|
|
|
|---|---|
|
Tomgången på bilen hoppar ner en sväng så den nästan dör och sen upp igen ett par gånger när bilen är kall.....kan även hugga till när man kör nån gång då den är kall.... Läste nånstans att det kan var en backventil på insuget, stämmer det?? Bilen är en 328 e46-00 | |
|
På amerikanska forum verkar alla vara övertygade om att det där fenomenet beror på dåliga tätningar i vanosen. Det finns ett företag som har tagit fram nya tätningar: Länk Jag har för mig att det även finns en motorprogramvara från BMW som kan dölja/ta bort felet. Det sägs även att de dåliga tätningarna ska ge försämrad effekt, särskilt på låga varv. Det är jag lite skeptisk till. Jag bytte på min bara för skojs skull, men det gjorde ingen skillnad på prestandan. |
|
| ska kanske tillägga att det väser rätt mycket från insuget oxåpå tomgång men det kanske det ska göra...... | |
| "rätt mycket" är ju lite svårdefinierat, men det ska väsa ganska högljutt. Om det visslar vig gaspådrag så kan det ju vara hål i en bälg, men det ger inte det där tomgångsdropp-fenomenet. | |
|
Tjena 328 Touring: Jag har med en 328 touring -00. Jag råkade med ut för samma problem. Ibland när bilen stod på tomgång så kunde den helt plötsligt bara dippa ner i motorvarv o nästan dö, sen direkt efter kompenserar den o drar upp i varv igen. Sen kan de gå några minuter på tomgång o han gör de igen. 3e gången brukade min dö helt istället. Mitt problem är borta numer, jag bytte insugsbälgarna (sitter lite tråkigt till under insuget) och sen dess har jag inte märkt nåt. Sen om de var de vet jag inte, men de verkar ju troligt. Har även hört en del nämna kamaxelgivare för insug o avgas som ska vara ganska vanligt o ge liknande symtom. Adelsson: Kan du förklara mer om den packningen du nämnde, är intresserad. |
|
|
Jag tror det finns en del information i länken, och på i princip alla amerikanska forum har det diskuterats flitigt. Tätningarna det gäller är i alla fall ”kolvringarna” till vanosens två kolvar, eller närmare bestämt o-ringarna som finns under dem, som är tänkta att pressa kolvringarna mot cylindrarna. Dessa o-ringar är av ett material som har en temperaturtålighet som är på gränsen av vad de utsätts för - med tiden tappar de spänsten - oljan läcker förbi - justeringen av kamvinklarna blir långsam/inexakt/ofullständig. Tomgångsdroppet ska bero på att vanosen inte hinner med att göra den abrupta justering av den interna EGR-funktionen som motorelektroniken ber om. EGR fungerar ju genom att vanos ställer ett överlapp mellan insug och avgasventilers öppning - så att en del avgaser går in i insuget. Det ingreppet ska ske någonstans i slutet av uppvärmningsfasen, och är mer märkbart när det är kallt ute. Enl. uppgift så har BMW löst det med att göra ingreppet mjukare i motorprogramvaran. Då hinner även en slö vanos med och det blir inget tomgångsdropp. Många har bytt dessa tätningar, och alla rapporterar glatt att tomgångsdroppet har försvunnit. Det som gör mig skeptisk är att de flesta även säger att prestanda har förbättrats. Jag bytte för skojs skull, men jag kunde inte känna eller mäta någon förändring. Jag testade med vanos urkopplad och inkopplad både före och efter bytet. Skillnaden med vanos aktiverad eller inte är dramatisk, men jag kunde som sagt inte se någon skillnad med nya eller gamla tätningar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.