AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.507

Vems är felet?

Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Hej alla!

Blev i fredags kväll vittne till en olycka då en polisbil gjorde en omkörning på glömstavägen här i Stockholm.
Vi var 3 bilar på väg mot Huddinge från Fittja hållet då det kommer ett antal polisbilar i hög fart mot Fittja.
En av polisbilarna gjorde då en omkörning vilket gjorde att den första av de 3 bilarna i huddingerikningen fick stanna tvärt för att undgå kollition vilket gjorde att bil 2 dammade in i bil 1. Jag körde bil 3 längst bak.

Nu säger lagen att man skall hålla avstånd och kunna stanna osv osv men polisbilen gjorde en omkörning med mötande trafik.

Vad gäller egentligen?

Polisbilen stannade ej utan drog vidare med plattan i botten(ja motorn tjöt duktigt om man säger så) så det var väl brådis får man förmoda.

Mvh
Peter
fredde 7
bil 2 och polisbilen är skyldiga båda två...polisbilen är även skyldig för smitning...hoppas ni kan sätta dit polisen som körde, en polis borta från vägen är iallafall en början;)
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
hmm, ja det gick ju ganska fort för smurfpatrullen så jag han ju inte se något speciellt kännetecken på den bilen för utan att den var, få se nu.. vit och blå och så blinkade det en massa blåa lampor på den.. :-/

Kl. var 22 så det var mörkt ute, mao, man såg ju inget speciellt på den och jag hade ju full sjå med att få stopp på egna kärran för stunden.
Man hade ju inte lust att få en kortare bil själv.

/P

Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Gör en polisanmälan om olyckan, polisen måste ju veta vilka bilar som var på väg. Eftersom polisbilen inte var inblandad i själva olyckan kan det bli svårt att bevisa. Poliskollegorna lär inte komma ihåg något.
Min bil blev påkörd av piketpolisen i Gbg för många år sen, när den stod parkerad. Jag fick aldrig ut nån ersättning, men det var kul när vi anmälde polisbilen för smitning från olycksplats. Jag var bara 19 år när det hände, hade det varit idag, hade jag gått vidare.
Är ni flera vittnen finns det alltid en chans, och tidningarna älskar att skriva om sådant.

BMW CS #5206
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Nu är det upp till de två andra att göra som dom vill, jag anmälde mig som vittne till olyckan, mer kan jag inte göra för jag tog inte deras uppgifter.

/P
Polisen kommer inte att ta på sig något i detta fall om dom kört med sirener och blåljus, då ska man (under förutsättning att man håller avståndet) hinna med att uppmärksamma dess framfart och är det dessutom mörkt syns blåljusen ordentligt. Polisen kommer att rentvå sig själv när dom gjort utryckning "enligt boken" och framhålla övriga trafikanters ouppmärksamhet.

För att kunna nypa åt fjärdringsman i en sådan situation krävs videoupptagning?

Jag har haft liknande upplevelse med en civil polisbil utan blåljus och sirén då jag ringde till stationen i min hemby fick jag till svar att " det har du inte med att göra" men eftersom jag har bekanta lite högre upp i organisationen skrev han ett brev till ordningspolisen i mitt och hans namn. Dom bad om ursäkt för sitt uppträdande både i trafiken och telefon. Det förekom inga skador på bilar eller personer, då kanske det bemötts annorlunda.

The way we see the problem is the problem.
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Att polisbilen gjorde någon form av olämplig manöver är i sammanhanget irrelevant.

Ponera att ett barn hade sprungit ut i vägbanan istället.

Klockrent har bil nr 2 har inte hållit tillräckligt avstånd!

Detta är en av de vanligaste orsakerna till olyckor idag. Vänta bara till den första blixthalkan kommer, då kommer dessa olyckor. Och tidningarna kommer att skriva att "olyckan berodde på halkan".

Mats
BMW CS #5847
Helt klart för lite avstånd till bilen framför. Spelar ingen roll vad som händer för hinner inte man inte stanna utan dammar in i bilen framför för att han tvärnitat så har man inte haft tillräckligt avstånd.

Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Bakomvarande som inte hinner "stanna i tid" är ensamt vållande.

Såhär är praxis: Länk

//amullo
---
Länk
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Smitning är duktigt långsökt kan jag säga, kan du bevisa att poliserna i den utryckande radiobilen uppmärksammade själva kollisionen?
Som tidigare skribenter skrev så skall man alltid hålla ett avstånd så att kollisioner av denna sort säkert kan undvikas!

Hur var det här då?
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Så vad ni säger är att polisen får göra vilka manövrar som helst utan påföljd så länge som dom inte krockar själva och har blåljus på.

Bilen bakom snurrade 90 grader vilket gjorde att ljuskäglan slog ut åt höger och polisbilen bakom den som körde om måste absolut ha sett detta annars vore dom blinda.

