AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.723

Ladda batteriet, ska jag ta ur det?

Sida 2 av 2
ar
15
artur
528ia Touring-00,
635csia-87
Jag köpte ett nytt batteri idag warta 100ah, fick 20% rabatt så jag betalade 1806kr
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Om biltemas batterier kan man väl säga att de nog blivit rätt bra men samtidigt inte så värst billiga längre. Fick lägga en tusing på ett biltema till 525:an förra vintern. Då köpte jag så stort det gick att få plats med. Det funkar fortfarande bra.

//Magnus

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Mitt är dött efter att bilen stått oanvänd i 3 veckors kyla...
Jag har aldrig tittat hur batteriet ser ut, men ska man ta bort lock och fylla på vatten i originalbatteriet? Jag tänkte starta den med kablar och köra iväg den till ett garage och undviker helst att ta ut batteriet (FULLT med prylar i skuffen...).

Min bil: Länk
Om den stått ute i kyla så borde du kolla att batteriet inte fryst, om så är fallet så är chansen stor att det har gått åt helvete.

annars fyll på batterivatten om det behövs och ladda snarast.
Det vanligaste idag är att batteriet är slutet och varken kan eller bör fyllas på (ifall man bryter bort locket osv).
Det är inte att rekommendera att ösa på med starthjälp om man misstänker att batteriet är urladdat och fruset, vilket sker redan några grader under nollan om det får laddas ur helt.
Tag in batteriet i värmen ett par timmar och ladda sedan under ett dygn minst för att återställa. Testa sen i bilen igen osv, det finns tyvärr inga bra genvägar. Alternativet är att skaffa ett nytt direkt.

FP
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Ska kolla ikväll hur det ser ut. Om det frusit bör det ha svällt.

Behöver inte synas utanpå om det fryst, issörja initi kan ändå ha gett skador på plattorna etc. - titta igenom påfyllningspropparna om batterier är av den typen.

Om det fryser efter 3 veckor parkering tyder på att du har en strömläcka i bilen när bilen står parkerat - en något så när moderna blybatteri tål att stå flera månader till ett halvår innan det är dags att ladda igen, och då är det inte ens till häften urladdade. Batteriet bör aldrig förvaras med mindre än 50% laddningsgrad - under denna nivå så sulfatiseras batteriet väldigt fort.

moderna underhållfria batterier (SMF-typ) med 'öga' så är det ingen större fara så länge röda eller gröna kulan syns i 'ögat' - om den är borta så bör batteriet tas in i värmen och när den närmar sig rumstemperatur så kan man börja ladda den - helst med intelligent laddare som CTEK eller liknande...

att man låter den bli varm innan laddning påbörja är för att man skall vara säker på att det inte finns någon is eller issörja kvar i batteriet.

Tyvärr klarar inga nyare bilar att stå mer än några veckor, upp till ett par månader max, under idealiska förhållande, i realiteten innan batteriet går ner till kritisk nivå, utan att det är nåt direkt fel i bilen. Vid lite för hög läckström går det betydligt snabbare.
Batterier med "magiskt öga" är inte så magiska egentligen, bara en liten inbyggd syratäthetsmätare i en av cellerna. Tyvärr säger den inte så mycket om mer än just den aktuella cellen, inget om jämnheten mellan cellerna som man kanske vill kolla ibland. Det förekommer någon gång att de små färgade kulorna fastnar i "provröret", med lite missvisande resultat.

FP
Jag brukar koppla bort batteriet om jag skall ha den stående mer än 2 månader för att försäkra att jag har ström.
efter 3 månader så är batteriet tomt, bilen drar som den skall
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Jag vet att batteriet inte är i topptrim, jag har dragit ur det av olika anledningar några gånger de senaste två åren men inte haft möjlighet att ladda det utan bara kört ändå. Så länge den används några gånger i veckan fungerar det (kör i regel 2 x 35 km per dag). Men det trallar nog på sista versen. Jag tittade på det igår (utan att ta ut det) och jag tror att en nummerserie står för tillverkningsdatum. Om det stämmer är batteriet från juli 1997... :(

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.