|
|
|
|---|---|
|
Hej alla! Har en 330d från 2003 med M-paket och söker begagnade fälgar och vinterdäck. Däcken som ligger på nu är 225 45 17 och vad för slags fälgar och däckdimensioner skall jag söka efter? Talas ju bl.a. om ET hit och dit. Kan man ha fälgar från en tidigare eller senare modell? 1. Vilken fälg skall det vara (bult och ET)? 2. Vilken storlek på däck kan jag ha lagligt? Kan man kanske gå ner en tum och kompensera med profilstorlek? Tacksam om någon har tid och lust att reda ut begreppen åt mig! | |
|
Du bör ha en dekal vid dörröppningen vid förarplatsen, där står de tillåtna dimensionerna enligt BMW. Du kan ha smalare däck till vinterdäcken. Jag kör på 205/50-17 t.ex. Leta efter fälgar som suttit på E46 som din, eller E36 har jag för mig är samma. Glöm 5 och 7 serien. Du kan inte ha mindre fälgar än 17 tum. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
330 bensin kan du inte ha mindre än 17" tum på.verkar vara samma skivor fram på 330D Endast 3 seriefälgar passar när det gäller ET dvs 5seriefälgar funkar inte. E36- E46 funkar. Länk Verkar enbart vara 17" som är listade för 330D visst kan du gå ned till 215 om du vill och kompensera med höjden ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Det var snabba grabbar det! Tack för svaren! Skall kolla i dörröppningen! Men i vissa annonser ser man: passar till e46 (dock ej 330). Ringde på en annan där det var till den nya 330:an och säljaren sade att de ej skulle passa på min? Tolkar det som att man inte kan ta vilka e46 fälgar som helst? |
|
|
Kan vara så ja hasso att det bara går med 17 tum |
|
| Passar inte fälgarna från en 330 E90 på en 330 E46? | |
|
Nej, fel offset. E90 fälgarna hamnar mycket längre ut vilket kan ta i skärmkanterna. //Lövet |
|
|
Jag borde skrivit att du kan ha smalare 17 tumsfälgar och följaktligen smalare däck om du vill. Det har jag till mina vinterdäck som sagt. |
|
|
7 el 7.5x17 på 205 50 17 är minsta föreskrivna ifrån BMW. Det finns original plåtfälgar till rätt vettiga pengar om du inte vill åka lmf. Mvh Asken |
|
|
Hej igen och tack för all hjälp! Nu är det så att jag eventuellt har 4 fälgar på gång som jaredan sitter på bilen av "m double spoke 68" där förespråkad dimension är 225 45 17 fram och 245 40 17 bak. |
|
|
Hej hopp där råkade jag komma åt besvara-knappen innan frågan var färdig! Hur som helst så undrar jag vad jag kan lägga på för vinterdäck i storlek? Känns som om det blir lite väl brett för vinterdäck och vill nog helst ha lite smalare. Någon kunnig? |
|
| Vet inte hur breda dom fälgarna är men 205/50 17 är att föredra på vintern. Ju smalare desto bättre i princip! | |
|
Tjenare! Vet inte om du är ute efter både fälgar och nya gummin. Men vill i alla fall tipsa om: Länk Helt nytt, prisvärd samt BMW orginal. Har beställt där ifrån ett flertal gånger. Bra och seriös firma med snabba leveranser. Lycka till! /Jens |
|
| Ja så blev det till slut 4 st begagnade orginalfälgar "m double spoke 68" som jag tror har en bredd av 7,5 respektive 8,5 tum. Orginalstorlek på sommardäck till dessa är 225-45-17 fram och 245-40-17 bak. Vad kan jag gå ner till i bredd på vinterdäck? Hittar bara konverteringstabeller på nätet när man vill öka eller minska fälgstorlek. Någon vänlig själ som kan råda? | |
|
Guebo: En helt annan fråga, ser att du har en liknande bil som jag,. Vill passa på och fråga om du har chippat/boxat din kärra och isåfall om du kan rekommendera något fabrikat. Äger en 330 dA Touring -04 |
|
|
Nej jag har inte chippat/boxat den. Tycker den har kraft som räcker och blir över ;-) Men sök här på forumet. Finns mycket att läsa om ämnet! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.