AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.174

Olja till 530 d

Sida 2 av 3
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Protos m fl, jag tillåter mig att påminna om:

Men även de "bästa" oljebolagen har ofta lågprisprodukter i sitt sortiment, för att klara lågpriskonkurrensen. Så det gäller att se upp för även kända oljebolag kan ha vissa oljor som ligger ganska långt ner på skalan, så tro inte alltid på butiksbiträden, eller för den delen "oljenasare", som påstår att ett oljemärke generellt alltid är bäst...

Men som jag sade i mitt tidigare inlägg så ska man ha i åtanke att även de riktiga oljebolagen ofta har oljor som finns längre ned på skalan, för att klara priskonkurrensen. Så enbart för att en oljeförpackning är märkt med ett visst namn så är det ingen garanti för att du ska få den för dig bästa produkten!

Statoil och Ashland/Valvoline är exempel på oljebolag som har mycket stora sortiment och variationer på sina smörjmedel, jag har själv erfarenheter av dem båda. De har både exklusiva och även enkla (billiga) smörjmedel i sina sortiment.
Deras bästa originalmärkta produkter är sannolikt alldeles utmärkta under förutsättning att de används i rätt aplikationer.
Men jag tillåter mig att tvivla starkt på att någon varuhuskedja ens skulle komma på tanken att köpa in dessa oljebolags bästa produkter.
Ärligt talat hur stor tror ni själva att sannolikheten är..??

(Någon annan som har en E34 med en ägare?)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
ICA Maxi brukar ju sälja Mobil-1 enl. uppgift här på forumet. Det är väl ingen lågprisprodukt direkt?
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Anders-71 m fl:
Mobil1 är ett samlingsnamn på många olika Mobil-produkter.
Man kan alltså inte generellt säga att Mobil1 alltid är en bra eller dålig produkt. Alla Mobil1-produkter som jag har stött på har varit relativt högt prissatta så du kan ju ha rätt i att de inte är några lågprisprodukter.
Men även då det gäller Mobil1-märkta produkter så måste man alltså veta vad det är man köper, vilka krav den ska uppfylla, vilken märkning den har.

Jag upprepar igen vad jag tidigare har sagt:
Så det gäller att se upp för även kända oljebolag kan ha vissa oljor som ligger ganska långt ner på skalan, så tro inte alltid på butiksbiträden, eller för den delen "oljenasare", som påstår att ett oljemärke generellt alltid är bäst...
Jag vill också tillägga att jag av egna erfarenheter alltid blir mycket skeptisk om någon påstår sig vara "olje-expert".
De personer som jag under 20 års tid har lärt känna som verkligen har
smörjmedelsteknisk kompetens i kombination med praktisk erfarenhet, ingen av dem har någonsin kallat sig själva för "olje-expert".

Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Förlåt: Anders-72 ska det ju vara
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ingen orsak ;)

Kollade lite på Mobil-1 på deras sida. Det har hänt lite sedan jag köpte Mobilolja senast. De har en 0W-30 olja som heter "Fuel economi 0W-30"

Följande verkar lite lustigt:

"Dess funktionsduglighet har testats inom racing överallt i världen och därför är Mobil 1 Fuel Economy 0W-30 det självklara valet för många tävlingsförare."

Kör verkligen många tävlingsbilar på den viskositeten?
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Jag har redan sagt vad jag tycker om 0W-30;

Personligen så väljer jag medvetet att inte köra på olja med så låg viskositet som 0W-30.
I en perfekt värld så skulle jag igentligen vilja använda 5W-40 på vintern och 10W-50 på sommaren (kanske t o m 15W-50 eller 10W-60 med husvagn i Europa eller vid hård körning).
I E34:an skulle det aldrig falla mig in att köra på olja med låg viskositet eftersom den motorn absolut inte är konstruerad för detta!!!
Enligt min uppfattning har de extremt lättflytande oljorna som 0W-30 tillkommit i huvudsak för att spara några centiliter bränsle i den teoretiska körcykeln. Men ingen kan med bästa vilja i världen påstå att den skulle vara till fördel för livslängden.
Enligt min uppfattning har också antalet turbohaverier generellt ökat under senare år.
Även slitna kamaxlar och slitna lager tycks ha ökat i omfattning och jag tror att i vissa fall så kan de extremt "tunna" oljorna bidra till problemen.
Detta i kombination med dagens extremt långa bytesintervaller är då absolut inte till någon fördel för turbons och motorns livslängd.

