|
|
|
|---|---|
|
Jag råkade söla ihop plus och minus kablarna som går till belysningen av varningsblinkersknappen i e34an. Då slocknade den, och mätarbelysningen, och belysningen för fläkten osv.. Den har slutat varna ifall jag har glömt lyset på också. Jag inte ens den rätta säkringen då det står på tyska i säkringscentralen. Men då jag ser över säkringarna så är dom hela. Vad kan ha hänt? Mvh andreas | |
|
Röd/grå kabel runt om i bilen är den dimbara spänningen till all slags belysta reglage och instrument. Den utgår bl.a från dimmerreglaget vid lyseknappen, kolla på denna, provbyt mot ett annat om möjligt. Kolla även inne på isntrumentets kretskort, har du otur så har du bränt nåt där i värsta fall. FP |
|
|
Okej, provbyt mot ett annat regalge menar du? Knappar såsom fönsterhissar och taklucksknapp lyser fortfarande.. färddatorn lyser, och tripmätare och obc i mätarhus lyser. Vilka kretsar är det du syftar på som jag borde se över ifall dom är brända? mvh |
|
|
Sitter ju en bunke säkringar och reläer under baksätet oxå, har du kollat där? ///Micke Min cabrio Länk |
|
| Yes, dom har jag även sett över.. inga problem där verkar det som. Finns det någon dåld jävla säkring någonstans? Ska man verkligen kunna bränna ihop någon krets eller liknande innan säkringen far? | |
|
Vissa lampor matas direkt utanför dimmern, bl.a några av de du nämner. Det är inte omöjligt att dimmern (elektronisk) har fått stryk. FP |
|
| vilka matas utanför dimmern då? ser du någon lösning på problemet på något sätt? | |
| Edit; kan man mäta upp reostaten på något sätt? | |
|
Som jag skrev, några av de lampor du nämner, vid takluckan bl.a, är kopplade utanför dimmerreglaget. Dimmern är en elektronisk krets, ingen traditionell reostat. Om man kan ta isär den och komma åt komponeter osv så går det att mäta. Ett jobb för en elektronikverkstad, frågan är om inte ett byte till en annan enhet går snabbast. Möjligt att man kan koppla förbi den och se om allt lyser på max då, men alla ingrepp som dessa sker givetvis på egen risk och är nog inget man skall ge sig på utan kunskaper och ett riktigt kopplingsschema med kabelfärger osv. FP |
|
|
Okej, men som jag skrev.. "Knappar såsom fönsterhissar och taklucksknapp lyser fortfarande.. färddatorn lyser, och tripmätare och obc i mätarhus lyser." De lampor osv som har slocknat verkar vara enbart de som drivs av dimmerknappen har jag upptäckt.. |
|
|
Det var dimmern som trasig, köpte mig en begagnad ifrån skroten för en 20 efter att jag hört med bmw, 510kr skulle dom ha. Tack för hjälpen gubbar! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.