AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.262

Byte av länkarm fram M3 E46?

Fa
3
Fattie
BMW 535d Touring -05
Hej,

Är ny här på forumet, samt ny ägare till en M3 -02 (7700 mil). Bilen har en ovanligt spårig/vinglig väghållning samt kränger till rejält vid snabb växling (smg).

Har nu konstaterat att bakre bärarmsbussningarna är slitna samt att bägge spindellederna fram är rejält glappa.

Bussningarna bak är inga konstigheter, 227:-/st på BMW men fram går det enligt BMW inte att byta själva spindelleden, utan hela länkarmen måste bytas, 3400:-/st!

Innan jag gräver djupt i plånboken vill jag däför fråga om det finns några eftermarknadsalternativ för spindellederna, dvs utan att byta hela länkarmen? Har sökt forumet men får ingen rätsida på detta - lätt att bli förvirrad bland alla bussningar och termer...

Mvh Fredrik

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag har bestämt för mig att någon har lyckats byta bara spindellederna på E46, men om det var en M#:a skall jag låta vara osagt.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det finns en hel del skrivet om detta. Här är några exempel:

Länk
Länk
Länk
Länk
Är du helt hundra på att det är dina spindelleder som är kassa då?
Inte hört/läst om några som direkt haft det på E46 M3 med ändå såpass låga mil som du har :)

Det brukar däremot vara vanligt att de bakre bärarmsbussningarna fram kan bli kassa, det är inte den som gör att de känns konstigt i framvagnen?

De främre bärarmsbussningarna bak är jätte vanligt att de slits ut, och det är för att det är dåligt material original, alldeles för mjukt, och slits oftast ut snabbt. Däför kan jag rekomendera t.ex. PowerFlex polyrethan bussningar i bak, kostar 295kr/st från Forza.

MVH
Visa användare
601
p-car
03.5 M3 SMG
jag fick byta ut redan vid 6k mil, Per på Motorteknik rekommenderade även att byta ut dom vart annat år om man kör på banan och samtidigt gör fram-/bakvagns inställning vid varje byte
vet att Turner Motorsport har förstärkta länkarmar till M3:an, vet inte om det är värt om man inte kör massiv på banan men det är rätt scheisse att oem grejerna är så dåliga, har fått byta på min e46 330 oxå pga bilprovning dissade men dock har bilen >9k mil bakom sig så det är ju inget att klaga på, det är bara att bita i det sura äpplet

"don't imitate, innovate!"
Fa
3
Fattie
BMW 535d Touring -05
Tack för svar. Jo, jag är helt säkert på att det är spindellederna. Båda glappar rejält så det verkar som snudd på fabrikationsfel. Bilen var dessutom besiktigad u.a. i april i år.

Har läst länkarna och det ser ut som att det går, med viss möda, att byta lederna på E46, detta är dock inte bekräftat för M3 som har annan (och 3 ggr så dyr) länkarm...

Verkar väl därmed som att det bara är att bita i äpplet och köpa nya länkarmar. Verkar ju som att t ex Turner Motorsports är en del billigare. Vet någon om de bakre bussningarna på denna är samma som original?

Är det någon som sitter inne med annan info så är jag självklart tacksam för denna.
Visa användare
147
Organ
530i -06
Nu sitter man i samma träsk själv här... tydligen ny typ av bakre länkarmsbussning på nya piratarmar på M3 e46 så egentligen skall man byta bägge sidor om man har den gamla typen kvar på sin kärra. Ringde BMW och dom nämnde inget om 2 typer! 3665kr original 2430kr pirat.
Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
Den yttre spindelleden som sitter fast i navet går nog byta (tror jag)? Däremot kan det vara värre med den inre. På M3 E36 så går dom inte byta, dom är tydligen nitade/förseglade, så dom är icke utbytbara. Skulle inte förvåna mig om M3 E46 är likadan.

/Jonas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.