Men om jag ska köra min bil mycket längre, eller köper en begagnad bil som kanske kommer att ha gått 20, 30 eller kanske 50 000 mil innan jag är färdig med den, ja då bör man nog ställa helt andra krav på oljan.
Detsamma bör nog gälla den som använder sin bil till "sportig körning" och liknande aktiviteter...

Jag har själv erfarenhet från aktiviteter där turboaggregatens normala livslängd ofta är omkring 30 minuter. Ett undermåligt smörjmedel skulle då förkorta turbons livslängd ned till kanske 1- 2 minuter (!!!), detta skulle nog tyvärr gälla även för vissa oljor som är märkta med BMW LL-04...
Tillägg:
Vid ovan beskrivna aktiviteter skulle det aldrig falla mig in att använda olja med viskositet 0W-30. Här gäller 15W-50 eller 10W-60!
(Ja jag menar allvar, turbon brukar vara färdig för renovering efter ca 30 minuter. Renoveringskostnaden kan vara upp till 50 000:- och ett haveri kan i värsta fall innebära kostnader på 150 000:-).
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ulf530, skulle inte en Castrol Edge Sport 0W-40 vara ett alternativ till din diesel då? Kan man egentligen ha för låg kallviskositet på en multigradeolja?
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
C Edge Sport 0W-40 är nog en bra olja till det den är avsedd för. Jag har just nu inte tillgång till dess tekniska specifikation men jag skulle inte tro att den i första hand är utvecklad för dieselmotorer och jag har anledning misstänka att den inte är avsedd för så långa bytesintervaller (?).
Generellt och förenklat kan man säga att oftast innebär ett större spann på multigrade-egenskaperna att det är svårare få oljan att klara långa bytesintervaller.
Så är t ex 10W-60 inte avsedd för de längsta bytesintervallerna.
Och personligen så har jag alltså medvetet valt att inte köra på 0W-olja.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
0W-40 olljan är BMW LL-04 klassad i alla fall. Det jag funderar på (förutom fömågan att klara långa bytesintervaller) är om det är en nackdel vid någon temperatur att starta på en 0W- olja mot en 5W-dito?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo...vi är ofta kritiska till oljor med en t.ex låg kallviskositet...det tycker jag inte man ska vara..

Senna och Prost i Mclaren stallet körde som brukligt med en syntetolja 20W-50 olja(Shells val till race då),Shells tekniker provade då i testriggen att köra nedåt 5W-40 och noterade effektvinster med 6-7hk vid 12000rpm UTAN att tumma på marginalen mot skärning...
Var i en övergångsperiod mellan sug och turbomotorer..där bränsleförbrukningen spelade en central roll i framgångarna.

När man istället använde effektvinsten till att spara bränsle blev kontentan att man kom ett halvt varv längre per tävling med rätt olja!

Så vi med våra "lågvarviga vagnar" ska börja dividera om oljor så blir det oftast nästan romaner i "snackande",men det som är viktigt för oss är troligen inte hur lågt man ska/kan gå i kallvisko utan snarare att byta oljan någon gång iaf,och inte ha "ångest" över hur "lågt man kan gå" med kallviskon t.ex. :)
Det är det absolut viktigaste för våran del anser jag..

