på förhand
Andreas
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Signal för att starta får MK4an via ibus, så jag antar att den lyssnar på sleep kommandot också.

/Andy
Jo
63
Jonas530
530iA touring -01
Kanske finns lösningen på ditt problem här:

Länk
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Håller med Jonas, har ofta sett oförklarliga fel i elektroniken som löst sig antingen genom nytt batteri (större batteri ifall någon snåljåp bytt till mindre än rekommenderad storlek) eller åtgärd av oxid alternativt glappkontakt.

/Andy
ja
15
jas39
330d Touring -04
Ska prova att ta bort batteriet helt och ladda det över natten för att se om det hjälper.

Batteriet är faktiskt nytt (BMW-batteri 90Ah) då den första slutsats jag drog var att mitt gamla var dåligt när det laddades ur förra vintern. Men när bilen stått i tre dagar med det nya fulladdade batteriet var även det utsuget.

Jag har en gång i tiden kopplat in ett slutsteg och tog då några signaler från radiomodulen (bm54) till bl.a. remote för steget. Ska kolla i helgen att jag inte varit på fel signaler.

Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Har du kolat så att inte bakluckans eller någon dörrs ,icrobrytare har hängt sig?

Detta hände på både min E38 och E39, vilket resulterade i att den aldrig gick i sovläge. Det låter som om ditt problem ej är relaterat till navigator radio, men att även den drabbas av felet. Vad händer om du har både radio och navigator urkopplade?

Går bilen i sovläge då?

/Andy
ja
15
jas39
330d Touring -04
Om jag kopplar ur navin så går bilen i sleep mode och drar minimalt med ström (~10mA), men om jag har navin i så drar den ca 0,7A. Fläkten i navin snurrar oftast och det drar ju ganska mycket ström.

Därför har jag kört med Navin urkopplad det senaste halvåret med resultat att skärmen är helt svart. När jag kopplat in navin vid långkörningar fungerar den precis som den ska.

Hur kollar jag annars att någon microbrytare hängt sig? Det visas i alla fall inte på instrumentpanelen att någon dörr/lucka är öppen.

\Andreas
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Har du videomodul / tvmodul i din bil?

/Andy
ja
15
jas39
330d Touring -04
Nej, inget annat än navi.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.