AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.482

bmw 750ia hjälp med "el-fel"

Wi
6
Widow
Bmw 750i -92
Tja jag har ett litet fel med min bmw, jag startar bilen med startkablar, jag kör, jag stänger bilen ca 45 min efter jag startat den, sen efter 10 går den inte att starta ? min polare sa att det förmodligen var generator säkring som har gått då generatorn tydligen funkar eftersom bilen startar överhuvudtaget (?) , om ni med misstänker det så hjälp mig hitta säkring då jag inte hittar den, det är e32:an från 92.
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Generatorn är inte avsäkrad, du kommer inte hitta någon säkring. I vilket skick är batteriet (och hur många Ah)? Vad händer när du försöker starta utan kablar?

Wi
6
Widow
Bmw 750i -92
Jag kommer inte ihåg men det är ett helt nytt tudor batteri till den modellen, tja batteriet är jo "urladdat" så det händer jo inget när jag försöker starta. Det ska lysa en grön "lampa" på batteriet när det är laddat som det gjorde när jag köpte det, men den lyser inte när jag kört ca 45 min utan att stänga bilen efter start med startkablar.
73
20
730Peter
730iA 1992
Då kan ju inte generatorn ladda som den ska....har du kollat batterikablarna så det inte sitter skit i kabelskorna, eller att de inte sitter fast ordentligt?...i annat fall verkar det ju vara generatorn/laddningsregulatorn som lagt av...
Wi
6
Widow
Bmw 750i -92
sladdarna sitter som dom ska , men jag kan jo för säkerhets skull rengöra lite men tror inte att lite smuts är felet :/ vad är laddningsregulator för nått och var sitter den ? :) tack för svaren, det uppskattas
73
20
730Peter
730iA 1992
den sitter inbyggd i generatorn på baksidan, lossas med två skruvar och är relativt lätt att byta....kolla vilket märke du har på generatorn, (troligtvis Bosch) men så vitt jag vet kan även Valeo finnas.

Laddningregulatorn köper du sedan på närmaste mekonomen eller Meca butik...kostar inte många hundra!
Wi
6
Widow
Bmw 750i -92
okej , kan man på något sätt se om den är isönder ?
73
20
730Peter
730iA 1992
1040-1197311225 Laddningsregulator
• Bosch
• Temperaturområde [°C] 0, Nominell spänning [V] 14
• Volttal [V] 14,3

1.842,50 kr på Meca...inte fullt så billigt...men leta lite så hittar du ....
73
20
730Peter
730iA 1992
här hittade jag en till bara 280 kr.... Länk
Wi
6
Widow
Bmw 750i -92
säker på att det är den ? :)
73
20
730Peter
730iA 1992
den på meca är till min e32 730 1992 så det bör ju vara samma
Wi
6
Widow
Bmw 750i -92
okej, men är du säker på att den kan va felet ?
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Ingen kan vara helt säker på en felorsak på en bil innan felet är åtgärdat , och över ett forum på internet är det ju ännu svårare...

Det kan vara regulatorn , men vill du vara säker så måste du mäta spänningen , och helst strömmen , över/till batteriet när bilens motor går.

"Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen"
Om det vore regulatorn så borde laddlampan lysa och indikera att bilen inte laddar som den ska. Däremot om generatorn gått så behöver den inte nödvändigtvis lysa. Jag håller en femma på att generatorn bör bytas ut.

mvh
Jesper
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Köp en digital voltmeter på Biltema / ClasOlsson eller liknande. När motorn är igång så mäter du spänningen på batteriet. Mät även på pluspolen framme i motorrummet. Det finns säkringar på vägen mellan motorrum och batteri...
Laddar den inte 13,5Volt så är laddningen dålig.

På 750 byts laddningsregulatorn lämpligen genom att lossa vänster luftfilterburk så du kan komma åt generatorn framifrån. Jag har för mig att jag även fick lossa kylarslangen på den sidan, och plasten i bakkant på kylaren. Sedan skruvar man loss generatorn och drar den framåt och tippar upp baksidan på den. Då kommer du åt laddningsregulatorn.

/Mats J
Visa användare
123
Pimplaren
Turbohink:
m5e34 Turbo, 723whp
Min generator laddar inte på tomgång Men om jag varvar till 3k lite snabbt så laddar den runt 13.6volt på tomgång och när man kör, lite konstigt fel...

/Oliver Kraigher Bjuhr
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Pimplaren, det är nog läge att byta kol/laddningsregulator innan det blir helstopp. Kolla även lagrena och kopparbanorna som kolen glider mot, dom kan bli svarta och behöver då putsas av lite med slipduk så dom glänser.

/Mats J
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.