Mvh Janne.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
För min del tycker jag det skulle vara fint med varmviskositeten 40 i stället för 30. Kanske man slipper att M54:an vill dra lite olja och samtidigt känns det som om kamnockarna riktigt dryper av när man stänger av för att vara väldigt torra vid nästa start. Det innebär att om man skall ha en 0W-40 olja istället för gamla SLX och numera Edge med 5w-30 automatiskt får lägre kallviskositet. Därav funderandet. Men det känns inte som om 0W eller 5W har så stor betydelse i sammanhanget.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok...det jag menar är naturligtvis inte att man ska frångå det vad tillverkarna rekommenderar,men ibland så TROR vi att.. i fallet man kan ta>>en 0W-30 olja t.ex så är det ingen fara i våra maskiner att använd en dylik OM den är upptagen i tillverkarnas rekommendationer som en passande olja till just den motorn..

Kamaxlarna kanske kan tyckas vara torra,men i verkligheten så finns det en liten film kvar av dagens 0W-30 olja på kamaxlarna likafullt...utvecklingen går framåt och idag kan(som vi alla vet) inte syntetoljorna jämföras med "förr i världen" när kamaxlar for "hej vilt" när dessa oljor började figurera..
Även dåliga kamaxelämnen kan skyllas lite på detta fenomen som fanns..

Men jaja...oljor är ett spännande ämne i vårat forum,det kan man lugnt konstatera :)

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hmm...lite underlig formulering i första stycket jag skrev här ovan kan tyckas ;)

Att vi är väldigt skeptiska till en 0W-30 olja idag av väldigt många orsaker vilket jag inte tycker man ska vara trots att tillverkarna har den som rekommendation i många fall....menade jag.

Mvh Janne.

Rätt olja till rätt motor. Kallviskositeten kan vara nog så viktig i en modern motor med små toleranser och stor oljevolym. Kan inte se vad det skulle vara för fel med 0W så länge varmviskositeten är tillräcklig.

Lite om lager och toleranser (Clevite):
Länk
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Janne T; tror du verkligen att F1 bilar kör eller har kört med samma smörjmedel som du och jag kan köpa?
(Jag vet att "oljenasare" och s k "oljeexperter" har kommit med sådana påståenden men jag har aldrig fått några faktiska belägg för att det skulle stämma och personligen tror jag inte på det.)

Smörjningen av komponenterna i extrema tävlingsmotorer sker på ett helt annat sätt än vad som sker i våra "lågvarviga vagnar", det går faktiskt inte att jämföra på samma dag. Den tydligaste skillnaden är torrsumps-smörjning.
F ö så undrar jag, bara som ett exempel, hur många kallstarter man gör på en F1 motor under dess livslängd?
Vad har Janne för faktiska belägg för påstående att vi generellt inte behöver vara oroliga för oljor med låg (kall) viscositet? Du vågar alltså personligen ställa ut det löftet till alla BMW-ägare och andra här på forumet?

Anser Janne att jag har fel när jag påstår att problemen med turbohaverier och lagerslitage har ökat ute på marknaden?

F ö vill jag rekommendera alla att inte gå på de romanliknande fablerna från snackare som refererar till F1. I verkligheten finns det mycket få personer som alls har någon äkta kompetens och erfarenhet från den nivån.

Viskositeten är endast ett mått på oljans trögflutenhet och har inget i övrigt med oljans kvalitet eller egenskaper att göra.
Som jag tidigare har sagt så har ingen presenterat en 0W olja för mig som jag vill köra på (detta alltså trots att jag har kalla vintrar).

Flera motortillverkare har också ändrat, eller är på väg att ändra, sina rekommendationer från 0W-30 till 5W-30.

Janne och jag, med flera, är helt överens om att oljebyten med tätare intervall kan vara att rekommendera.
Denna rekommendation grundar jag på egna erfarenheter bl a från en mängd utförda laboratorieanalyser på oljeprover från använd motorolja vid mångåriga och mångfaldiga fälttester ute i den svenska verkligheten (detta mina vänner är något helt annat än snack och fabler från F1-världen...).

