AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.043

Vibrationer e46 330xi-01

Em
3
Emil J
330xi-01
Jag har läst runt här på forumet men inte hittat nån som har riktigt samma problem som jag. första gången vibratonerna kom så hade jag kört ca 3-4mil med ganska tungt släp (hästfinka) då börja hela bilen vibrera kraftigt sen hade jag inga problem med det förns nästa gång jag körde med släpet. men efter det så har det varit så även utan släp men är fortfarande tvungen att köra 3-4 mil innan det blir nått. det jag upplever när jag kör är att det kommer bakifrån och att det blir värre när jag svänger åt höger men är väldigt kraftiga även när jag kör raktfram. och det försvinner när jag motorbromsar eller frikopplar och blir även mindre om jag växlar ner och ger fullt. det jag har gjort är att byta fälgar men det försvann inte (blev bättre men det pga sommarfälgarna va lite vinda på ett däck) har även lämnat in den till bmw men det dom sa va att dom tyckte drivknutarna fram va lite glappa men har svårt att tro att det är pga dom (kollade även bussningar).
det jag undrar är om det kan va den så kallade homoknuten men varför skulle det bli värre när man svänger då? bilen har gått 16500mil.

tar tacksamt imot ideer vad det kan vara.

/Emil Johansson
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det låter som om släpet är alltför tungt, hur mycket väger den?

Att det börjar låta efter 3 mil borde bero på att diffklumpen bak har uppnått/överskridit arbetstemp på oljan, byt oljan snart.

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Kan ju även vara fjädrarna/dämparna bak som blivit överbelastade och behövs bytas...
Em
3
Emil J
330xi-01
Tycker det låter konstigt pga att när jag svänger till höger käns det nästan som den drar i däcket upp och ner och när den sätter sig i gupp blir det också kraftigare är det nån som varit med om att en drivknut har skurit och fått sånna fenomen?. släpet väger väll kanske 600-700kg? det är inte nån häst lastad när jag har kört. men helt klart kan det va värt att kolla oljan. nån som vet om det är lätt att komma åt och byta eller måste man riva ner hela skiten?

/Emil
Em
3
Emil J
330xi-01
Och på tal om fjädrarna så är en av men det bara det sista varvet om dethär nån betydelse, men varför skulle den börja vibrera bara för att den blir lite hängig bak? den käns bra i dämpningen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.