Endast blåljus var på, inga sirener användes.

Mvh
P
RR
384
RR99
535d -11
640i cab -12
Det första man gör när man ser blåljus är att lätta på gasen och köra mot kanten så att de kan passera obehindrat. I vissa länder är det till och med lag på att man ska stanna vid vägkanten.
Förstår inte att man kan se polisen som vållande i detta sammanhang. Som någon sa, om en unge hade sprungit ut i vägen vems fel hade det varit då?
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Polisen har ett stort ansvar vid vid så kallat brådskande och/eller trängande körning, faktum kvarstår att de inte var vållande utan det är den påkörande bilen som uppenbarligen inte höll ett sett ur ett trafiksäkerhetsmässigt korrekt avstånd till framförvarande fordon.

Detta betyder inte att poliser skall manövrera så att fara uppstår för andra trafikanter dvs överraska och plötsligt dyka upp ur tomma intet och skrämma vettet ur medtrafikanterna därav ljud och ljusanordning på taket i form av standbybågen.

Hur var det här då?
fredde 7
polisen får under utryckning bryta mot trafikregler om det inte föreligger risk för olycka..vilken del fattar inte panelen?
Alla som kör bil i verkligheten vet att avstånd till bilen framför är viktigt.Men också kanske den svåraste variabeln att beräkna. 3 sekundersregeln funkar oftast, men bakom en GT2 med keramiska bromsar på autobahn i 300 blås och en köbildning framför är jag rätt övertygad om att även den regeln sätts ur spel.

Säkert är att polisen borde fällas för detta, men troligen blir så inte fallet.
Visa användare
2.407
amullo
Jag kanske missförstog.

Var Polisbilen på något sätt involverad i olyckan (alltså.. KROCKADE eller snuddade polisbilen i någon annan bil)?
- Om inte så kan de inte anses vållande enl gällande lagstiftning eller försäkringspraxis.

Man kan inte skylla på "situationen". Alla är ansvariga för framförandet av sitt egna fordon (undantagna är cyklister, som iprincip aldrig blir vållande av någon anledning).

Det är dock möjligt att Polismannen gör sig skyldig till ett trafikbrott om denne gör en omkörning med möte, men är blåljusen tända så påkallar Polisemannen "fri väg" och har därför vissa mandat avv överskrida gällande hastighetsbegränsning och åsidosätta vissa reglar för framförande av motorfordon. En av dessa är just omkörning med mötande trafik.

//amullo
---
Länk
Visa användare
2.407
amullo
Så lycka till med att få dem som vållande.
Jag skulle gissa att både Polisen, Åklagare och försäkringsbolag kommer att dömma den bilen som körde in i baken på den andra som vållande och går man till rätten så blir det samma utslag, men polismannen KANSKE (förmodligen inte) skulle få en erinran..

//amullo
---
Länk
Vi får inte glömma att använda huvudet, att låta blicken flyta över trafiken så man undviker onödiga situationer samt att använda backspeglarna även när vi åker framåt för att hålla uppsikt bakåt.

Det är svårt att bedömma den angivna situationen i detta fall men jag skulle tro att i andra änden står den någon och undrar varför polisen dröjer.
Detsamma gäller brandkår och ambulans och inte vill vi väl vara delaktiga i andras olycka?

Det händer även att polisen krockar (ibland med varandra), det ska man inte hymla med men jag skulle tro att det är ett brott att hindra utryckningsfordon.

The way we see the problem is the problem.
fredde 7
amullo:välkommen till sverige. Upplysningsvis kan jag meddela att man
i detta land kan anses vållande även om man inte varit indirekt inblandad.
Sedan att du hävdar att det inte lönar sig att bestrida sin rätt för att det ändå kommer sluta till favör för herr blåljus,det är en annan sak.

RR
384
RR99
535d -11
640i cab -12
"polisen får under utryckning bryta mot trafikregler om det inte föreligger risk för olycka..vilken del fattar inte panelen?"

Precis, men de måste samtdigt förutsätta att andra följer trafikreglerna, eller hur? Och i detta fallet verkar det som om tillräckligt avstånd eller uppmärksamhet framåt inte hölls, eller hur? Med andra ord om jag sitter och pillar med stereon och inte ser en ambulans som kör mot rött i en korsning med perfekt sikt åt båda håll och brakar rakt in i sidan på den, är det då ambulansens fel?
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Inte så enormt självklart som vissa här vill påskina om man läser här:

Länk

Dock får man bara huvudvärk om man läser detta :-) :
Länk

Mvh
P
RR99: Ja om ambulansen har kört mot rött så är det ambulansförarens fel. Polis och räddningsfordon har rätt att köra mot rött ljus men måste ta hänsyn till övrig trafik samtidigt. Dom har inte fribrev att bara dra full fart in i en korsning och kallt räkna med att alla övriga trafikanter håller sig undan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.