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kvarstår gör frågetecknet över vad det är för egenskaper hos oljor med låg (0W) kallviskositet som bidrar till turbohaverier m.m.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ojsan...här har vi en äkta "oljekille"(Ulf530) som verkligen behöver en snaps ikväll ;)

När jag refererade till mitt snack om F1 så kan du läsa det hela i Teknikens Värld nr 12 1992...Om du nu verkligen undrar var jag har fått min info ifrån.

Sedan så vet jag också att oljorna är speciella i F1(bl.a oljetillsatser som gör att oljan inte piskas till skum i dessa höga varvtal som råder i F1).

När det gäller att "våga" skriva att det inte är någon fara för BMW motorer att köra med en låg kallviscositet menar jag OCH märk väl skriver jag också att man ser det på vad tillverkarna rekommenderar...rekommenderar en tillverkare en 0W-30 olja som godtagbar i en motor så ser jag ingen anledning att inte köra på den..

Eller har du missförstått vad jag skrivit?

Att du skriver att turbohaverier+lagerhaverier ökat osv pga felaktigt rekommenderad olja får stå för dig...jag ser inget bevis till att så är fallet på det du skrivit hitintills,dvs pga en olja med för låg "kallvisko"...
Märkligt isf,kallviskositeten är just till för att få smörjning snabbt i t.ex minusgrader vilket jag inte fattar att du (Ulf530) refererar till turbohaverier och lagerslitage!?
Kom gärna med en länk om detta så att jag(och andra) får lite kött på benen när vi nu ändå är igång..

Snacka går ju alltid...

Mvh Janne
pr
259
protos
E60 520I-04
Hur många har förstört sina motorer pga fel olja?Eller kan bevisa det.
Största boven är nog slarv/brist med ojebyten och filter.
Sen tro jag att motor konstruktioner som skall dra lite bensin ej är optimala
se på saab,volkswagen,audi som drabbas av oilsludge vilket ställer krav på tätare olje byten
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Har försökt sammanfatta allt jag läst i denna mycket intressanta och lärorika diskussion.

* Även de "fina" oljemärkena har både enkla- och högpresterande produkter.
* Viskositeten är nog inte hela världen i en vanlig bil.
* Bäst för våra motorer är nog att byta olja i tid, eller helst i förtid.
* Oljan bör ha minst den standard som tillverkaren förespråkar, ex vis BMW LL-04.
* Olja till dieselmotorer har en särskild klassning, DPF.
* Skillnaden i bra och mindre bra olja är diverse additiver. Funktionen och koncentrationen på dessa balanseras, inte helt planlöst, av tillverkarens tekniker. Då det är en ganska djup vetenskap blir våra, kanske inte helt vetenskapliga, tester och upplevelser mindre relevanta.
* Pris och prestanda hänger ihop, i alla fall ganska hyggligt.

Fick jag ihop det rätt? :-)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nu kan jag inte hålla mig borta från denna oljetråd längre.... ;o)

Några saker som jag känner måste klargöras:

1. Den eventuella skadliga oljeavrinning som kan leda till att t ex kamaxlar äts upp i förtid, sker när oljan är varm och tunn! Även då vi tror oss se att det inte finns någon olja kvar på nockarna, finns det en ytterst tunn film kvar! Det går åt otroligt lite olja i motorn som smörjer samtidigt - enligt Castrol är det bara en tiondels tesked olja som samtidigt smörjer en normal motor!

2. Två oljor med samma varmviskositetsklassning, uppfyller samma varmviskositetskrav och är således ungefär lika lättflytande när de är varma!

3. Även den mest tjockflytande SAE-60-oljan är tunnare när den är varm, än vad en SAE-0W-olja är när den är kall!

4. Detta leder fram till att om man är orolig för "tunna oljor", skall man undvika oljor med för låg varmviskositetsklassning i SAE-standarden! Däremot är det bara bra om oljan är tunnflytande när den är tunn - dvs. har låg kallviskositetsklassning i SAE-standarden!

4. Med andra ord: Man behöver aldrig vara orolig för att oljan har för låg kallviskositetsklassning, men det kan vara problem med oljor i vissa motorer om man har för låg varmviskositetsklassning!

5. Nu är det klasser vi talar om, så för att få fram exak vilka viskositeter en olja har, måste man gå in i t ex datablad för respektive produkt. Men klasserna är tillräckligt "fina instrument" för lekmannen!

6. Det har hänt mycket på oljesidan de senaste 0 åren, inte minst har man gått mot allt tunnare oljor (både kall- och varmviskositet). I USA är det numer vanligt med 0W20-olja i nya bilar! Trots de allt tunnare oljorna, har man lyckats behålla/förbättra oljefilmsstyrkan i moderna syntetoljor. Med andra ord är en 0W30-olja av modernt snitt starkare i oljefilmen än en klassisk mineralisk 15W40-olja! Många tävlingsbilar kör idag med 0W10 eller 0W20-oljor för att få mer effekt, men med bibehållen smörjteknisk tolerans! När det gäller F1-motorer, utgör de extremt högvarviga motorer som ställer speciella krav på oljan - inte minst då de höga varven tenderar till att piska upp oljan till ett skum....dock har jag hört representanter från Mobil säga att en F1-olja i princip är en helsyntetisk 15W30-olja med speciella additiver för att motverka skumning....detta var dock för kanske fem år sedan!

7. Nackdelar med "breda oljor"!? Jo, det finns två nackdelar med superbreda oljor: De kräver väldigt högkvalitativa basoljor = dyrt och/eller (höga) tillsatser av Viskositetsindexförbättrande additiv (VI-improvers), vilka enkelt uttryckt är långa kolvätekedjor som är ihoprulldade till små bollar när de är kalla (gör litet flytmotstånd i oljan) men som vecklas ut till långa trådar när de blir varma (ger ökat motstånd i oljan) vilket gör att oljan inte tunnas ut så mycket när den blir varm. Dessa VI-improvers tuggas tyvärr sönder när oljan används, vilket leder till: 1. Oljan tappar varmviskositet och blir mer lättflytande som varm. 2. Resterna av VI-improver skapar föroreningar i oljan som försvårar för dess dipergent och detergentadditiv att hålla oljan ren genom att transportera smuts till filtret där det kan ta hand om smutsen.

8. Idag har man fått en utveckling där många motortillverkare själva skapar olika standarder för oljorna. Dels för att man i många fall närmar sig gränsen för vad oljorna tål vid långa oljebytesintervall i dagens moderna motorer som ofta är ganska högtrimmade sett till litereffekterna och inte sällan har turboaggregat som sliter extra hårt på oljan. Dels är det ett sätt för biltillverkarna att få många kunder att inte våga använda andra oljor än de som märkesverkstaden gör - dvs "lura" in kunderna till auktoriserade verkstäderna efter att man sålt bilen till kunderna...
Det stora problemet med alla dessa specialklassningarna är att de inte alltid tillför särskilt mycket utöver vad SAE-, ACEA- och API-klassningarna redan fastställer i sina tester, men framförallt är det otroligt dyrt att göra alla specialklassningar som bara gäller en speciell oljeprodukt - en av de senare Mercedes Benz - klassningarna kostar ett oljebolag ca 500 000 Euro att genomföra! Den kostnaden måste man lägga på oljans pris...
Därför väljer många oljebolag att bara klassa en eller få oljor för tillverkarspecifika klassningar och resten av produkterna låter man vara klassade enbart inom SAE-, ACEA- och API-systemet. Men i verkligheten skulle många av de oklassade produkterna i många fall klara biltillverkarspecifika klassningar om de bara gjordes...

Den svagaste länken i våra bilar idag är motoroljefiltret! Dessa pappfilter är egentligen rena stenåldern om man jämför utvecklingen som varit på oljorna...
Man experimenterar t ex med by-passfilter i tunga lastbilar och man tror att 100 000 mil med syntetolja utan oljebyten inte är någon utopi, bara man tillsätter lite extra additiv med jämna mellanrum och byter filtrerna samt kompenserar för den olja som förbrukas under körningen....

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.